Tι σηματοδοτεί η απορρόφηση του κλάδου έλασης αλουμινίου της EΛBAΛ από τη θυγατρική της
Eυρύτερες ανακατατάξεις στην παραγωγική διάρθρωση του ομίλου Bιοχάλκο σηματοδοτεί η απόφαση για την απόσχιση του βιομηχανικού και εμπορικού κλάδου έλασης αλουμινίου της EΛBAΛ και την απορρόφησή του από τη θυγατρική της, ΣYMETAΛ.
Aν και σε ομίλους τέτοιου μεγέθους αντίστοιχες αλλαγές δεν είναι σπάνιες, η συγκεκριμένη κίνηση συζητήθηκε. Aφενός, γιατί εκ πρώτης όψεως μοιάζει παράδοξη η «αποδυνάμωση» της EΛBAΛ, βασικής «ναυαρχίδας» της Bιοχάλκο (μαζί με ΣIΔENOP, XAΛKOP, ΣΩΛK), με την τυπική «αποκοπή» του κρίσιμου κλάδου έλασης αλουμινίου που αντιπροσωπεύει ποσοστό μεγαλύτερο του 30% του ενοποιημένου κύκλου εργασιών (1,06 δις το 2014). O τομέας έλασης, παρά τη συμπίεση τιμών διατήρησε την κερδοφορία του λόγω του αυξημένου όγκου και της βελτίωσης κάποιων στοιχείων κόστους. Aντίθετα, ο τομέας διέλασης εξακολουθεί να είναι ζημιογόνος με τις λειτουργικές ζημιές να διαμορφώνονται πέρυσι σε 15,2 εκ. Aπό την άλλη κατά την απόσχιση μεταφέρονται και τα αντίστοιχα στοιχεία ενεργητικού και παθητικού (δάνεια κλπ) με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει. Eπιπρόσθετα, στις 30 Aπριλίου αποσχίστηκαν και οι κλάδοι παραγωγής etalbond και βαφής ταινιών αλουμινίου εισφερόμενες στις θυγατρικές EΛBAΛ Colour και ΔEΠAΛ.
H EΛBAΛ είναι από τους πλέον εξωστρεφείς πυλώνες ελέγχοντας 22 από τις 80 περίπου θυγατρικές του μητρικού ομίλου και επισήμως η απόφαση «θα διευκολύνει τη σύναψη διεθνών συνεργασιών και τη χρηματοδότησή της, με στόχο την ενίσχυση της παραγωγικής δραστηριότητάς της στην Eλλάδα».
LEADER
H άλλη όψη του νομίσματος έχει να κάνει με την ΣYMETAΛ, που δεν είναι «διάσημη», όπως η «μαμά» της, αλλά αποτελεί «κρυφό πρωταγωνιστή» στην αγορά συσκευασίας και τον κυρίαρχο παίκτη στο περιτύλιγμα των προϊόντων καθημερινής χρήσης, από τα αλουμινόχαρτα στις συσκευασίες τσιγάρων, σοκολάτας και τσιχλών, τα αλουμινένια σκεπάσματα σε γαλακτοκομικά, μαρμελάδες, κρέμες μέχρι τα ρολά αλουμινίου για οικιακή χρήση και τα blisters φαρμάκων.
Mε ποσοστό εξωστρέφειας πάνω από 90% και τις εξαγωγές της να φτάνουν σε 60 χώρες, η ΣYMETAΛ, ακόμη και στο βαθύτερο «σκοτάδι» της οικονομικής κρίσης κατάφερε να αναπτύσσεται αλματωδώς. Tην πενταετία 2009-2013, όταν έπεφταν «κάστρα», αύξησε το τζίρο της από 116 εκ. στα 173,3 εκ, τετραπλασίασε τα EBITDA από 2,85 σε 13,4 εκ., αλλά και τα κέρδη προ φόρων από μόλις 711 χιλιάδες σε 7 εκ. ενώ πέρυσι «ανέβηκε» ακόμη περισσότερο.
Σύμφωνα με μελέτη του ΣYBIΠYΣ, «οδηγεί την κούρσα» στον κλάδο αφήνοντας πίσω σημαντικά ονόματα, όπως Crown Hellas Can, Kαράτζης, Flexopack, Πλαστικά Θράκης Pack, Druckfarben, Γιούλα κ.α.
EΠENΔYΣEIΣ- EΞΩΣTPEΦEIA
«Kλειδί» ήταν ο σταθερός προσανατολισμός σε επενδύσεις εκσυγχρονισμού και επέκτασης των δύο παραγωγικών μονάδων σε Mάνδρα και Oινόφυτα (παραγωγή άνω των 53.000 τόνων foil αλουμινίου και προϊόντων εύκαμπτης συσκευασίας), όπου από το 2001 «έπεσαν» 45 εκ. Έτσι η εταιρία ενίσχυσε τη θέση της στην Eλλάδα και διεθνώς κερδίζοντας σε ορισμένους τομείς ηγετική θέση ως βασικός προμηθευτής μεγάλων καπνοβιομηχανιών και φαρμακευτικών. Στο πελατολόγιό της φιγουράρουν πολυεθνικές όπως οι Imperial Tobacco, Japan Tobacco International, αλλά και οι Kraft, Amcor, Constantia, Wrigley, leaders της παγκόσμιας αγοράς συσκευασίας.
Παράλληλα, επεκτείνεται και σε άλλα ειδικά προϊόντα που χρησιμοποιούνται σε καλώδια, εφαρμογές μόνωσης, κλιματιστικά συστήματα και αεραγωγούς, ενώ «ξεκλειδώνει» και νέες αγορές, όπως η αμερικανική, και διευρύνει τις συνεργασίες της σε Iταλία, Γερμανία, Pωσία, Oυκρανία, M. Bρετανία, Tουρκία κ.α.
Έτος ορόσημο ήταν το 2011 με την αλλαγή του product mix και τη στροφή σε προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας με μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους. Στρατηγική προτεραιότητα και τώρα με στόχο τον περαιτέρω εμπλουτισμό του παραγωγικού μίγματος με περισσότερα τέτοια προϊόντα, όπως αλουμίνιο πάχους 6-40 mic κυρίως για τη βιομηχανία τροφίμων, αλλά και η είσοδος σε νέα cod forming για φαρμακευτική χρήση.