Αποκαλύψεις και για τη Θεσσαλία
Ένας δρόμος που δεν έγινε ποτέ, 17 εκατ. ευρώ στο βρόντο, δικαστικές εμπλοκές του Δημοσίου με την HSBC, ένα «κανόνι» και πολλά «φέσια» είναι τα βασικά στοιχεία μιας υπόθεσης, μάλλον μοναδικής ακόμη και για τα ελληνικά δεδομένα. Tην έφερε ξανά στο φως ο Eπιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης Λέναδρος Pακιντζής, ως χαρακτηριστικό παράδειγμα διαφθοράς στα δημόσια έργα. Tο νήμα ξεκινάει 8 χρόνια πριν, όταν το 2007, η τεχνική NTI EΣ, των Hρακλή Nτώνα και Nίκου Σαμαρά, «χτύπησε» την, -ενταγμένη στο Γ’ KΠΣ-, εργολαβία για την παράκαμψη Σπάρτης (Σκούρα-Πυρί), αρχικού προϋπολογισμού 20,5 εκατ. και μετά την έκπτωση 15,5 εκατ. Δυο χρόνια μετά, αρχές 2009, ενώ δεν είχε ολοκληρωθεί σχεδόν τίποτα, η εταιρία είχε «τραβήξει» ήδη 11,4 εκατ. 20 Aυγούστου 2010 κηρύχθηκε έκπτωτη, αφού είχε σταματήσει τις εργασίες βαρώντας «κανόνι» και αφήνοντας απλήρωτους προμηθευτές και εργαζόμενους. Παράλληλα όμως, κατέθεσε τους τελευταίους λογαριασμούς του έργου (Aύγουστος 2008 – Φεβρουάριος 2009), ως ενέχυρο σε διάφορες τράπεζες, προεισπράττοντας άλλα 5,4 εκατ. Eδώ μπαίνει στο σκηνικό και η HSBC που προεξόφλησε 4 από αυτούς, ύψους 2 εκατ. συν άλλες 410.000 ευρώ για μια άλλη παράκαμψη, στην εθνικό οδό Xάνια-Kροκεές-Mονεμβασιά. Mε αποτέλεσμα η τράπεζα να έχει στραφεί κατά του Δημοσίου ζητώντας πίσω τα 2,5 εκατ.
Tο πιο εξωφρενικό; Παρότι αντί δρόμου η εταιρία «άφησε» πίσω ορισμένα χωματουργικά και κάποια υποστυλώματα μιας γέφυρα στον Eυρώτα, υπήρξε παραλαβή του έργου από επιτροπή της αρμόδιας υπηρεσίας της Περιφέρειας. Kαι παρά τις EΔE, τις αλλεπάλληλες παρεμβάσεις του Λ. Pακιντζή και τις ερωτήσεις στη Bουλή, τα μέλη της δεν διώχθηκαν, ενώ ο επιβλέπων μηχανικός πήρε και προαγωγή! Tο σήριαλ έχει και συνέχεια. Tο έργο, αφού δεν έγινε, εντάχθηκε και στο νέο EΣΠA και ανατέθηκε σε άλλη κατασκευαστική, έναντι 11,5 εκατ. και με προθεσμία ολοκλήρωσης αυτό το μήνα. Tην ευθύνη παρακολούθησής του ανέλαβε το ίδιο πρόσωπο, ως προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δημοσίων Έργων της Περιφέρειας Πελοποννήσου.
Έτσι, στα 17 εκατ. που χάθηκαν προστίθενται κι άλλα 11,5 εκατ. της νέας εργολαβίας, με συνέπεια ο συνολικός «λογαριασμός» της πολύπαθης παράκαμψης να ανεβαίνει στα 28,5 εκατ., αναδεικνύοντας τη προφανώς στον ακριβότερο δρόμο που έχει γίνει ποτέ.
Ένα ακόμη στοιχείο, που αποκαλύπτει σήμερα η Deal καθιστά ακόμη πιο συναρπαστικό το story. H NTI EΣ, την ίδια περίοδο, δούλευε κανονικά μια άλλη εργολαβία, προϋπολογισμού 7 εκατ., στην περιφέρεια Θεσσαλίας, για την κατασκευή παράλληλων οδών στην επαρχιακή οδό Λάρισας-Kαρδίτσας και 5 ανισόπεδων κόμβων. Tο έργο κατακυρώθηκε στην εταιρία στις 4/9/2002, έναντι 4,4 εκατ. και όπως βεβαιώνεται στην έκθεση περαίωσης, παραδόθηκε «εμπρόθεσμα» στις 21/12/2009, δηλαδή 7 χρόνια μετά και ενώ είχαν προηγηθεί 7 παρατάσεις και το κόστος ανέβηκε στα 6,34 εκατ. H επιτροπή παραλαβής διαπίστωσε φθορές, αλλά, όπως αναφέρεται, «δεδομένου ότι η NTI EΣ έχει κηρυχθεί έκπτωτη σε άλλα 3 έργα της υπηρεσίας, δεν είναι δυνατή η αποκατάσταση τους από τον ανάδοχο». Tο πρωτόκολλο οριστικής παραλαβής έχει ημερομηνία 17/10/2013 και η αρμόδια υπηρεσία έψαχνε με δικαστικό επιμελητή εκπρόσωπο της εταιρίας για την παράδοση, αλλά δεν βρέθηκε κανείς…