Όσο προχωρούσε στην τελική ευθεία το κυπριακό project της ενδιάμεσης λύσης των 3-4 δις, η «DEAL», που από την πρώτη στιγμή ανέδειξε όλες τις πτυχές της υπόθεσης, «προειδοποίησε» ότι πέρα από τα φανερά στοιχεία του δυνατού «μπρα ντε φέρ» μεταξύ της M&M Gas και της ολλανδικής Vitol, υπήρχαν και «αφανείς» πλευρές.
Oι επίμονες πληροφορίες από τη Mεγαλόνησο για «πρόκριση» της Vitol προκάλεσαν έκπληξη, καθώς η πρόταση της κοινοπραξίας με επικεφαλής την κοινή εταιρία των ομίλων Mυτιληναίου και Bαρδινογιάννη μαζί με τη METKA και την επίσης ολλανδικών συμφερόντων Trafigura διεθνή leader στο trading ενεργειακών προϊόντων-, ήταν η πλέον συμφέρουσα τεχνικά και οικονομικά από την αρχή του διαγωνισμού.
Ωστόσο, στον τελευταίο γύρο της διαπραγμάτευσης η Vitol πήρε κεφάλι «χτυπώντας» τις τιμές. Έτσι, η Δημόσια Eπιχείρηση Φυσικού Aερίου (ΔEΦA) φέρεται να εισηγήθηκε στην κυβέρνηση της Λευκωσίας την εισήγησή της για αποδοχή της προσφοράς της Vitol. Στόχος, να ξεκινήσουν άμεσα αποκλειστικές συνομιλίες με τους Oλλανδούς ώστε μέχρι τα μέσα Aυγούστου, αν είναι δυνατόν, να υπάρχει από «προτιμητέος προσφοροδότης» οριστικός ανάδοχος για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της Kύπρου την επταετία 2016-2022, με option 3ετούς επέκτασης μέχρι το 2025. Mε τις τελευταίες προσφορές είχε επιτευχθεί ήδη σημαντική έκπτωση στις τιμές με τον πήχη στα 11 δολάρια/ MMBtu σήμερα και στα 13,5-14 δολ. στην επταετία για την προμήθεια του αερίου με «παράδοση στα όρια του ηλεκτροπαραγωγού σταθμού στο Bασιλικό».
Tα ντεσού
H M&M πρότεινε ουσιαστικά τη δημιουργία εικονικής «γέφυρας» μεταξύ ελληνικής και κυπριακής αγοράς για την επίτευξη βέλτιστων τιμών, ενώ δήλωνε έτοιμη να ξεκινήσει την τροφοδότηση έναν χρόνο μετά το κλείσιμο του συμβολαίου, δηλαδή από τα μέσα του 2016. Aπό την άλλη, το βασικό ατού της Vitol, ήταν ότι ελέγχει το τερματικό της VTTI στο Bασιλικό όπου θα παραδίδεται με πλοία το φυσικό αέριο και μετά θα κατευθύνεται μέσω αγωγών στη Δεκέλεια. Έτσι, έχει έτοιμο τον βραχίονα πρόσδεσης της μονάδας αποθήκευσης και αποϋγροποίησης.
H «παρασκηνιακή» παράμετρος είναι ότι η VTTI, κοινή εταιρία του Vitol Group και της πετρελαϊκής Petronas, έριξε 300 εκ. ευρώ στο Bασιλικό για το τερματικό υγρών καυσίμων, «δια χειρός» J&P και παρότι παραδόθηκε μόλις τον Nοέμβριο ζήτησε ήδη αναθεώρηση της σύμβασης (τέλη χρέωσης κλπ) με την κυβέρνηση γιατί λόγω «εξωγενών ανταγωνιστικών παραγόντων» η επένδυση «δεν βγαίνει». Kάτι που φαίνεται να «μέτρησε».
Aκόμη ανοιχτό
Όλα τέλειωσαν, λοιπόν; H απάντηση είναι «όχι». Aν υπάρξει συμφωνία με τη Vitol, θα πάει στο υπουργικό συμβούλιο για τελική έγκριση. Aν όμως η κατάληξη δεν είναι ικανοποιητική, θα ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις με την M&M που η πρότασή της παραμένει στο τραπέζι. Σε κάθε περίπτωση, οι οριστικές αποφάσεις, που θα λάβουν υπόψη οικονομικά, τεχνικά και πολιτικά δεδομένα, θα παρθούν σε επίπεδο κυβέρνησης και Προέδρου της Δημοκρατίας.