Η «μετεξέλιξη» της Goody’s, η «άμυνα» της McDonald’s και η έλευση της Burger King ξαναγράφουν το χάρτη
Τα μηνύματα είναι πολλά και δείχνουν προς την ίδια κατεύθυνση: Ο χάρτης στην αγορά των Burgers, μία από τις πιο «καυτές» ζώνες της γρήγορης εστίασης, αλλάζει.
Η «μετεξέλιξη» της Goody’s, η επιλογή της McDonald’s να «μείνει Ελλάδα» ενισχύοντας επιλεκτικά την παρουσία της, αλλά και η επικειμένη άφιξη της ισχυρής αλυσίδας Burger King, συνηγορούν ότι το επόμενο διάστημα έρχεται η μεγαλύτερη «μάχη».
Ο πήχης του ανταγωνισμού είναι ψηλά και θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες, όπως οι τελικές ρυθμίσεις για τον ΦΠΑ στην εστίαση, καθώς η αύξησή του θα οδηγήσει τον κλάδο ξανά στο «πηγάδι» της ύφεσης, αλλά και το προνομιακό «πλασάρισμα» απέναντι στην ανερχόμενη δύναμη του παραδοσιακού σουβλατζίδικου.
«ΚΟΣΜΟΓΟΝΙΑ»
Δεν ακολουθούν όλοι, όμως, την ίδια «συνταγή». Οι στρατηγικές των δύο βασικών αντιπάλων εμφανίζονται διαφοροποιημένες, ανάλογα με το εκτόπισμα και τους στόχους τους.
O απόλυτος κυρίαρχος Goody’s περνάει πλέον σε μια νέα εποχή. Με τον Θανάση Παπανικολάου, CEO του κλάδου εστιατορίων της Vivartia, να κρατάει την «μπαγκέτα», η αλυσίδα που εδώ και 40 χρόνια έμαθε στο ελληνικό κοινό τα χάμπουργκερ, μετεξελίσσεται από τον Ιανουάριο σε “Goody’s Burger House”.
Το νέο concept, με νεοϋορκέζικο «άρωμα», στοχεύει κυρίως στα δυναμικά ηλικιακά κοινά και τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά, αφού δείχνουν αύξηση τζίρων έως 70% και 100%.
Η Vivartia έπιασε έγκαιρα τα σημάδια «κόπωσης» από την πολύχρονη παρουσία της Goody’s, αλλά και τις σύγχρονες τάσεις στις οποίες πόνταραν μικρότερες αλυσίδες, όπως η Simply Burgers.
Έτσι, το καινούργιο μοντέλο δεν εξαντλείται στην ανανέωση της εικόνας, αλλά επικεντρώνει στην ποιότητα, με highlight τη σειρά The Angus Burgers από 100% angus μοσχαρίσιο μπιφτέκι.
Δηλαδή, το απλό fast food γίνεται “good food fast”. Η επιχείρηση «αλλαγή» εξελίσσεται με ρυθμούς «πολυβόλου».
Ήδη 49 καταστήματα έχουν μεταμορφωθεί, με τα 5 (Θεσσαλονίκη, Λ. Αλεξάνδρας, Κερατσίνι, Τρίκαλα, Ν. Ιωνία) μόνο τον τελευταίο μήνα και το project θα ολοκληρωθεί και για τα 150 σημεία, μέχρι τέλος του χρόνου.
«ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΖΕΤΑΙ»
Απέναντι στην «κοσμογονία» της Goody’s, η Premier Capital Hellas, Developmental Licensee της McDonald’s, έχει χαράξει μια πιο συντηρητική στρατηγική ανάπτυξης, απόλυτα δικαιολογημένη λόγω της «τραυματικής» εμπειρίας της (διαρκείς ζημιογόνες χρήσεις, προβλήματα με franchisees) στην ελληνική αγορά.
Ο managing director Victor Tedesco, δείχνει, ωστόσο αποφασισμένος να αφήσει πίσω το παρελθόν.
Μετά τη συρρίκνωση του δικτύου τα προηγούμενα χρόνια, η ΜcDonald’s «αντεπιτίθεται» με ένα τριετές επενδυτικό πρόγραμμα 11 εκ. που θα φέρει 10 νέα καταστήματα –τα 3 μέσα στο 2015-, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό από 20 σήμερα, σε 30. Μόνο πρόσφατα έριξε 4,5 εκ. για μετεγκαταστάσεις και ανακαινίσεις, ενώ πέραν των αστικών κέντρων, επικεντρώνει σε τουριστικές περιοχές (Κρήτη, Ρόδο, Κέρκυρα, Κω κλπ).
Ένα κλίμα «προετοιμασίας», δηλαδή, ενόψει της άφιξης του «αντίπαλου δέους» στην αμερικανική αγορά.
Η Burger King, με τα 14.000 καταστήματα σε 100 χώρες, ετοιμάζεται για «επιθετική» μεν, αλλά προσεκτική είσοδο στην Ελλάδα, προσπαθώντας να αποφύγει τα λάθη άλλων (Wendy’s, Applebee’s).
Για αυτό, αν και από τον Δεκέμβριο ανακοίνωσε τις προθέσεις της, οι πληροφορίες της Deal, αναφέρουν ότι το πρώτο πιλοτικό κατάστημα θα λειτουργήσει αρχές του 2016.
Η κίνησή της εντάσσεται στη στρατηγική ενίσχυσης της στη ΝΑ Ευρώπη (Ιταλία, Πολωνία, Ρουμανία κ.α.).
Ποντάρει στο αυξανόμενο τουριστικό ρεύμα, εξετάζοντας το μοντέλο εποχικών καταστημάτων σε hot σημεία, ενώ η συγκυρία θεωρείται ευνοϊκή λόγω του αυξημένου αριθμού ελεύθερων κεντρικών ακινήτων, αλλά και της τάσης προς το γρήγορο και φτηνό φαγητό.
Τα στελέχη της αισιοδοξούν ότι με τις συνταγές της θα «διεμβολίσει» την τοπική γαστρονομική κουλτούρα, όπως στην Τουρκία, όπου διαθέτει 500 καταστήματα.
Ήδη, πάντως εξετάζονται χώροι ενώ ο άνθρωπος που θα τρέξει το «ελληνικό εγχείρημα» είναι ο Δημήτρης Ζηδιανάκης, με εμπειρία στον χώρο των τροφίμων και του λιανεμπορίου (Bacardi, Barilla, Cosmote, Γερμανός, Multirama, Public).