Σε απόσταση αναπνοής το deal Σκλαβενίτη – Βερόπουλου. Οι κινήσεις εξαγορών των άλλων ισχυρών παικτών
Κομβική χρονιά θα είναι το 2015 για τον πλήρη μετασχηματισμό του «χάρτη» του λιανεμπορίου τροφίμων, οι βάσεις για τον οποίο έχουν μπει ήδη από τον προηγούμενο χρόνο. Συνολικά 542 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα έχουν αλλάξει μέχρι τώρα χέρια, με τους μεγάλους «παίκτες» να πρωταγωνιστούν στις εξαγορές μικρότερων αλυσίδων.
Αλυσίδων που δεν μπορούν να αντέξουν στον έντονο ανταγωνισμό και με τον συνολικό τζίρο του κλάδου να έχει μειωθεί στα 7,5 δισ. ευρώ (από 11,5 δισ. ευρώ) δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά και προσχωρούν στην… αγκαλιά των μεγάλων.
Στον… επόμενο τόνο η αγορά των σούπερ μάρκετ μέσα σε έναν χρόνο σε καμία περίπτωση δε θα είναι ίδια με τη σημερινή. Όπως υποστηρίζουν χαρακτηριστικά άνθρωποι της αγοράς θα μείνουν τέσσερα με πέντε μεγάλα δίκτυα, τα οποία θα διεκδικήσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κομμάτι από μια συρρικνωμένη πίτα. Αν δε, εκτός απρόοπτου, κλείσει μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα το mega deal το οποίο κυοφορείται ανάμεσα στον Σκλαβενίτη και τον Βερόπουλο, τότε θα μιλάμε για μια νέα τάξη πραγμάτων στον κλάδο.
Η συγκεκριμένη συμφωνία, η οποία φαίνεται να βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής για να ολοκληρωθεί με τις «ευλογίες» των τραπεζών, θα αλλάξει άρδην τα δεδομένα. Από τον «γάμο» θα προκύψει ένας υπερόμιλος με ετήσιο κύκλο εργασιών που θα αγγίζει τα 2,5 δισ. ευρώ, ενώ μόνο στην Αττική θα διαθέτει ένα δίκτυο περισσοτέρων από 200 καταστήματα. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως η οικογένεια Σκλαβενίτη, η οποία το προηγούμενο διάστημα προχώρησε σε ένα μπαράζ εξαγορών αλυσίδων όπως η Δούκας και στο κομμάτι της χονδρικής τα Makro, συζητά με τον Νίκο Βερόπουλο μια μεταξύ τους συμφωνία από τότε που στον έλεγχο της πρώτης πέρασε και το 60% που κατείχε ο όμιλος Βερόπουλος στην κρητική αλυσίδα Χαλκιαδάκης.
Μένουν μόνο κάποιες διαδικαστικές λεπτομέρειες για να πέσουν οι τελικές υπογραφές, όπως υποστηρίζουν άνθρωποι που γνωρίζουν το πώς εξελίσσονται οι επαφές. Μάλιστα, αν δεν είχαν μεσολαβήσει οι εκλογές και το αβέβαιο κλίμα για την οικονομία όλο αυτό το διάστημα, ίσως τώρα το mega deal να είχε ήδη κλείσει.
ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ ΜΕΤΟΧΩΝ
Πώς θα γίνει η μεγάλη συγχώνευση-εξαγορά; Αν και πολλές προτάσεις έχουν πέσει στο τραπέζι μέχρι τώρα, εκείνη που φαίνεται να έχει προβάδισμα είναι μέσω της ανταλλαγής μετοχών. Πιο συγκεκριμένα, θα πραγματοποιηθεί αύξηση μετοχικού κεφαλαίου στον όμιλο Βερόπουλου με τη συμμετοχή της Σκλαβενίτης και εν συνεχεία θα γίνει συγχώνευση των δύο εταιριών, ώστε οι μέτοχοι της Βερόπουλος να αποκτήσουν μειοψηφικό ποσοστό στο νέο σχήμα.
Εδώ και καιρό είναι γνωστό πως ο όμιλος Βερόπουλος αντιμετωπίζει οικονομικές «αρρυθμίες» και βρισκόταν σε επαφές με τις τράπεζες για ένα εφικτό σχέδιο εξυγίανσης. Μέσα στα πλαίσια αυτά ήρθε και η πώληση του 60% της Χαλκιαδάκης, μέσα στα πλαίσια αυτά έχει καθίσει και στο τραπέζι των συζητήσεων με τον Σκλαβενίτη.
Ο τελευταίος από την πλευρά του εξελίσσεται σε έναν εκ των ισχυρών πόλων που θα διαδραματίσουν κομβικό ρόλο στην επόμενη ημέρα του κλάδου, θέλοντας να διευρύνει το μερίδιο αγοράς πέρα από το 11% που έχει σήμερα (ο Βερόπουλος κατέχει περίπου το 7%).
ΤΟ ΝΕΟ ΤΟΠΙΟ
Στη διαμόρφωση του νέου τοπίου στα σούπερ μάρκετ βαρύνοντα ρόλο έχουν οι τράπεζες, οι οποίες στα πλαίσια των συζητήσεων για τις αναδιαρθρώσεις των «κόκκινων» δανείων, αλλά και στην προσπάθειά τους να επιβιώσουν κάποιες επιχειρήσεις που παρά την κρίση εξακολουθούν να αποτελούν cash cow, προκρίνουν τη συγκέντρωση δυνάμεων. Την δημιουργία μεγαλύτερων ομίλων.
Έτσι, αν ο ένας ισχυρός παίκτης στο νέο αυτό τοπίο είναι ο Σκλαβενίτης, ο άλλος είναι ο leader του κλάδου, ο όμιλος Μαρινόπουλου, ο οποίος ελέγχει το 25% της αγοράς. Ήδη πριν από μερικές ημέρες η Επιτροπή Ανταγωνισμού άναψε πράσινο για την εξαγορά της Κρόνος, ενώ όλο το προηγούμενο διάστημα ενέταξε στο δίκτυό του νέα καταστήματα από αλυσίδες όπως ο Αρβανιτίδης, CMR Αριάδνη, ΜΑΡΚΕΤΑ, Παλαμάρης, Τοξότης κ.α. σπάζοντας το φράγμα των 900 σημείων πώλησης.
Σε… τροχιά αναπτυξιακή με εξαγορές αναμένεται να κινηθεί και η ΑΒ Βασιλόπουλος που ελέγχουν οι Βέλγοι της Delhaize, οι οποίοι κατέχουν το 21% της αγοράς. Μέχρι τώρα η αλυσίδα επιλέγει να κάνει μικρά βήματα, όπως είναι η αγορά δύο καταστημάτων στη Σύρο. Βέβαια, πολύ πριν ξεσπάσει το μπαράζ των εξαγορών, ο γενικός διευθυντής Λεωνίδας Βρεττάκος είχε ξεκαθαρίσει πως η εταιρία δεν έχει το άγχος του γιγαντισμού και δεν θα υπονομεύσει την υγεία της. Με ή χωρίς την εξαγορά μικρότερων παικτών η ΑΒ Βασιλόπουλος ετοιμάζει επενδύσεις 100 εκατ. ευρώ σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας.
Δεν αποκλείει παρόλ’ αυτά αν παρουσιαστεί κάποια καλή ευκαιρία να την αξιοποιήσει.
Ζητούμενο αποτελεί και τι μέλλει γενέσθαι με τον όμιλο Παντελιάδη μέσα στη monopoly αυτή της αγοράς, καθώς ο ίδιος εδώ και χρόνια ναι μεν επεκτείνεται, αλλά δεν έχει μπει στο «παιχνίδι» των εξαγορών ή της εξαγοράς του. Πολλοί υποστηρίζουν πάντως πως θα δεχτεί πιέσεις ο όμιλος στο κομμάτι της χονδρικής μετά την εξαγορά της Makro από τον Σκλαβενίτη.
Όπως και να έχει πάντως, ο «πόλεμος» τιμών αναμένεται να ενταθεί από όλους τους ομίλους με σκοπό να προσελκύσουν περισσότερους πελάτες.
Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ…
Η «μοναχική πορεία» ανάπτυξης του Μασούτη
Εκτός βέβαια από τους «εθνικούς παίκτες», στις εξελίξεις το «παρών» επιθυμούν να δώσουν και οι περιφερειακές δυνάμεις, όπως η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα Μασούτης. Αν και πολλές φορές μέχρι σήμερα τον ιδιοκτήτη της Διαμαντή Μασούτη έχουν προσεγγίσει εγχώριοι και ξένοι παίκτες, ο ίδιος έχει επιλέξει να ακολουθήσει αυτόνομη πορεία.
Προσθέτει συνεχώς νέους «κρίκους» στην αλυσίδα του δικτύου του, ενώ το γεγονός ότι έχει τα ηνία σε μια από τις μεγαλύτερες αγορές της χώρας (εκείνη της Βορείου Ελλάδας) αποτελεί δυνατό χαρτί στις σχέσεις με τους προμηθευτές του και όχι μόνο.
Πάντως, στα επενδυτικά του σχέδια είναι να κατέβει όλο και πιο νότια και η αγορά δεν αποκλείει να έχει ισχυρή παρουσία μέσα στα επόμενα χρόνια σε Αττική, Πελοπόννησο κ.α. αν επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες ότι έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για μεσαίου μεγέθους αλυσίδα.