Για υπερβολικές παροχές και προνόμια που ισχύουν στον όμιλο των Ελληνικών Πετρελαίων και πρέπει να εξορθολογιστούν καθώς το διεθνές και εσωτερικό περιβάλλον έχει επιδεινωθεί έκαναν λόγο σήμερα παράγοντες της διοίκησης των ΕΛΠΕ. Οι διαπραγματεύσεις με το σωματείο των εργαζομένων για υπογραφή νέας Συλλογικής Σύμβασης , που περιλαμβάνουν και αυτά τα ζητήματα, δεν έχουν καταλήξει. Οι εργαζόμενοι που διεκδικούν αυξήσεις 18 % έχουν εξαγγείλει δεκαήμερη απεργία από την Κυριακή, η οποία, αν πραγματοποιηθεί θα έχει επιπτώσεις και στον εφοδιασμό της αγοράς με καύσιμα. Επίσης η διοίκηση επισημαίνει ότι αν ως τον Ιούνιο δεν υπάρχει συμφωνία θα προχωρήσει σε ατομικές συμβάσεις.
Υπάρχει επίσης το ενδεχόμενο παρέμβασης του Δημοσίου ως μετόχου της εταιρίας καθώς όπως είναι γνωστό ο υπουργός Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου έχει απευθύνει από το Δεκέμβριο επιστολές σε όλες τις εισηγμένες ΔΕΚΟ στις οποίες μετέχει το κράτος, ζητώντας «εναρμόνιση των μισθών στις ΔΕΚΟ με αυτούς της υπόλοιπης οικονομίας, λαμβάνοντας υπόψη την κρίσιμη δημοσιονομική συγκυρία και την ανάγκη να συμβάλλουν όλοι στην ανάταξη της Ελληνικής οικονομίας».
Ο μέσος μισθός στα ΕΛΠΕ σήμερα, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της διοίκησης, διαμορφώνεται στα 86.000 ευρώ ετησίως, ενώ υπάρχουν περιπτώσεις εργαζομένων που ξεπερνούν τις 100.000 ευρώ καθώς η ετήσια μισθοδοσία περιλαμβάνει 17,8 μισθούς. Στα επιδόματα που καταβάλλονται περιλαμβάνεται επίδομα κυλικείου (200 ευρώ το χρόνο) πέρα από τη δωρεάν σίτιση, εκδρομικό επίδομα (που καλύπτει τα έξοδα οικογενειακής διαμονής τεσσάρων ημερών σε ξενοδοχείο τεσσάρων αστέρων), ακόμη και επίδομα… αγάμου που καταβάλλει μια θυγατρική του ομίλου στους άγαμους εργαζόμενους άνω των 35 ετών.
Οι υπερωρίες στα ΕΛΠΕ αμείβονται 12 % υψηλότερα από ό, τι προβλέπει η νομοθεσία, η βάρδια με 39,5 % (έναντι υποχρέωσης 22 %) και η άδεια για τους εργαζόμενους που κάνουν βάρδιες με 44 %. Το εβδομαδιαίο ωράριο είναι 38 ώρες, αντί για 40 και οι ημέρες εργασίας 197 το χρόνο ενώ στα διυλιστήρια της Δυτικής Ευρώπης είναι 230 – 240.
Σύμφωνα με τη διοίκηση των ΕΛΠΕ οι αμοιβές στην εταιρία είναι υψηλότερες (σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και διπλάσιες) σε σχέση με τον ανταγωνισμό, εσωτερικό και διεθνή, κυρίως στις υψηλότερες βαθμίδες. Ενδεικτικά οι μέσες μικτές αποδοχές επόπτη στα ΕΛΠΕ είναι 104.300 ευρώ το χρόνο (78.700 που είναι ο μέσος όρος σε Βέλγιο, Ολλανδία και Γερμανία), βοηθού επόπτη 101.000 (έναντι 68.000), εργοδηγού 75.000 (έναντι 55.800), χειριστή Α’ 61.800 (έναντι 52.400), τεχνίτη με προϋπηρεσία 4 – 10 χρόνια 37.500 (έναντι 45.900), χειριστή με προϋπηρεσία 4 – 10 χρόνια 52.700 (έναντι 46.500), νέου τεχνίτη 28.000 (έναντι 46.100) και νέου χειριστή 37.900 (έναντι 43.400).
Υπάρχουν επίσης περιπτώσεις επόπτη με αποδοχές 130.00 ευρώ, κλητήρα με 67.000, οδηγού με 88.000, φύλακα βάρδιας με 110.000, εργάτη με 55.000, καθαρίστριας με 38.000, αποθηκάριου με 78.000 και τραπεζοκόμου με 74.000.
Στο διοικητικό προσωπικό οι μέσες αποδοχές είναι 59.000 ευρώ και στο βοηθητικό (που περιλαμβάνει κλητήρες, καθαρίστριες, οδηγούς κλπ.) οι μισθοί κυμαίνονται από 49.000 – 70.000 ευρώ.
Οι εκπρόσωποι της διοίκησης ανέφεραν ότι με τη μείωση των καταναλώσεων που καταγράφεται στην ελληνική αγορά (ήταν 15 % πέρυσι και παραμένει διψήφιο ποσοστό στο πρώτο τρίμηνο εφέτος), την έλλειψη ρευστότητας και την αβεβαιότητα που επικρατεί διεθνώς υπάρχει ανάγκη για εξορθολογισμό του μισθολογικού κόστους, ύστερα από αυξήσεις 7 συν 7 % την προηγούμενη διετία. Οι προτάσεις της διοίκησης περιλαμβάνουν:
-Σύνδεσης της αμοιβής με την απόδοση. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι οι τρεις μισθοί επιπλέον το χρόνο θα δίνονται σε συνάρτηση με την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων και όχι γενικά.
-Αύξηση του εβδομαδιαίου ωραρίου σε 40 ώρες και κατάργηση των τριών από τα τέσσερα ρεπό μετ’ αποδοχών το χρόνο.
-Κατάργηση του χρονοεπιδόματος που ισοδυναμεί με αύξηση 3 % το χρόνο πέραν της εκάστοτε ΣΣΕ.
-Μείωση των εισαγωγικών μισθολογικών κλιμακίων ώστε σε βάθος χρόνου οι μισθοί να προσεγγίσουν εκείνους του ανταγωνισμού.
Η διοίκηση προτίθεται να προσφύγει στη Δικαιοσύνη για τη δεκαήμερη απεργία που έχουν εξαγγείλει οι εργαζόμενοι. Δεδομένου ότι τα ΕΛΠΕ καλύπτουν άνω του 60 % των αναγκών της εσωτερικής αγοράς, τυχόν απεργία μακράς διάρκειας αναμένεται να έχει επιπτώσεις στον εφοδιασμό της αγοράς. Παραμένουν πάντως οι πηγές εφοδιασμού από το διυλιστήριο της Μότορ Όιλ καθώς και από εισαγωγές.