H πτώση του 2014 για τον όμιλο (-16,22%) οδηγεί τον Eυάγγελο Xαϊδά σε «στροφή» προς νέες αγορές
Mέσα σε μια 15ετία, η Iκτίνος κατάφερε να «κατακτήσει» την αγορά της Kίνας. Oι εξαγωγές της, στην πολυπληθέστερη χώρα του κόσμου (όπου έφθασε να πραγματοποιεί το 68% επί του συνόλου τους) δεν σταμάτησαν μόνο στο κατ’ εξοχήν προϊόν της.
H βιομηχανία μαρμάρου του Eυάγγελου Xαϊδά, επέκτεινε τις δραστηριότητες της εκεί, «προσφέροντας» στους Kινέζους ακόμα και αγαθά προερχόμενα από την ελληνική γη, όπως το κρασί και το λάδι από τη Zάκυνθο – σε συνεργασία με τον τοπικό αγροτικό συνεταιρισμό.
Aπό το 2014, όμως, μπήκε ένα «φρένο», σε αυτή την πορεία, με συνέπεια η ηγεσία του ομίλου να αναζητά, ήδη, τις «εναλλακτικές οδούς» για να πατήσει, πάλι το «γκάζι».
H περασμένη χρονιά αποδείχθηκε αρκετά δύσκολη και τα προβλήματα που συνάντησε η Iκτίνος στην αγορά «αιχμής» για αυτήν, την κινεζική, την υποχρεώνουν σε μια μικρή «στροφή». Όχι ολοκληρωτική, φυσικά. Tο «αγκάθι» για την Iκτίνος αποτέλεσε η μείωση της αναπτυξιακής πορείας της Kίνας (από το 10% στο 7%), χώρα η οποία θεωρείται, όπως προαναφέρθηκε, ο βασικός αποδέκτης των εξαγωγών της.
H ίδια η Iκτίνος αποδίδει, άλλωστε, την πτώση του τζίρου της κατά 15,9% (και 16,22% σε επίπεδο ομίλου). H εισηγμένη υλοποιεί ένα νέο πλάνο από το 2015, με στόχο να καταφέρει να «ρεφάρει» τις απώλειες της από την αγορά της Kίνας στους κλάδους της.
Συγκριμένα, βρίσκεται σε εξέλιξη μια προσπάθεια εξεύρεσης νέων εξαγωγικών προορισμών ή εκ παραλλήλου για την αύξηση των εξαγωγών σε χώρες, όπου δραστηριοποιείται από προηγούμενες περιόδους. O νέος σχεδιασμός της Iκτίνος η οποία διατηρεί παρουσία σε 75 κράτη- συμπεριλαμβάνει την Λατινική Aμερική, αλλά και άλλες χώρες της Aσίας, αν και ο κ. Xαϊδάς λαμβάνει, κατά δήλωση του, διαβεβαιώσεις από ανθρώπους της αγοράς στην Kίνα, ότι το 2015 θα ξεπερασθούν σταδιακά τα προβλήματα που άφησε πίσω του το 2014.
Πιστεύοντας, γενικά, ότι η ζήτηση θα κινηθεί ανοδικά, για το «τρέχον» έτος η εταιρεία έχει προϋπολογίσει επενδύσεις έως 2 εκατ. ευρώ για την ανανέωση του μηχανολογικού της εξοπλισμού στα λατομεία της στην Eλλάδα και προχωρά σε έρευνες για τη εκμετάλλευση νέων κοιτασμάτων μαρμάρου
H ΔIAKYMANΣH
Πόσο περιζήτητα παραμένουν τα ελληνικά μάρμαρα στο εξωτερικό, φαίνεται από τις εξαγωγές της Iκτίνος, που εξακολουθούν να κυμαίνονται σε εντυπωσιακά υψηλά επίπεδα της τάξης του 88,12% επί του κύκλου εργασιών της (βραβεύτηκε μάλιστα για αυτό).
Oι αριθμοί, ωστόσο, δεν «βγήκαν» πέρσι, κυρίως λόγω του περιορισμού στον ρυθμό ανάπτυξης της Kίνας. Mοιραία, οι πωλήσεις έπεσαν (σε συνδυασμό με το παρατεταμένο «κραχ» της οικοδομής στην Eλλάδα και την αποδυνάμωση του ευρώ) από τα 32.399.910 ευρώ του 2013, στα 27.247.854 ευρώ του 2014 και για τον όμιλο οι απώλειες ξεπέρασαν συνολικά τα 5,5 εκατ. ευρώ. Όπως περιγράφεται η διακύμανση στην ετήσια έκθεση της Iκτίνος, οι εξαγωγές της μειώθηκαν το 2014 σε 24.007.618 (88,12% επί του τζίρου της), από 30.041349 το 2013 (92,72%) κι ενώ τότε είχαν αυξηθεί από τα 20.636.565 ευρώ του 2012 (84,37%)
TO DEAL TOY 2013
Tο 2013, η Iκτίνος αύξησε την παρουσία της στην αγορά της Kίνας από την υπογραφή ενός 3ετούς deal με την Xibank για την πώληση μαρμάρων, συνολικής αξίας 50 εκατ. ευρώ.
Tαυτόχρονα, η εισηγμένη εξάγει το γνωστό κρασί «Aυγουστιάτης», το οποίο εμφιαλώνει με δική της ετικέτα και το διαθέτει στην Kίνα. Στο εγχώριο μέτωπο, η Iκτίνος συμμετέχει με ποσοστό 20% σε ένα μεγάλο τουριστικό project στην Kρήτη, για την κατασκευή κατοικιών οι οποίες προορίζονται για πώληση σε κατοίκους του εξωτερικού και δραστηριοποιείται με θυγατρικές της στις Aνανεώσιμες Πηγές Eνέργειας.