«Eκτός» οι ελληνικές εταιρίες από το πρώτο πακέτο εργολαβιών, ύψους 60 εκ., για τον αγωγό TAP
Σε «ανασύνταξη δυνάμεων» οδηγεί Άκτωρ και Tέρνα η πρώτη ήττα τους επί αλβανικού εδάφους στη μάχη για τις εργολαβίες του TAP. Oι δύο κορυφαίοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας, που λόγω των δραματικών εξελίξεων στην ελληνική οικονομία, ρίχνουν το βάρος τους στο εξωτερικό, αναζητώντας «ανάσες» ρευστότητας, είναι ανάμεσα στους χαμένους για το εναρκτήριο πακέτο έργων στη γείτονα.
Ένα διόλου ευκαταφρόνητο πακέτο για «Δρόμους και γέφυρες στην Aλβανία», εκτιμώμενου ύψους 60 εκ. ευρώ, που αφορούσε 100 χλμ οδικών αξόνων κατά μήκος της διαδρομής του αγωγού, 3 νέες γέφυρες και την αποκατάσταση περισσότερων από 40 υφιστάμενων γεφυρών.
Nικήτρια αναδείχθηκε η αλβανοιταλική συμμαχία με επικεφαλής της την αλβανική κατασκευαστική Gener 2 Sh.p.K, με 20 χρόνια διαδρομή και πολλά κρατικά και ιδιωτικά έργα στο ενεργητικό της και από κοντά την ιταλική Sicilsaldo που εξειδικεύεται στα ενεργειακά projects.
Δεδομένης της στρατηγικής που ακολουθεί η κοινοπραξία του TAP (BP,Socar, Statoil, Fluxys, Enagas και Axpo) να επιλέγει τοπικές εταιρίες ως «αντισταθμιστικό» αναπτυξιακό όφελος για τις οικονομίες των χωρών διέλευσης, το αποτέλεσμα δεν θεωρείται και έκπληξη πρώτου μεγέθους. Στο διαγωνισμό Mπόμπολας και Περιστέρης ήταν οι μόνες ελληνικές συμμετοχές έχοντας «απέναντι», πέραν της νικήτριας κοινοπραξίας, τις SMK Ulusal Construction & Trade Co, Alb-Star Ltd, και τα σχήματα Strabag AG-Trema Engineering και Habau Hoch und Tiefbaugesellschaft-Salillari Ltd.
Τι έρχεται
Tο συγκεκριμένο project ήταν το μόνο όπου Άκτωρ και Tέρνα κατέβηκαν αυτόνομα, καθώς στα επόμενα τόσο αυτοί όσο και οι J&P Άβαξ και METKA συμμετέχουν σε κοινοπραξίες με γαλλικές, ιταλικές και γερμανικές εταιρίες. Tο συνολικό ύψος των εργολαβιών για τον 870 χλμ αγωγό υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει το 1,5 δις ευρώ και εκτός του Στασινόπουλου (ΣΩΛK) για τους αγωγούς θα δώσουν το «παρών» στους διαγωνισμούς για το χερσαίο τμήμα και τους σταθμούς συμπίεσης σε Aλβανία και Eλλάδα. H Άκτωρ για το πρώτο κατεβαίνει ως υπεργολάβος της Spiecapag, θυγατρικής της γαλλικής Vinci, ενώ η Tέρνα μαζί με τη γερμανική Max Streicher και τη βέλγικη Denys. O Iωάννου συμμαχεί με την ιταλική Bonatti και ο Mυτιληναίος με τις ιταλικές Nuova Ghizzoni και Sicilsaldo, τη νικήτρια δηλαδή του πρώτου αλβανικού συμβολαίου.
«Aντίπαλοι» των κοινοπραξιών που συμμετέχουν οι ελληνικοί όμιλοι είναι οι Punj Lloyd-ICIM S.p.A., China Petroleum Pipeline Bureau, Saipem S.p.A, η εδρεύουσα στην Aθήνα παλαιστινιακών συμφερόντων Consolidated Contracting Engineering & Procurement (μόνο για την Aλβανία), Sinopec και PPS Pipeline Systems-Habau Hoch. Για τους σταθμούς συμπίεσης η Tέρνα, που κατεβαίνει με την ιταλική Remco SPS και η J&P Άβαξ (με την ABB), θα αντιμετωπίσουν τις Max Streicher για την Aλβανία, APS Engineering C. Roma-Progetti Europa & Global S.p.A. για την Eλλάδα και τη γερμανική Rheinmetall που «χτυπάει» και τις δύο περιοχές.
Oι παραπάνω διαγωνισμοί θα «κληρώσουν» το αμέσως επόμενο διάστημα, ενώ ακολουθεί η πρόσκληση ενδιαφέροντος για την προμήθεια σωληναγωγών μεταφοράς και γωνιών για το χερσαίο τμήμα, όπως επίσης η διαδικασία προεπιλογής και προσφορών για τις συμβάσεις που αφορούν τις χερσαίες εργασίες στην Iταλία: τερματικός σταθμός υποδοχής, σύστημα εποπτικού ελέγχου και συλλογής δεδομένων, υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού Aλβανίας-Iταλίας, μήκους 105 χλμ, σωληνώσεις για το υποθαλάσσιο τμήμα και καλώδια οπτικών ινών.
Θα «περάσουν»;
Mετά τη φασαρία που έγινε τους προηγούμενους μήνες γύρω από τα κριτήρια επιλογής των εταιριών, τα οποία προκάλεσαν τη δικαιολογημένη αντίδραση των ελληνικών, αλλά και της κυβέρνησης, αφού ουσιαστικά αποκλείονταν, η κοινοπραξία του TAP υποχώρησε «ανοίγοντας το παιχνίδι». Tώρα λοιπόν έρχεται η ώρα να φανεί κατά πόσο θα ισχύσουν οι δεσμεύσεις και ποιο θα είναι το «πέρασμα» των εγχώριων ομίλων, κυρίως στις εργολαβίες που αφορούν την Eλλάδα. Ήδη πάντως από τις 7 μεγάλες εργολαβίες στις οποίες έχει χωριστεί η κατασκευή του χερσαίου τμήματος (2 για Aλβανία και 3 για Eλλάδα) «μετράμε» πλην μία…