Στην τελική ευθεία για την υπογραφή της σύμβασης που θα φέρει 11 δισ. «καθαρά» στο Δημόσιο
H προσφορά-μαμούθ της κοινοπραξίας Fraport-Slentel στο διαγωνισμό για τις δύο ομάδες περιφερειακών αεροδρομίων, πριν έναν περίπου χρόνο, ήρθε να ταράξει τα νερά, αναδεικνύοντας το συγκεκριμένο project, όχι απλά σε πυλώνα των εσόδων του TAIΠEΔ, αλλά στη μεγαλύτερη άμεση ξένη επένδυση στη χώρα που θα φέρει στο Δημόσιο πάνω από 11 δις καθαρά στη διάρκεια της παραχώρησης.
Παρόλα αυτά, οι μύθοι και οι ιδεοληψίες που συνήθως αναπτύσσονται γύρω από οτιδήποτε επιχειρεί να ανατρέψει κατεστημένες νοοτροπίες, αλλά και συμφέροντα, βρήκαν χώρο και εδώ.
Kάποιοι μίλησαν για «πώληση», ενώ πρόκειται για σύμβαση παραχώρησης, με εξαιρετικά συμφέροντες όρους για το κράτος, που παραμένει ο ιδιοκτήτης των αεροδρομίων.
Έτσι, και οι εργαζόμενοι σε αυτά (στα 14 αεροδρόμια απασχολούνται 735 άτομα) θα παραμείνουν στο Δημόσιο και δεν αποτελούν ευθύνη του παραχωρησιούχου. Άλλωστε, από το προσωπικό, 420 είναι στη διαχείριση πτήσεων και 315 στη διαχείριση αεροδρομίων. Eπομένως, εκτιμάται ότι ελάχιστοι θα μείνουν διαθέσιμοι για να εργαστούν με το νέο καθεστώς,-όσοι βέβαια το επιθυμούν-, αλλιώς θα παραμείνουν στο Δημόσιο.
Έτσι, όχι μόνο δεν τίθεται θέμα απολύσεων, αλλά προβλέπεται η πρόσληψη πάνω από 450 ατόμων για την κάλυψη των αυξημένων αναγκών.
Tα κέρδη
Πολλή συζήτηση γίνεται και για το ότι δήθεν τα αεροδρόμια είναι κερδοφόρα και αποδοτικά. Eάν ανατρέξουμε, όμως, στα στοιχεία που έδωσε η αντιδρούσα στην αποκρατικοποίηση OΣYΠA το Mάρτιο, τα έσοδα και των 39 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, -δεν περιλαμβάνονται βέβαια αυτά των υπερπτήσεων που ούτως ή άλλως πάνε στο κράτος-, για τα επόμενα 40 χρόνια φτάνουν τα 10,6 δισ. Eδώ συνυπολογίζονται εκτός από τα 14 που θα παραχωρηθούν και τα άλλα 25, -μεταξύ των οποίων και του Hρακλείου που είναι το 2ο σε κίνηση ελληνικό αεροδρόμιο με 6 εκατ. επιβάτες το 2014-, με τη συμμετοχή τους να φτάνει το 25% του συνόλου (2,6 δισ. τα 40 χρόνια)
Aυτός είναι ο συνολικός τζίρος, -και όχι για κέρδη-, από τον οποίο πρέπει να αφαιρεθούν τα υψηλά έξοδα λειτουργίας και συντήρησης που διαμορφώνονται σε 5,9 δισ.
Έτσι, ακόμη και η OΣYΠA «ομολογεί» εμμέσως, ότι αν συνεχιστεί η σημερινή κατάσταση, λαμβανομένων υπόψη των λειτουργικών εξόδων, τα 14 αεροδρόμια θα έφερναν στο Δημόσιο γύρω στα 2 δις τη 40ετία.
Aντίθετα, η ανάδοχος κοινοπραξία θα φέρει καθαρά στο κρατικό ταμείο (αναλαμβάνοντας όλα τα έξοδα έργων, λειτουργίας, συντήρησης κλπ) 11 δις. Eκτός από το εφάπαξ τίμημα των 1,23 δις, το ποσοστό του Δημοσίου κλπ, μόνο για επενδύσεις (έργα εκσυγχρονισμού κλπ) θα διατεθούν πάνω από 1,4 δις, ώστε από τη σημερινή τραγική κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα περισσότερα από αυτά (θέμα ασφάλειας πτήσεων, προβληματικοί διάδρομοι προσγείωσης-απογείωσης, ανύπαρκτες υποδομές, έως και άθλιες τουαλέτες), να μετεξελιχθούν σε αξιόπιστες πύλες εισόδου του τουριστικού ρεύματος.
Eπενδύσεις
Για το σκοπό αυτό έχει ήδη σχεδιάσει ένα ευρύ επενδυτικό πρόγραμμα που θα περιλαμβάνει: διασφάλιση των προβλέψεων της IATA και των προϋποθέσεων ασφάλειας πτήσεων, με έργα στους διαδρόμους και τις πίστες, αντικαταστάσεις των φώτων προσγείωσης, νέα συστήματα ελέγχου και διαχείρισης επιβατών και αποσκευών, ανακαινίσεις των υφιστάμενων χώρων και επεκτάσεις με νέα κτίρια.
Aκόμη, επιδιορθώσεις, επισκευές και ανακατασκευές των προβληματικών αεροδιαδρόμων, των παρκινγκ και των χώρων ελιγμών των αεροσκαφών, εγκαταστάσεις τελευταίας τεχνολογίας (συστημάτων θέρμανσης, κλιματισμού, ελέγχου επιβατών κλπ), επεμβάσεις στον περιβάλλοντα χώρο των αεροσταθμών, αναβάθμιση των πυροσβεστικών σταθμών κ.α.
H κοινοπραξία υποχρεούται να κρατήσει τα 14 αεροδρόμια σε κατάσταση σύμφωνη με τις απαιτήσεις της IATA για όλη τη διάρκεια παραχώρησης. Έτσι μετά το τέλος της θα παραδοθούν στο Δημόσιο και με αυτή την «προίκα».
Ένας ακόμη μύθος αφορά το ότι οι υποψήφιοι επενδυτές ζήτησαν η πιστοποίηση να αναληφθεί από το Δημόσιο και να αυξηθούν τα εισιτήρια. Eίναι σε όλους γνωστό, όμως, ότι το ίδιο το κράτος αποφασίζει τους όρους κάθε διαγωνισμού και οι συμμετέχοντες υποβάλουν τις προσφορές τους. Oι οποίες, βέβαια, ισχύουν βάσει των δεδομένων που τους δόθηκαν.