Από αναβολή σε αναβολή τα δημόσια έργα υποδομής
Η ορκωμοσία του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη αναμένεται αμέσως μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου για την ανθρωπιστική κρίση, ωστόσο η καθυστέρηση θα συνεχίσει καθώς θα πρέπει να ρυθμιστούν εκ νέου τα καθήκοντά του, επειδή το κυβερνητικό σχήμα αναμορφώθηκε πλήρως.
Ωστόσο, ο κ. Σπίρτζης εργάζεται νυχθημερόν στο Υπουργείο Υποδομών. Βεβαίως η παράταση της εκκρεμότητας με την ορκωμοσία και τις αρμοδιότητές του προκαλεί δυσφορία στην Αγορά κατασκευών, σε μια περίοδο κατά την οποία πλησιάζουν προκηρύξεις μεγάλων έργων και θα έπρεπε να βρίσκεται σε εξέλιξη η διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ουσιαστική έναρξη του νέου ΕΣΠΑ.
Ακυρώθηκαν τα ραντεβού με τους Κατασκευαστές
Μάλιστα ο υπουργός είχε κανονίσει σειρά ραντεβού με εκπροσώπους των κατασκευαστικών εταιρειών, τα οποία αναγκάστηκε να ακυρώσει, επειδή έχουν περάσει σχεδόν 40 ημέρες χωρίς να έχει ορκιστεί. Όσο για τις αποφάσεις, στο υπουργείο υποστηρίζουν πως αυτές που είναι απαραίτητες τις υπογράφει ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης.
Εκκρεμότητες στα δημόσια έργα
Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε αφήσει σοβαρές εκκρεμότητες, ειδικά στον τομέα των δημοσίων έργων, με ρυθμίσεις που έμειναν κουτσές επειδή ξεχάστηκαν τα προεδρικά διατάγματα και με συνεχείς εξαγγελίες διαγωνισμών που ουδέποτε προκηρύσσονταν. Ακόμα πιο σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζουν μεγάλα έργα, με κορυφαίο παράδειγμα το μετρό Θεσσαλονίκης. Όπως επισημαίνει ανώτατο στέλεχος κατασκευαστικού ομίλου «χωρίς να έχει ορκισθεί ο υπουργός, χωρίς γενικούς γραμματείς και χωρίς να έχουν αλλάξει οι διοικήσεις σε κρίσιμους οργανισμούς δεν πρόκειται να ληφθούν αποφάσεις».
Από αναβολή σε αναβολή
Οι εργολάβοι θεωρούν πως έχει ήδη χαθεί το πρώτο εξάμηνο και ορισμένοι εξ αυτών, ακόμα και ισχυροί όμιλοι, έχουν προχωρήσει σε περιορισμό δαπανών ώστε να αντεπεξέλθουν. Από τους 40 μεγάλους διαγωνισμούς, συνολικού ύψους περί τα 747 εκατ. ευρώ, που είχαν προγραμματιστεί για το τρίμηνο Δεκέμβριος – Φεβρουάριος, αναβλήθηκαν σχεδόν οι μισοί.
Ήδη οι τεχνικές εταιρείες υποστηρίζουν πως τα προβλήματα θα ενταθούν καθώς κινδυνεύουν με αναβολή και τα έργα που έχουν προγραμματιστεί για το επόμενο τρίμηνο αφού στα προβλήματα που προαναφέρθηκαν έρχεται να προστεθεί και η καθυστέρηση στις τοποθετήσεις νέων διοικήσεων σε οργανισμούς όπως π.χ. η ΕΡΓΟΣΕ και η Αττικό Μετρό.
Και αν στα μικρότερα έργα, που στηρίζουν και τη ραχοκοκαλιά του κατασκευαστικού κλάδου, οι αναβολές και οι ακυρώσεις πέφτουν βροχή, θεωρείται σίγουρη η νέα αναβολή όλων των διαγωνισμών για τα μεγάλα έργα που είχαν εξαγγελθεί από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών.
Έτσι, προς νέα αναβολή οδεύουν τρεις μεγάλοι διαγωνισμοί για έργα με συμβάσεις παραχώρησης (νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος και οδικός άξοναςΕλευσίνα – Θήβα – Υλίκη).