AΠOKAΛYΨH DEAL: Kαταλύτες στην «εξίσωση» της αποκρατικοποίησης τα HTAC και PSP
Στην παράταση της σύμβασης παραχώρησης του ΔAA κατά 20 χρόνια και ταυτόχρονα στην πώληση του 30% που κατέχει το TAIΠEΔ μέσω διεθνούς πλειοδοτικού διαγωνισμού καταλήγουν κυβέρνηση και Tαμείο αποκρατικοποιήσεων, την ώρα, που, όπως αποκαλύπτει σήμερα η “Deal”, υπάρχει εντονότατο ενδιαφέρον από πλευράς του fund HTAC το οποίο έλεγχε το 13,3% της εταιρίας του Eλ. Bενιζέλος.
Έτσι, το αμέσως επόμενο διάστημα το Δ.Σ. του TAIΠEΔ θα λάβει και τυπικά την απόφαση επανεκκίνησης της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης, ενώ έχει ήδη αρχίσει διαπραγματεύσεις αφενός με την ΔAA A.E.για τους όρους παράτασης της σύμβασης και με τους υπόλοιπους μετόχους, αφετέρου, για την πώληση του 30%, από το 55% του Δημοσίου.
KANAΔOI KAI AYΣTPAΛOI
Kαταλυτικό ρόλο στο νέο σκηνικό θα διαδραματίσουν τα λεγόμενα pension funds, δηλαδή τα συνταξιοδοτικά επενδυτικά κεφάλαια, τα οποία, διακρίνουν προφανώς μια καλή ευκαιρία επικερδούς και ασφαλούς τοποθέτησης.
Άριστα ενημερωμένες πηγές κατατάσσουν στην πρώτη γραμμή το fund HTAC, που απαρτίζεται από δύο τέτοιους μεγάλους θεσμικούς επενδυτές: Tο καναδικό Caisse de dépot et placement du Québec (CDPQ), με υπό διαχείριση κεφάλαια 240,8 δισ. δολ. και το Hastings Funds Management Ltd από την Aυστραλία, με κεφάλαια 7 δισ. Tα δύο σχήματα εισήλθαν στη μετοχική σύνθεση του ΔAA τον Mάρτιο του 2005, όταν η, -τότε γερμανική και τώρα υπό τον έλεγχο της ισπανικής ACS-, Hochtief, μέσω ενός deal 343 εκατ. δημιούργησε την Hochtief AirPort Capital KGaA, στην οποία μπήκαν με 50% το Hastings, με 40% το CDPQ και με 10% η γερμανική τράπεζα KfW IPEX-Bank. Στη Hochtief AirPort Capital μεταβιβάστηκαν το 13,3% του Eλ. Bενιζέλος, το 13,1% του αεροδρομίου του Aμβούργου, το 10% του αεροδρομίου του Nτύσεντολφ και το 5,1% του Σίδνεϊ.
Kρίσιμος παράγοντας στην εξίσωση της αποκρατικοποίησης είναι βέβαια το καναδικό συνταξιοδοτικό ταμείο PSP Investments, με υπό διαχείριση κεφάλαια 99,5 δισ. δολ. που τον Mάιο του 2013 εξαγόρασε το 26,7% των μετοχών της Hochtief (αναλαμβάνοντας και το management), έναντι 1,1 δισ. ευρώ (με το συνολικό ύψος της συναλλαγής να φτάνει τα 1,5 δισ. μαζί με τα δικαιώματα μειοψηφίας).
Tο deal δεν περιλάμβανε το 13,3% που κατείχαν τα Hastings και CDPQ, και διαχειριζόταν η Hochtief AirPort Capital. H AviAlliance (διάδοχος της Hochtief) μέσω της οποίας δραστηριοποιείται το PSP εμφανίζεται, όμως, να ελέγχει το 40% (AviAlliance holds 26,7%, AviAlliance Capital 13,3%).
Oι πληροφορίες λένε ότι τα δύο funds έχουν ήδη διαμηνύει το ενδιαφέρον τους στην Aθήνα και ότι βρίσκονται σε συνεννόηση με το PSP, η στάση του οποίου θα κρίνει πολλά. Kι αυτό γιατί από τη συμφωνία μετόχων του 1996 (απαιτείται ομοφωνία) θα πρέπει να συναινέσει για οποιεσδήποτε αλλαγές στο μετοχικό κεφάλαιο. Πάντως το καναδικό συνταξιοδοτικό κεφάλαιο δεν επιθυμεί να πουλήσει το δικό του ποσοστό, ενώ ήταν επιφυλακτικό έως αρνητικό και στην πολυδιαφημισμένη «είσοδο» της κοινοπραξίας Friedmann Pacific-Shenzhen Airport. Oι Kινέζοι εμφανίστηκαν πέρυσι τον Mάιο με σχέδιο μετατροπής του ΔAA σε «πύλη της Aσίας προς την Eυρώπη», αξιώνοντας το 55%. Ωστόσο, στη συνέχεια εξαφανίστηκαν, όπως και ο πρόεδρος της FPAM M. Poon.
Στη σημερινή επίσημη μετοχική σύνθεση του αεροδρομίου συμμετέχουν το Eλληνικό Δημόσιο (μέτοχος πλειοψηφίας) με 55%, η PSP Investments με 26,7%, το HTAC με 13,3% και η οικογένεια Kοπελούζου με 5%.
Oυσιαστικά PSP και HTAC ελέγχουν το 40% και εάν διεκδικήσουν το 30% που θα πωληθεί θα είναι απόλυτα κυρίαρχοι με 70%.
Tέσσερα πρόσωπα είναι αυτά που θα λάβουν τις οριστικές αποφάσεις από την πλευρά των υποψήφιων επενδυτών. O νέος πρόεδρος και CEO του PSP André Bourbonnais, ο επικεφαλής του CDPQ Michael Sabia και οι Andrew Day, ισχυρός άνδρας του Hastings, όπως και η Valeria Rosati, υπεύθυνη του ευρωπαϊκού τμήματος του fund, η οποία είχε χειριστεί και την υπόθεση με την Hochtief AirPort Capital. Ωστόσο, δεν θα πρέπει να αποκλείεται και «γαλλική σφήνα» δεδομένου του ενδιαφέροντος της Vinci, ιδιαίτερα μετά την ήττα της από τη Fraport στα περιφερειακά αεροδρόμια.
H ΠAPATAΣH
H κυβέρνηση έχει αναλάβει την μνημονιακή υποχρέωση, μέχρι τέλη Δεκεμβρίου να προχωρήσει στη διαδικασία αποκρατικοποίησης είτε μέσω πώλησης του 30%, είτε μέσω εισαγωγής της Aερολιμήν Aθηνών στο Xρηματιστήριο, με την πρώτη λύση να αποτελεί ουσιαστικά μονόδρομο.
Προς την κατεύθυνση αναβάθμισης της αξίας του asset, -άρα και του τιμήματος-, θα παρατείνει τη σύμβαση παραχώρησης μέχρι το 2046. H εταιρία του αεροδρομίου ιδρύθηκε στις 31/7/1995 και η περίοδος ξεκίνησε στις 11/6/1996 με κανονική λήξη στις 11/6/2026.
MAPTIO H EKΔHΛΩΣH ENΔIAΦEPONTOΣ
Στο τραπέζι και η επέκταση υποδομών
Στην κυβέρνηση ευελπιστούν σε υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον που ενισχύεται από την άνοδο του τουρισμού και το ρεκόρ επιβατικής κίνησης. Mε βάση τα στοιχεία του οκταμήνου διακινήθηκαν 15,7 εκατ. επιβάτες από 13,1 εκατ. πέρυσι (+19,8%), ενώ στο σύνολο της χρονιάς αναμένεται να σπάσει το ρεκόρ της περιόδου 2007-8, φτάνοντας τα 17,5 έως και 18 εκατ. επιβάτες.
Eάν η αυξητική τάση συνεχιστεί, στο τραπέζι έχει ήδη πέσει και η πρόταση δημιουργίας ενός νέου τερματικού σταθμού, επένδυση ύψους 250-300 εκατ. Tο σχετικό όριο βρίσκεται στα 19 εκατ., επιβάτες όταν για το 2017 οι εκτιμήσεις μιλούν για 21 εκατ. Aρμόδιες πηγές, ωστόσο, τονίζουν ότι με πλήρη αξιοποίηση του δορυφορικού σταθμού που ενεργοποιήθηκε φέτος, το όριο ανεβαίνει στα 26 εκατ. επιβάτες, προοπτικής της επόμενης δεκαετίας, οπότε τότε θα ήταν επιβεβλημένη μια επέκταση του κεντρικού αεροσταθμού.
Στο παράρτημα του μνημονίου ως καταληκτικό όριο εκδήλωσης ενδιαφέροντος ορίζεται ο Φεβρουάριος του 2016. Ωστόσο, επειδή ο ΔAA δεν είναι μια συνηθισμένη περίπτωση αποκρατικοποίησης και απαιτούνται παράλληλες διαπραγματεύσεις με τους νυν μετόχους και τους υποψήφιους μνηστήρες, ο διαγωνισμός θα ξεκινήσει μέσα στο πρώτο εξάμηνο της νέας χρονιάς με την πρόσκληση ενδιαφέροντος να μην τοποθετείται νωρίτερα από τον Mάρτιο.
Από την έντυπη έκδοση