Κάμψη κατά 25,14% παρουσίασαν οι πωλήσεις του ομίλου Yalco-Κωνσταντίνου ΑΕ, το 2010, οι οποίες διαμορφώθηκαν στο ύψος των 43,21 εκατ. ευρώ έναντι 57,72 εκατ. ευρώ της αντίστοιχης περιόδου του 2009, ενώ οι πωλήσεις της μητρικής παρουσίασαν μείωση κατά 27,10%, ανερχόμενες στα 37,6 εκατ. ευρώ. Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, η οικονομική κρίση επηρέασε σημαντικά την κατανάλωση στις περισσότερες κατηγορίες ειδών, συμπεριλαμβανομένων και των ειδών οικιακής χρήσης, που εμπορεύεται η εταιρεία. Επιπλέον, προσχέδιο νόμου, που προτάθηκε για τη διαχείριση των προωθητικών ενεργειών επί των ειδών, επηρέασε σημαντικά τη B2B δραστηριότητά της.
Όπως επισημαίνει η διοίκηση της εταιρείας, οι παραπάνω παράγοντες οδήγησαν σε σημαντικό περιορισμό των πωλήσεων του συνόλου των εταιρειών του ομίλου, με εξαίρεση τη θυγατρική της Ρουμανίας. Επίσης, η θυγατρική της εταιρεία στην Ουγγαρία ενοποιήθηκε για μόλις τρεις μήνες, αφού, εν συνεχεία, πωλήθηκε. Τέλος, μείωση στις πωλήσεις σημειώθηκε και από τον περιορισμό του δικτύου πωλήσεων λιανικής στο πλαίσιο εξυγίανσής του. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, ο όμιλος κατέβαλε κάθε δυνατή προσπάθεια στην περικοπή των δαπανών, προσαρμόζοντας τις λειτουργίες των εταιρειών στα νέα δεδομένα της αγοράς, περιορίζοντας, ταυτόχρονα, στο ελάχιστο δυνατόν τις αρνητικές συνέπειες στην απασχόληση του προσωπικού. Οι κυριότερες παρεμβάσεις, που συνέβαλαν στη μείωση των συνολικών δαπανών, αφορούν την επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων ενοικίων και λοιπών συμβάσεων με προμηθευτές για την επίτευξη καλύτερων όρων, τον εξορθολογισμό του δικτύου λιανικής, τη βελτίωση των εσωτερικών διαδικασιών και τον περιορισμό των αντίστοιχων δαπανών και τέλος, την ενοποίηση και των αποθηκών Αθηνών και Θεσσαλονίκης στα Οινόφυτα. Πλέον, το δίκτυο πανελλαδικά εξυπηρετείται αποκλειστικά από το κέντρο αποθήκευσης και διανομής μας στα Οινόφυτα, επιτυγχάνοντας σημαντικές συνέργειες, σε επίπεδο κόστους, αλλά και βελτίωση στην ποιότητα εξυπηρέτησης των πελατών.
Οι αρνητικές συνθήκες της αγοράς, τα κόστη αναδιοργάνωσης, οι σημαντικές προβλέψεις επισφαλειών, αλλά και η ζημία από την πώληση της συμμετοχής στην Ουγγαρία, διαμόρφωσαν σημαντικές ζημίες αποτελεσμάτων τόσο σε επίπεδο μητρικής όσο και σε επίπεδο ομίλου. Ειδικότερα, οι ζημίες προ φόρων της μητρικής ανήλθαν στο ύψος των 11,1 εκατ. ευρώ έναντι 1,1 εκατ. ευρώ του 2009. Σε επίπεδο ομίλου, οι αντίστοιχες ζημίες διαμορφώθηκαν στα 8,7 εκατ. ευρώ έναντι 2 εκατ. ευρώ. Το μεγαλύτερο μέρος των ζημιών αυτών είναι μη επαναλαμβανόμενες και αφορούν δαπάνες αναδιοργάνωσης, διαγραφές ζημιών προηγούμενων ετών των θυγατρικών, οι οποίες αποτυπώνονταν στις ενοποιημένες οικονομικές καταστάσεις των προηγούμενων ετών και προβλέψεις επισφαλειών. Επίσης, σημαντικό μέρος αυτών των δαπανών ήταν μη ταμειακές και αυτό αντικατοπτρίζεται και στο γεγονός ότι, παρά το ύψος των ζημιών, δεν υπήρξε ουσιαστική αύξηση των δανείων του ομίλου.
Η διοίκηση της εταιρείας επικεντρώθηκε το 2010 στην αναδιοργάνωσή της, συγχωνεύοντας τις θυγάτρικές της Omnishop και Excel, πουλώντας τη θυγάτρική της στην Ουγγαρία, επαναξιολογώντας το δίκτυο λιάνικής της και ενοποιώντας τις αποθήκες της στις εγκαταστάσεις των Οινοφύτων. Το σύνολο σχεδόν του κόστους της αναδιοργάνωσης καταγράφηκε στο 2010. Στόχος της διοίκησης είναι να μπορέσει η εταιρεία σε καθαρή βάση, ξεκινώντας από το 2011 να διακόψει κάθε δραστηριότητα, που δεν ήταν επαρκώς κερδοφόρα και να επικεντρωθεί σε τομείς υγιούς ανάπτυξης. Στο πλαίσιο αυτό προχώρησε στην απόκτηση του ονόματος Ιωνία, συνεχίζει να επενδύει στη θυγάτρική της στη Ρουμανία, η οποία επανήλθε στην κερδοφορία, καταγράφοντας αύξηση πωλήσεων 34%, επιδιώκει την ανάπτυξη του τομέα εξαγωγών της και επιδιώκει τον εμπλουτισμό της προϊοντικής της γκάμας με σημαντικές νέες αντιπροσωπείες.
Λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση στην Ελλάδα, η διοίκηση του ομίλου σχεδιάζει τα επόμενα βήματα, που θα διασφαλίσουν την ανάκαμψη της εταιρείας και τη διατήρηση της ηγετικής θέσης της και θα θέσουν τις ισχυρές βάσεις για τη μεσοπρόθεσμη ανάπτυξη των οικονομικών μέγεθών της.