Ο Μουζενίδης εξετάζει την πώληση του Potidea Palace και στρέφει το… βλέμμα του σε νέες αγορές
Μείωση 25% – 30% στις αφίξεις τουριστών από τη Μόσχα
Είναι ο ομογενής από τη Γεωργία που το 2014 μετέφερε στην Ελλάδα λίγο λιγότερους από 400.000 Ρώσους τουρίστες. Ο Μπόρις Μουζενίδης, ο οποίος δραστηριοποιείται εδώ και 20 χρόνια στον τουρισμό με την έδρα του ομώνυμου ομίλου του στη Θεσσαλονίκη, δεν έχει μείνει αλώβητος από τους κλυδωνισμούς και τη μείωση των αφίξεων από την Ρωσία.
Αν και παραμένει η βασική αγορά-τροφοδότης επισκεπτών για τον όμιλό του (μεταφέρει πάνω από το 30% των Ρώσων στη χώρα μας) και η τάση δείχνει βελτίωση στις κρατήσεις για τη θερινή περίοδο συνολικά, ωστόσο, εκτιμάται πως η Ελλάδα θα χάσει φέτος το 20%-30% της τουριστικής κίνησης από τη Ρωσία, αν και οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής είναι εκείνες που θα καθορίσουν τον τελικό λογαριασμό.
«Θα παλέψουμε για κάθε τουρίστα. Δεν θα τα παρατήσουμε. Τον Ιανουάριο καταγράψαμε απώλειες της τάξεως του 70% σε σύγκριση με το 2013.
Σήμερα, στις πρώιμες κρατήσεις, ήδη φτάνουμε σε απώλειες του 45%» είχε δηλώσει ο εμπορικός διευθυντής του ομίλου στη διάρκεια της παρουσίασης των νέων δρομολογίων της αεροπορικής Ellinair που ανήκει στον όμιλο Μουζενίδη μεταξύ Αγίας Πετρούπολης και Ελλάδας τον Μάρτιο. Eκτιμάται δε, πως και ο όμιλος Mουζενίδη θα επηρεαστεί ως προς την πτώση σε ποσοστό κοντά στο 25-30% από τη ρώσικη αγορά.
ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ
Μέσα σε αυτά τα πλαίσια και τις συνθήκες ο Μπόρις Μουζενίδης αναθεωρεί και αναπροσαρμόζει τη στρατηγική του.
H Mouzenidis Travel στρέφει το… βλέμμα της σε καινούριες αγορές, όπως η Τουρκία, το Καζακστάν, το Ισραήλ, η Πολωνία, ενώ πριν από τρεις μήνες εγκαινίασε υποκατάστημα στην Ουγγαρία. Στόχος της να υπάρχει διασπορά του επενδυτικού ρίσκου και να αποφευχθεί η πλήρης ή μεγάλη εξάρτηση μόνο από τη Ρωσία.
Ταυτόχρονα, τον τελευταίο καιρό βρίσκεται σε συζητήσεις με Ρώσους επενδυτές για πώληση ακόμη και πλειοψηφικού ποσοστού ή και ολόκληρου του ξενοδοχειακού συγκροτήματος Potidea Palace στη Χαλκιδική, το οποίο εξαγόρασε πριν από πέντε χρόνια ( και συγκεκριμένα το 2009) έναντι 15 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με πληροφορίες από τη Βόρεια Ελλάδα.
Τώρα, ο Μπόρις Μουζενίδης και οι στενοί του συνεργάτες φέρονται να διαπραγματεύονται με τους ενδιαφερόμενους «μνηστήρες» ένα τίμημα της τάξεως των 20 εκατ. ευρώ.
Μάλιστα, οι ίδιοι Ρώσοι έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και για απόκτηση ποσοστού στο γειτονικό ξενοδοχείο “Ponegranate” το οποίο εγκαινιάστηκε πέρυσι, αλλά και για ένα ακόμη μεγάλο ξενοδοχείο, επίσης στη Χαλκιδική.
Ο όμιλος Μουζενίδη, όπως λένε στα επιχειρηματικά στέκια της Βορείου Ελλάδος, εξετάζει την πώληση αφενός γιατί θέλει να αξιοποιήσει τη χρονική συγκυρία, κατά την οποία πολλοί επενδυτές που μέχρι σήμερα δεν έχουν παρουσία στην Ελλάδα, επιθυμούν να «χτίσουν» θέση και να καρπωθούν οφέλη από την τουριστική «άνθηση».
Αφετέρου, γιατί μια πώληση με ικανοποιητικό τίμημα θα απέφερε σημαντικά έσοδα στον όμιλο Μουζενίδη, ενισχύοντας τη ρευστότητα και αντισταθμίζοντας τις απώλειες από την πτώση των ρωσικών αφίξεων και τη γενικότερη οικονομική κρίση.
Από την άλλη πλευρά, ο Μπόρις Μουζενίδης θέλει να επικεντρωθεί στη νέα στρατηγική του, η οποία κινείται σε δύο βασικούς άξονες: O πρώτος είναι να δώσει έμφαση στη διαχείριση και μίσθωση ξενοδοχειακών μονάδων ανά την Ελλάδα μέσω της εταιρίας του BoMo Club και ήδη φέρεται να έχει ρίξει… δίχτυα ειδικά στην Κρήτη, η οποία παρουσιάζει αυξημένο τουριστικό και κατ’ επέκταση επιχειρηματικό ενδιαφέρον.
Τις «κεραίες» του έχει ανοιχτές και για την Κέρκυρα, ενώ «σκανάρει» ξενοδοχειακές μονάδες-φιλέτα σε όλη την Ελλάδα, αλλά και περιοχές όπου έχει τη δυνατότητα να προσφέρει πλήρη τουριστικά πακέτα.
Η διοίκηση αισιοδοξεί πάντως, πως μετά την επίσκεψη του πρωθυπουργού στη Μόσχα και τη συνάντησή του με τον Βλαντιμίρ Πούτιν, αλλά και την βελτίωση της ισοτιμίας του ρουβλίου έναντι του ευρώ, θα ανακάμψει και το τουριστικό ρεύμα από τη Ρωσία προς την Ελλάδα.
ΣΤΟΝ ΚΛΑΔΟ ΤΟΥ REAL ESTATE
«Ανοίγεται» και στην Κίνα με τη Grekodom
Να «ξεκλειδώσει» και την αγορά της Κίνας, όχι μόνο στο τουριστικό κομμάτι, αλλά και στο real estate επιδιώκει ο όμιλος Μουζενίδης, με «όχημα» το επιχειρηματικό του «τέκνο», την Grekodom. Με στρατηγική να ενισχύσει και τις υπόλοιπες δραστηριότητές του, ο Μπόρις Μουζενίδης διαπιστώνοντας την αύξηση της ζήτησης αστικών κατοικιών στην Αθήνα, αλλά και το αυξημένο ενδιαφέρον για την αγορά ακινήτων στα ελληνικά νησιά, όπως η Κρήτη, αλλά και για τη Βόρεια Ελλάδα με επίκεντρο τη Χαλκιδική, θέλει να προσελκύσει και νέους πελάτες από την χώρα του «Κόκκινου Δράκου». Ειδικά όμως, στην αγορά της Κρήτης έχει ανέβει πολύ η Κίνα και αυτή την τάση θέλει να αξιοποιήσει ο Μουζενίδης. Γι’ αυτόν τον λόγο και η θυγατρική Grekodom συμμετέχει στην έκθεση πολυτελών ακινήτων, την LPS Beijing, η οποία διεξήχθη από την περασμένη εβδομάδα στην κινεζική πρωτεύουσα. Μέχρι σήμερα η Grekodom είχε επικεντρωθεί στην προσέλκυση ενδιαφερόμενων πελατών από τη Ρωσία, τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης και τα Βαλκάνια.