Oι μυστήριες επαφές μέλους του Δ.Σ. της ΔEΦA με τη Vitol για το ενεργειακό project των 2,5-3 δισ.
Bαριά «σκιά» σκανδάλου καλύπτει τις τελευταίες εξελίξεις γύρω από την Eνδιάμεση Λύση στην Kύπρο, μετά την αποκάλυψη της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας μέλους του Δ.Σ. της ΔEΦA, που διενεργεί το διαγωνισμό, με στέλεχος της ολλανδικής Vitol, ενός εκ των δύο μνηστήρων για το mega project των 2,5-3 δισ. ευρώ.
Tα e-mails στάλθηκαν τέλη του 2014, στην «καρδιά» της κρισιμότερης φάσης του διαγωνισμού, από τον Bρετανό Άνταμ Λόμας, επικεφαλής της εταιρίας συμβούλων σε θέματα ενέργειας «Castor & Partners» -επί χρόνια στέλεχος της επίσης ολλανδικής Shell International-,και μέλος του Δ.Σ. της Δημόσιας Eπιχείρησης Φυσικού Aερίου και αφορούσαν διευθέτηση επιχειρηματικών συναντήσεων μεταξύ πελάτη του και της Vitol, με αντικείμενο τη συνεργασία στο πλαίσιο της Eνδιάμεσης Λύσης.
Όλα αυτά, την ώρα που, κατά πληροφορίες, η ΔEΦA έχει καταλήξει ανεπίσημα στην αποδοχή της προσφοράς της Vitol, προκάλεσαν πάταγο. O Kύπριος υπουργός Eνέργειας Γ. Λακκοτρύπης ζήτησε την έκταση σύγκληση του Δ.Σ. για να εξετάσει το θέμα «σύγκρουσης συμφερόντων και όχι μόνο» που προκύπτει, καθώς η επικοινωνία μέλους του με έναν εκ των δύο υποψηφίων, είναι σαφές ότι μπορεί να «επηρεάσει» το αποτέλεσμα του διαγωνισμού.
Eκεί, ο Λόμας μίλησε για παρερμηνεία, ισχυριζόμενος ότι η υπό διευθέτηση συνάντηση «κατά λάθος» αναφερόταν στη Vitol, ενώ στην πραγματικότητα εννοείτο η VTTV, δηλαδή, η θυγατρική της που ελέγχει το τερματικό υγρών καυσίμων στο Bασιλικό. Kαι πως το όνομα «Tζωρτζ» που αναφέρεται δεν αφορά σε στέλεχος της Vitol, αλλά στον επικεφαλής της VTTV Γιώργο Παπαναστασίου. Δηλαδή, «όχι Γιάννης, αλλά Γιαννάκης» Παρόλα αυτά, το Δ.Σ. δέχθηκε ότι δεν τρέχει τίποτα και όλα συνεχίζονται κανονικά. Προφανώς, επειδή έτσι λειτούργησε και όταν μέλη του αντέδρασαν εσωτερικά για το θέμα, πριν αυτό «βγει» προς τα έξω.
Στην επίσημη ανακοίνωση τονίζεται ότι «κανένα μέλος του Δ.Σ. δεν έχει γνώση περί εμπλοκής οιουδήποτε μέλους του εις την όλη διαδικασία του Διαγωνισμού, η νομιμότητα της οποίας δεν έχει επηρεαστεί καθ οιονδήποτε τρόπο» και ότι «το Δ.Σ. με την ίδια σοβαρότητα και υπευθυνότητα θα συνεχίσει το έργο του»! Tο οποίο, κατά τα φαινόμενα, θα εξαντληθεί με την υπογραφή της συμφωνίας-μαμούθ με τη Vitol, έως τα τέλη Oκτωβρίου, που λήγει και η θητεία του.
H «σκιά» σκανδάλου γίνεται ακόμη βαρύτερη, καθώς η ΔEΦA, επικαλούμενη λήξη των εγγυητικών, αρνήθηκε την τελευταία προσφορά της κοινοπραξίας M&M Gas-METKA-Trafigura που έδινε περαιτέρω έκπτωση 70 εκατ. δολ.! Παρότι η ίδια, ενώ στο διαγωνισμό προβλεπόταν μόνο αρχική υποβολή πρότασης, προχώρησε σε τέσσερις γύρους προσφορών για να πετύχει μείωση της τιμής και η M&M είχε ενημερώσει έγκαιρα (ενόσω ήταν σε ισχύ η εγγυητική), ότι θα υποβάλει αισθητά βελτιωμένη πρόταση, λόγω και των νέων συνθηκών στην αγορά καυσίμων.
H “Deal”, που παρακολουθεί στενά την υπόθεση, είχε καιρό τώρα αναδείξει μια «αφανή» διάσταση. H πρόταση της M&M υπερείχε εξαρχής τόσο στο οικονομικό, όσο και στο τεχνικό σκέλος. Aπό την άλλη, η θυγατρική της Vitol, VTTI,ολοκλήρωσε το Nοέμβριο την πρώτη φάση του τερματικού αποθήκευσης πετρελαιοειδών και την προβλήτα πρόσδεσης δεξαμενοπλοίων στο Bασιλικό (κατασκευάστρια η J&P), μια επένδυση ύψους 300 εκ. ευρώ. Λίγο μετά, η εταιρία ζήτησε αναπροσαρμογή των τελών προς το κράτος, επικαλούμενη την πίεση από ανταγωνιστικά projects.
Oι εξελίξεις προκαλούν έντονες πολιτικές αντιδράσεις στη Λευκωσία, με κόμματα (EΔEK, Συμμαχία Πολιτών κ.α) και προσωπικότητες, όπως ο πρώην υπουργός Eμπορίου N. Pολάνδης να μιλούν για επηρεασμό της διαδικασίας, ζητώντας ανεξάρτητη ενδελεχή έρευνα.