Σε κλοιό πιέσεων ο όμιλος του Χ. Δαυίδ και το 2015 παρά τα μικρά θετικά «σημάδια»
Η πιθανή μείωση της καταναλωτικής ζήτησης
Η εξάρτηση από λίγους σημαντικούς πελάτες
Η διαθεσιμότητα χρηματοδότησης
Το ενεργειακό κόστος
Οι τιμές των πρώτων υλών
Τα προβλήματα και οι «πονοκέφαλοι» δεν κάνουν εξαιρέσεις ούτε και για τους «πρίγκιπες». Ο γιος ενός Γολιάθ του ελληνικού επιχειρηματικού γίγνεσθαι, του Γιώργου Δαυίδ, Χάρης βρίσκεται τα τελευταία χρόνια σε έναν «ασφυκτικό κλοιό» πιέσεων.
Οι ζημιογόνες χρήσεις, με αποκορύφωμα το 2012 και μετά, διαδέχονται η μία την άλλη για την Frigoglass, το σύνολο των δανείων έχει φτάσει τα 303 εκατ. ευρώ (το 2014), ενώ και οι πωλήσεις «αιμορραγούν», ανερχόμενες από τα 581 εκατ. ευρώ στα 522 εκατ. ευρώ το 2013 και στα 487 εκατ. πέρυσι.
Ο πρόεδρος Χάρης Δαυίδ προσπαθεί όλο αυτό το διάστημα μέσα από «γενναίες» περικοπές στο λειτουργικό κόστος (έχει ήδη διακόψει τη λειτουργία του εργοστασίου στη Ν. Καρολίνα, ενώ από το τέλος του έτους ανέστειλε και τη λειτουργία της μονάδας στην Τουρκία μεταφέροντας την παραγωγή στη Ρουμανία), αλλά και μέσα από μια εμπορική «αντεπίθεση» με το λανσάρισμα νέων προϊόντων επαγγελματικής ψύξης, όπως τα ICOOL να αναστρέψει το κλίμα και να πετύχει την ανάκαμψη.
Σε αυτά τα «όπλα» του ποντάρει πολλά. Και κάποια θετικά σημάδια εμφανίστηκαν το τρίτο τρίμηνο του 2014, όπως αποτυπώθηκε και στη μείωση των ζημιών στα 6,2 εκ. ευρώ το διάστημα αυτό. Όμως, ο δρόμος για την Frigoglass φαίνεται πως είναι ακόμη μακρύς. Κάτι το οποίο διαφαίνεται και από την οικονομική έκθεση του ομίλου, αφού παρά την αισιοδοξία για το 2015, οι αβεβαιότητες και οι κίνδυνοι που ενδέχεται να επηρεάσουν την πορεία του είναι πολλοί.
ΟΙ ΚΡΙΣΙΜΕΣ ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΙ
Εννέα συν μία παραμέτρους οι οποίες μπορεί να επηρεάσουν το «αύριο» της Frigoglass, έχει βάλει στο «μικροσκόπιό» της η διοίκηση υπό τον κ. Χάρη Δαυίδ. Πρώτος και κύριος κίνδυνος είναι, σύμφωνα με την εταιρία, οι γενικότερες οικονομικές συνθήκες που πλήττουν άμεσα την καταναλωτική ζήτηση για αναψυκτικά και αυτό με τη σειρά του μπορεί να επηρεάσει τους πελάτες της και τη μείωση της ζήτησης για τα προϊόντα της.
Δεν είναι τυχαίο πως σε πολλές γεωγραφικές περιοχές δραστηριοποίησης της ελληνικής εταιρίας παρατηρείται σημαντική πτώση των πωλήσεων, λόγω και της μείωσης των παραγγελιών, όπως στην Ασία και την Ωκεανία (-32% στις πωλήσεις), στην Αφρική και Μ. Ανατολή (-6,6%) κ.ά.
Ένας ακόμη σοβαρός κίνδυνος είναι και η εξάρτηση της Frigoglass από έναν μικρό αριθμό σημαντικών πελατών, από τους οποίους προέρχεται το μεγαλύτερο μέρος των ετήσιων εσόδων της. Οι βασικότεροι πελάτες της εταιρίας είναι πολυεθνικοί κολοσσοί, όπως η Coca Cola, η Pepsico, η Nestle, η Danone και ισχυροί παίκτες από τον κλάδο της ζυθοποιίας όπως οι Heineken, Carlsberg, Diageo, Efes κ.ά.
Από αυτούς το 2014 προήλθε το 51% των πωλήσεων στον κλάδο της επαγγελματικής ψύξης και το 74% στον κλάδο της υαλουργίας. Μια πιθανή απώλεια ενός μεγάλου πελάτη, μια αλλαγή στις μέχρι τώρα συμφωνίες ή η πτώση του όγκου πωλήσεων στους συγκεκριμένους πελάτες θα μπορούσε να «κοστίσει» στην εταιρία του Χάρη Δαυίδ.
Ως «απειλές» βλέπει η Frigoglass, επίσης, μια πιθανή αύξηση του κόστους των πρώτων υλών ή του ενεργειακού κόστους ειδικά στον κλάδο της υαλουργίας. Αλλά και τα αυξημένα επίπεδα του ανταγωνισμού σε συγκεκριμένες αγορές έχουν ως αποτέλεσμα την πίεση των τιμών προς τα κάτω, γεγονός το οποίο θα μπορούσε να επηρεάσει δυσμενώς το περιθώριο κέρδους της Frigoglass και κατ’ επέκταση και την οικονομική κατάσταση ή τις ταμειακές ροές σε μελλοντικές περιόδους.
Κίνδυνος ενέχεται και στις διακυμάνσεις των συναλλαγματικών ισοτιμιών, εάν οι πωλήσεις σε ένα ξένο νόμισμα συνοδεύονται από έξοδα σε ένα άλλο. Η καθαρή έκθεση σε συναλλαγματικό κίνδυνο αφορά πωλήσεις που έχουν γίνει σε νομίσματα εκτός του ευρώ. Κρίσιμη παράμετρος για την διοίκηση του Χάρη Δαυίδ είναι και οι δυσμενείς συνθήκες της παγκόσμιας αγοράς που μπορεί να επηρεάσουν τη διαθεσιμότητα της χρηματοδότησης.
Μπορεί να περιορίσουν την πρόσβαση σε πρόσθετο κεφάλαιο που απαιτείται για τη λειτουργία των δραστηριοτήτων ή την ικανότητα να αντικαθίστανται εγκαίρως οι υποχρεώσεις που λήγουν. Η περιορισμένη διαθεσιμότητα πίστωσης, όπως σημειώνεται στην οικονομική έκθεση της Frigoglass, μπορεί να έχει ακόμη επιπτώσεις στην οικονομική κατάσταση, πλήττοντας ιδιαίτερα την αγοραστική ικανότητα κάποιων από τους πελάτες.
Αστάθμητος παράγοντας – κίνδυνος είναι πάντοτε και οι πιθανές απεργίες ή διακοπές εργασίας από εργαζομένους, όπως έγινε πριν από λίγο καιρό σε μονάδα της Αφρικής, αλλά και οι επεμβατικές πολιτικές στην οικονομία που ασκούνται από πολλές κυβερνήσεις αναδυόμενων αγορών.
Τέλος η αβεβαιότητα και το ρευστό πολιτικο-οικονομικό περιβάλλον στην Ελλάδα αποτελεί μία ακόμη πιθανή «εστία» κινδύνου για την Frigoglass, αν και οι πωλήσεις της εντός συνόρων αποτελούν μόλις το 2,1% των εσόδων της. Η διοίκηση εκτιμά διαρκώς την κατάσταση και τις πιθανές επιπτώσεις σε περίπτωση επιδείνωσης του κλίματος για την ελαχιστοποίηση τυχόν επιπτώσεων στις δραστηριότητές της.
ΕΞΑΙΡΕΣΗ Η ΔΥΤΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ
«Αιμορραγία» πωλήσεων σε 4 βασικές αγορές
Με εξαίρεση την αγορά της Δυτικής Ευρώπης όπου οι πωλήσεις παρουσίασαν ανοδική πορεία στα 63,19 εκ. ευρώ το 2014 (από 58,3 εκ. ευρώ το 2013) λόγω των αυξημένων πωλήσεων σε Γερμανία, Σουηδία και Ελλάδα, σε τέσσερις βασικές αγορές της Frigoglass υπήρξε καθοδική τάση.
Μεταξύ των αδύναμων κρίκων είναι η Ανατολική Ευρώπη με πτώση 11,5%, επηρεαζόμενη κυρίως από τις δύσκολες συνθήκες σε Ρωσία και Ουκρανία, η Αφρική και Μέση Ανατολή με -6,6%, η Ασία και η Ωκεανία με -32%. Τη μεγαλύτερη μείωση σημείωσαν όμως, οι καθαρές πωλήσεις στην περιοχή της Βόρειας Αμερικής, αγγίζοντας το – 48,3% και ανερχόμενες στα 11,8 εκατ. ευρώ (από 22,3 εκατ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα).
Στις ΗΠΑ πάντως, η διοίκηση της Frigoglass προχώρησε στην αναστολή λειτουργίας του εργοστασίου στη Ν. Καρολίνα για να «συμμαζέψει» τις λειτουργικές δαπάνες της, κάτι που αναμένεται να φανεί και στην επόμενη χρήση.