“Οι διεθνείς πωλήσεις μας αναμένεται να υπερβούν εφέτος το 80% των συνολικών μας πωλήσεων, καθώς οι δυσμενείς τάσεις στην εγχώρια αγορά παραμένουν έντονες” ανέφερε, κατά πληροφορίες, στέλεχος του μεταλλουργικού ομίλου ΒΙΟΧΑΛΚΟ σε επικοινωνία του με θεσμικούς επενδυτές μετά τη δημοσίευση των λογιστικών καταστάσεών του για το 2010, οι οποίες επιβεβαίωσαν τη σημαντική βελτίωση που είχε καταγραφεί τα τρία πρώτα τρίμηνα του έτους, χάρη στην ένταση την εξαγωγικής δραστηριότητάς του σε άλλες, ευρωπαϊκές κυρίως χώρες.
Οι διεθνείς πωλήσεις του τον χρόνο που πέρασε απέφεραν το 76,35% των συνολικών, αυξημένων κατά 28,8% εσόδων του, ύψους 2,96 δισ. ευρώ, ενώ το 2009 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 70,8%.
Η βελτίωση των αποτελεσμάτων του ομίλου, ο οποίος κατέγραψε αυξημένα κατά 146,2% κέρδη προ φόρων και αποσβέσεων, ύψους 112,59 εκατ. ευρώ, αλλά για δεύτερο συνεχόμενο έτος μετά τις αποσβέσεις ήταν ζημιογόνος, μειώνοντας τις ζημιές προ φόρων (28,80 εκατ. ευρώ) κατά 61,13 εκατ. ευρώ ή ποσοστό 68%, τις ζημιές μετά τους φόρους (31,62 εκατ. ευρώ) κατά 71,5% και τις καθαρές ζημιές μετά την αφαίρεση των δικαιωμάτων μειοψηφίας (20,93 εκατ. ευρώ) κατά 72,7%, αποδίδεται στις διεθνείς δραστηριότητές του και στις μεγάλες επενδύσεις που πραγματοποίησε τα προηγούμενα χρόνια εντός και εκτός της χώρας, ώστε να διαθέτει προϊόντα του σε περίπου 80 χώρες. Ο πλέον κερδοφόρος τομέας του, αυτός της εταιρείας αλουμινίου ΕΛΒΑΛ, σημείωσε ρεκόρ παραγωγής.
Σύμφωνα με τον όμιλο, ο οποίος θεωρεί ότι η έξοδος της χώρας μας από την κρίση προϋποθέτει την αναζωογόνηση της παραγωγικής βάσης της με την εφαρμογή των κατάλληλων πολιτικών, “οι τάσεις που χαρακτήρισαν την ελληνική αγορά, αλλά και την παγκόσμια οικονομία κατά το 2010, παραμένουν και στις αρχές του 2011”, με περαιτέρω εξασθένηση της εγχώριας ζήτησης και βελτίωση της ζήτησης από άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Βασικές προτεραιότητες των θυγατρικών του για το τρέχον έτος είναι η περαιτέρω βελτίωση της κοστολογικής βάσης και της παραγωγικότητας, που οδήγησαν το 2010 σε αύξηση του περιθωρίου των ύψους 158,58 εκατ. ευρώ κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (ΕΒΙΤDΑ) από το 4% στο 5,4%, καθώς επίσης η βέλτιστη διαχείριση των κεφαλαίων κίνησης και η αναζήτηση νέων αγορών/πελατών, παρά τη δυσπιστία που εκδηλώνεται διεθνώς έναντι πολλών ελληνικών επιχειρήσεων.
Μολονότι η μεγάλη άνοδος των τιμών των πρώτων υλών οδήγησε σε αύξηση των δανειακών κεφαλαίων του κατά 13,3% (από 1,17 δισ. ευρώ σε 1,33 δισ. ευρώ), σε ικανοποιητικά επίπεδα διαμορφώθηκαν τόσο η σχέση ιδίων προς δανειακά κεφάλαια (1,23) όσο και ο δείκτης γενικής ρευστότητας (1,31).
Η υψηλή κερδοφορία του τομέα αλουμινίου που απαρτίζουν κυρίως οι επιχειρήσεις ΕΛΒΑΛ στην Ελλάδα και Bridgnorh Aluminium στη Βρετανία, σε συνδυασμό με τη θεαματική μείωση των ζημιών του τομέα του σιδήρου, που απαρτίζουν κυρίως οι επιχειρήσεις Σιδενόρ και Sovel στην Ελλάδα και Stomana στη Βουλγαρία, συνέβαλαν καθοριστικά στη βελτίωση των συνολικών αποτελεσμάτων του ομίλου προ φόρων και δικαιωμάτων μειοψηφίας σε -28,80 εκατ. ευρώ έναντι -89,93 εκατ. ευρώ το 2009, δηλαδή κατά 61,13 εκατ. ευρώ.
Η μεγαλύτερη βελτίωση όσον αφορά τα κέρδη προ φόρων των επί μέρους τομέων δραστηριότητας του ομίλου προήλθε από τον τομέα του σιδήρου: ανέρχεται σε 54,16 εκατ. ευρώ. Η εν λόγω βελτίωση αποδίδεται, κατά κύριο λόγο, στη σημαντική βελτίωση των αποτελεσμάτων της βουλγαρικής θυγατρικής χαλυβουργίας Stomana, η οποία διαθέτει στη διεθνή αγορά πλατέα προϊόντα χάλυβος, υψηλής ζήτησης.
Ο σιδηρουργικός κλάδος βελτίωσε κατά 23,8% τις πωλήσεις του, οι οποίες ανήλθαν σε 840,54 εκατ. ευρώ (+161,85 εκατ. ευρώ), αποτελώντας το 28,4% των συνολικών του ομίλου. Αντιθέτως, οι πωλήσεις του τομέα της σωληνουργίας (153,59 εκατ. ευρώ), οι οποίες είναι ίσες προς το 5,2% των συνολικών, μειώθηκαν κατά 39,4% (-99,79 εκατ. ευρώ). Μόνο το 28,3% των πωλήσεων της ΣΙΔΕΝΟΡ και των θυγατρικών της προήλθε από την ελληνική αγορά (37,7% το 2009).
Ο τομέας του αλουμινίου, με πωλήσεις 918,68 εκατ. ευρώ, αυξημένες έναντι του προηγούμενου έτους κατά 35,45% (+240,45 εκατ. ευρώ), συνεισέφερε στις συνολικές πωλήσεις του ομίλου περισσότερο από κάθε άλλον, καθώς αυτές ισοδυναμούν με το 31,05%. Μόνο το 21,2% των πωλήσεων της ΕΛΒΑΛ και των θυγατρικών της προήλθε από την ελληνική αγορά.
Τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων, μεταξύ των βιομηχανικών τομέων του ομίλου, κατέγραψε ο ζημιογόνος τομέας του χαλκού, λόγω της εκτίναξης των διεθνών τιμών του μετάλλου. Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις του έφθασαν τα 574,79 εκατ. ευρώ, ίσες προς το 19,4% των συνολικών, παρουσιάζοντας άνοδο κατά 56,4% (+207,33 εκατ. ευρώ).
Ο συναφής τομέας των καλωδίων παρουσίασε άνοδο των πωλήσεων στο επίπεδο των 325,02 εκατ. ευρώ (+44% ή +99,35 εκατ. ευρώ), οι οποίες είναι ίσες προς το 11% των συνολικών. Μόνο το 21,8% των πωλήσεων της ΧΑΛΚΟΡ και των θυγατρικών της προήλθε από την ελληνική αγορά (30,6% το 2009).
Τέλος, ο τομέας των υπηρεσιών απέδωσε έσοδα 126,04 εκατ. ευρώ (4,3% των συνολικών), αυξημένα κατά 53,3% σε ποσοστό και κατά 43,81 εκατ. ευρώ σε αξία, ενώ αυτός των λοιπών δραστηριοτήτων είχε έσοδα 19,74 εκατ. ευρώ (0,7% των συνολικών), αυξημένα κατά 63,7% σε ποσοστό και κατά 7,68 εκατ. ευρώ σε αξία.
Η άνοδος των ενοποιημένων εσόδων της Βιοχάλκο το 2010 κατά 660,68 εκατ. ευρώ (+28,8%) οφείλεται σε παράλληλη άνοδο του όγκου της παραγωγής (+25,5% η ΕΛΒΑΛ ΑΕ, +19,9% η ΧΑΛΚΟΡ και οι θυγατρικές της) και των διεθνών τιμών των προϊόντων, ιδιαιτέρως αυτών από χαλκό. Σε ποσοστό 95,8% προήλθε από τη θεαματική αύξηση των διεθνών πωλήσεων (+632,88 εκατ. ευρώ), δεδομένου ότι αυτές που προήλθαν από την εγχώρια αγορά αυξήθηκαν μόνο κατά 27,80 εκατ. ευρώ.
Από το σύνολο των πωλήσεων ύψους 2,96 δισ. ευρώ, μόνο τα 699,81 εκατ. ευρώ αφορούν έσοδα από την ελληνική αγορά (+4,1%), καθώς οι διεθνείς πωλήσεις (2.258,59 εκατ. ευρώ) απέδωσαν το 76,35% των συνολικών, παρουσιάζοντας ποσοστιαία αύξηση 38,7%. Έτσι το μερίδιο των πωλήσεων του ομίλου στην Ελλάδα περιορίστηκε από το 29,2% το 2009 στο 23,65% το 2010.
Οι αγορές των λοιπών χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης απέδωσαν έσοδα 1.701,64 εκατ. ευρώ (57,5% των συνολικών), αυτές άλλων ευρωπαϊκών χωρών εκτός της ΕΕ 233,77 εκατ. ευρώ (7,9%), ενώ εκείνες της Ασίας 129,97 εκατ. ευρώ (4,4%), της Αμερικής 116,93 εκατ. ευρώ (3,95%), της Αφρικής 71,54 εκατ. ευρώ (2,4%) και της Ωκεανίας 4,73 εκατ. ευρώ (0,15%).
Παρ’ όλο που κατεγράφη μείωση των πωλήσεων στην Αμερική κατά 21,3% (-31,57 εκατ. ευρώ), αυξήθηκαν οι πωλήσεις στις εκτός της Ελλάδος χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά 46,7% (+541,88 εκατ. ευρώ), στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες εκτός της ΕΕ κατά 90,4% (+110,98 εκατ. ευρώ). Επίσης, σημειώθηκε αύξηση 8,5% στην Ασία (+10,17 εκατ. ευρώ), 1,8% στην Αφρική (+1,24 εκατ. ευρώ) και 4,2% στην Ωκεανία (+0,23 εκατ. ευρώ).
Οι απασχολούμενοι στον όμιλο το 2010 μειώθηκαν σε 7.911 άτομα, από 7.931 έναν χρόνο πριν. Περιορίστηκαν, δηλαδή, μόνο κατά 20 άτομα ή κατά 0,26%, λόγω της υψηλής διεθνούς ζήτησης και της ανόδου του όγκου παραγωγής, ενώ το συνολικό κόστος μισθοδοσίας παρέμεινε αμετάβλητο. Οι επενδύσεις του, συντηρητικότερες έναντι του 2009 (133,30 εκατ. ευρώ), ανήλθαν σε 114,10 εκατ. ευρώ.
Το καθαρό αποτέλεσμα της μητρικής εταιρείας μετά την αφαίρεση των φόρων και των δικαιωμάτων μειοψηφίας ήταν ζημιά 20,93 εκατ. ευρώ, έναντι αντίστοιχης ζημιάς 76,76 εκατ. ευρώ, βελτιωμένο κατά 55,83 εκατ. ευρώ, έπειτα από αποσβέσεις ύψους 141,29 εκατ. ευρώ, αυξημένες έναντι του 2009 κατά 4,2%.