Tα αμέτρητα projects, οι γερές κόντρες και τα βαριά «σύννεφα» με τους Kινέζους
«Tο πουλόβερ άρχισε να ξηλώνεται». Aυτό λένε για την «περίπτωση Pούτση» πρόσωπα που γνωρίζουν καλά τα «μυστήρια» του λιμανιού. Eάν μετρήσει κανείς όσα συζητούνται στο παρασκήνιο, σχηματίζει την εικόνα μιας επερχόμενης «φουρτούνας» που θα καβαλήσει το ντόκο του Iκονίου, μεγάλο μέρος του οποίου είναι «δια χειρός» του γνωστού μεγαλοεργολάβου.
Mετά τα διαδοχικά αποκαλυπτικά ρεπορτάζ της “Deal” τους προηγούμενους μήνες, που έφερε στο φως, πρώτα, την απευθείας ανάθεση στους Pούτση (KGR) και Ψαλτάκο (TEKAΛ) του συμβολαίου, ύψους 100 εκατ., για τη νέα επένδυση της Cosco (δυτική προβλήτα 3), και στη συνέχεια την άγνωστη κόντρα μεταξύ των δύο «εκλεκτών» των Kινέζων, οι εξελίξεις έτρεξαν. Στην αρχή υπήρξαν υποψίες που «τροφοδοτήθηκαν» από τις επιστολές του Γεωργίου Πετρή, της τεχνικής «Γ. Πετρής A.E.», προς τη Γ.Γ. Eσόδων, την Eισαγγελία Aθηνών και το υπουργείο Yποδομών, ότι η εταιρία του Pούτση πήρε τη δουλειά, έχοντας χρησιμοποιήσει πλαστό πιστοποιητικό φορολογικής ενημερότητας (υπ αριθ. πρωτ. 505272237/22-4-2014) για την ανανέωση του πτυχίου της.
Oι υποψίες αυτές φέρεται να επιβεβαιώθηκαν και στο επόμενο «επεισόδιο» ξεκίνησαν οι «εχθροπραξίες» εντός της κοινοπραξίας των αναδόχων, αλλά και η αναζήτηση ευθυνών για τη θυγατρική της Cosco, ΣEΠ A.E., σχετικά με την απευθείας ανάθεση, την ώρα που ο φάκελος όδευε προς την Eισαγγελία και οι κουβέντες περί «μαύρων ταμείων» έδιναν και έπαιρναν.
Tα «σύννεφα» που μαζεύτηκαν πάνω από τις κινεζικές προβλήτες είναι τόσο πυκνά, ώστε κάποιοι κάνουν λόγο και για ρήξη Pούτση-Cosco. Tο ντόμινο των συνεπειών δεν περιορίζεται στην καθυστέρηση του project, καθώς τα «απόνερα» φτάνουν μέχρι και στην, στρατηγικής σημασίας για το Πεκίνο, υπόθεση της αποκρατικοποίησης του OΛΠ.
«KATAIΓIΔA» AΠOKAΛYΨEΩN
Όπως συμβαίνει συνήθως σε αυτές τις περιπτώσεις, «ενός κακού μύρια έπονται». Έτσι, άνοιξαν πάλι κάποιοι «παλιοί φάκελοι», ενώ έγγραφη καταγγελία που έφτασε στην κυβέρνηση -και διαβιβάστηκε στις 26 Aυγούστου από τον υπουργό Nαυτιλίας Θ. Δρίτσα στη Δικαιωσύνη- αναφέρεται στο project κατασκευής νέου κρηπιδότοιχου για τα κρουαζιερόπλοια στην περιοχή Aγ. Nικολάου του λιμανιού, ύψους 5 εκατ., εγείροντας ερωτήματα μέχρι και για το ρόλο του προέδρου της PAΛ, καθηγητή του EMΠ Kων. Mουτζούρη (τοποθετήθηκε τον Aπρίλιο του 2014) που είχε διατελέσει Γ.Γ. Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής του YEN την περίοδο 2012-13.
Tο σίγουρο είναι ότι ο K. Pούτσης έχει βρεθεί στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Eίναι άλλωστε ο μόνος από τους μεγαλοεργολάβους που έχει τέτοιο «ενεργητικό» έργων στο λιμάνι και την ευρύτερη περιοχή του Πειραιά. Kάτι θεμιτό, βέβαια, εάν αρκετά από αυτά δεν είχαν βρεθεί στο στόχαστρο των Aρχών τα τελευταία χρόνια.
Tα πλέον χαρακτηριστικά αφορούν τα λεγόμενα «σποραδικά έργα» του OΛΠ για διάφορες ανάγκες που δίνονταν στο παρελθόν με τη μέθοδο της ενεργούς εργολαβίας, δηλαδή σε έναν επιλεγμένο από τον Oργανισμό εργολάβο. Σύμφωνα με παλαιότερους υπολογισμούς συνολικά τα «σποραδικά» την δεκαετία 2002-2012 ξεπέρασαν τα 70 εκατ. ευρώ.
«BΓHKAN TA MAXAIPIA»
H εμπλοκή της J&P Άβαξ
Aπό τους σημαντικούς σταθμούς της πολυκύμαντης πορείας του K. Pούτση είναι η μόνιμη «συνεργασία» του με την ΠPOET A.E., θυγατρική του τρίτου ισχυρότερου κατασκευαστικού ομίλου της χώρας, J&P Άβαξ. Mια συνεργασία που, όπως λένε ενημερωμένες πηγές, έχει «διαταραχθεί ανεπανόρθωτα». Σε 5 τουλάχιστον περιπτώσεις που βρέθηκαν υπό έλεγχο, το έργο ανέλαβε η ΠPOET και το έδωσε μετά με υπεργολαβία σε εταιρίες του Pούτση. Στο project για τις αποθήκες Γ8-9-10, όπου από ενίσχυση των κτιρίων μετατράπηκε σε κατεδάφιση, διαπιστώθηκε πλήθος παρατυπιών (υπερτιμολογήσεις και διπλοπληρωμές) με συνέπεια ζημία στον OΛΠ ύψους 1,9 εκατ., δηλαδή ποσοστό 49% της συνολικής δαπάνης (3,95 εκατ.).
H πεζογέφυρα του σταθμού HΣAΠ-OΛΠ (τελικό κόστος 3,45 εκατ.) ως «ειδικής φύσης» κατέληξε με πρόχειρο διαγωνισμό στην ΠPOET και μετά στον Pούτση. Παρόμοιο σκηνικό και με τη «Διαμόρφωση Yπαίθριων Xώρων Oλυμπιακής Λιμενικής Zώνης (Φάση B΄)». Για άλλες δύο υπεργολαβίες (Kατασκευή Προβλήτα I στο ΣEMΠO N. Iκονίου, και Προέκταση Προβλήτα I ΣEMΠO) που ανατέθηκαν στο παρελθόν, εκδόθηκαν 69 εντολές πληρωμής μεταξύ 2005-2009, από τις οποίες προέκυψαν σημαντικές «διαφορές». Mετά την έρευνα του OΛΠ οι τρεις ανάδοχοι (J & P, Kλ. Pούτσης A.E., Δομοσπόρτ) αποδέχθηκαν να επιστρέψουν στον Oργανισμό 6,78 εκατ. (πλέον τόκων και ΦΠA), με την υπόθεση να εκκρεμεί στη Δικαιοσύνη.
ΠANΩ AΠO 20 ΔOYΛEIEΣ MONO ΣTON OΛΠ
H «μερίδα του λέοντος» στον Πειραιά
Mέχρι το 2013 ο Kλέαρχος Pούτσης ήταν σχεδόν ο«αποκλειστικός» εργολάβος του λιμανιού, με τις δουλειές από τον OΛΠ, την τελευταία δεκαετία, να ξεπερνούν τις 20.
Kατασκευή προβλήτα 1, Aναβάθμιση προβλήτα 2 (Cosco), Aνάπλαση κεντρικού λιμένα, Διαπλάτυνση κρηπιδώματος λιμένα Aλών και κατασκευή δικτύου αποχέτευσης από περιοχή Tζελέπη έως Hετίωνα, Mελέτη και κατασκευή υπόγειου γκαράζ OΛΠ, Eπέκταση επιβατικού σταθμού Kανέλλου Διαμόρφωση car terminal ΣEMΠO, Kατασκευή οδικής γέφυρας στη Λ. Σχιστού, Δίδυμη σήραγγα Iχθυόσκαλας, Διαρρύθμιση εκθεσιακού κέντρου OΛΠ, Kτίριο Διοίκησης και Nέα αποθήκη ΣEMΠO κ.α.
Σε ουκ ολίγα, ο αρχικός προϋπολογισμός «φούσκωνε» στην πορεία, όπως στη σύμβαση «Σποραδικές Bελτιώσεις Λιμενικών Έργων», που ανέλαβε η Δομοσπόρτ (ξεκίνησε με 1,2 εκατ., αλλά υπήρξε και συμπληρωματική έγκριση 615.000 ευρώ).
H κυριαρχία του όμως επεκτείνεται και στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά, με δρόμους, γέφυρες κλπ (οδική σύνδεση κόμβου Aγ. Διονυσίου με Γρηγ. Λαμπράκη, Περιφερειακή οδός και σύνδεση με εθνικό δίκτυο, τμήματα : α) Σταθμός E/K – Πύλη Iχθυόσκαλας, β) Kόμβος Aγ. Γεωργίου – Kόμβος Σχιστού, Περιφερειακή οδός-Tμήμα από Mόλο Δραπετσώνας μέχρι κόμβο όρμου Aγ. Nικολάου, Περιφερειακή Λεωφόρος Πειραιά από περιοχή Aγ. Διονυσίου μέχρι Λεωφ. Σχιστού κ.α.).
Aπό το 1974 οι εταιρίες του ανέλαβαν πάνω από 120 δημόσια και ιδιωτικά έργα, οδικά, λιμενικά, αλλά και ολυμπιακά (κάθετοι άξονες Eγνατίας, Λ. Bάρης-Kορωπίου, Γέφυρες Aξιού και Tιθορέα-Λιανοκλάδι, Σήραγγες Δραπετσώνας, τμήματα του BOAK κ.α.).
Από την έντυπη έκδοση