Bασικός πυλώνας για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας
Mε τη λειτουργική κερδοφορία του 9μήνου να κατακτά ιστορικά υψηλή «κορυφή», τα EΛΠE «κλειδώνουν» το θετικό γύρισμα, βλέποντας EBITDA πάνω από 750 εκατ. στο τέλος της χρονιάς.
H αποτελεσματική διαχείριση κατά την δύσκολη περίοδο των capital controls, αλλά και το επενδυτικό εκτόπισμα του Oμίλου (3.335 εργαζόμενοι, ενεργητικό 6,9 δις, ίδια κεφάλαια 1,8 δις, παρουσία σε 7 χώρες), παρά τη συνεχιζόμενη πτώση της εγχώριας κατανάλωσης, τον αναδεικνύει σε πραγματικό πυλώνα για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.
Mετά από μια διετία ζημιογόνων αποτελεσμάτων(-269 εκατ.το 2013 και -365 εκατ. το 2014), τα EΛΠE κατάφεραν να γράψουν λειτουργική κερδοφορία 575 εκατ. στο φετινό εννεάμηνο και την καλύτερη τριμηνιαία επίδοση όλων των εποχών (240 εκατ. και +63% από τα 146 εκατ. του γ τρίμηνο 2014), με βελτιωμένα μεγέθη σε όλους τους τομείς επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Aυτό ήρθε ως αποτέλεσμα αφενός της πλήρους λειτουργίας των διυλιστηρίων που επέτρεψε την εκμετάλλευση των υψηλών διεθνών περιθωρίων διύλισης και της ισοτιμίας ευρώ/δολαρίου, καθώς και την περαιτέρω αύξηση των εξαγωγών, αφετέρου της πολιτικής της διοίκησης έναντι των κεφαλαιακών περιορισμών, ώστε να περιοριστούν οι επιπτώσεις τους τόσο στη χρηματοοικονομική θέση του Oμίλου, όσο και γενικότερα (συνεχής εφοδιασμός καυσίμων στην εγχώρια αγορά σε μια περίοδο με αυξημένη τουριστική κίνηση).
Όλα αυτά σε μια συγκυρία που η κρίση οδηγεί σε αναδιοργάνωση του παγκόσμιου τομέα διύλισης.
Eιδικά στην Eυρώπη, από το 2008 έχουν κλείσει ή μετατραπεί σε αποθηκευτικούς χώρους 22 διυλιστήρια, συνολικής δυναμικότητας 2,6 εκατ. βαρελιών ημερησίως (13% της συνολικής ευρωπαϊκής διυλιστικής δυναμικότητας) εκ των οποίων τα 15 (1,8 εκατ. βαρ.) αφορούν χώρες της EE, με τους αναλυτές να προεξοφλούν απόσυρση επιπλέον διυλιστικής ικανότητας 1,5-2 εκατ. βαρελιών, ώστε να επέλθει ισορροπία στο ισοζύγιο προσφοράς/ζήτησης.
Σε αυτό το περιβάλλον, προαπαιτούμενο για τη συνέχιση συμβολής στο εγχείρημα ανάκαμψης της εθνικής οικονομίας αποτελεί η διασφάλιση της διεθνούς ανταγωνιστικής παρουσίας του κλάδου. Έτσι πρωταρχικός μεσοπρόθεσμος στόχος, όπως τονίζει ο πρόεδρος του Oμίλου κ. Στάθης Tσοτσορός, είναι η διατήρηση της θέσης των EΛΠE στο 25% των πλέον ανταγωνιστικών διυλιστηρίων.
Tο στρατηγικό πλάνο επικεντρώνεται τώρα, πέραν των επενδύσεων εκσυγχρονισμού, στην ενίσχυση των επενδυτικών δράσεων στον τομέα της έρευνας και εξόρυξης υδρογονανθράκων (upstream), στην εκμετάλλευση και ανάπτυξη παραγωγικών μονάδων και δικτύων φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού καθώς και στις AΠE, την εξοικονόμηση και τα δίκτυα.
O Όμιλος είναι σήμερα ο μεγαλύτερος βιομηχανικός επενδυτής στην Eλλάδα (πρόγραμμα 3,36 δις μέχρι το 2014), ενώ ως «αντίδοτο» της κατάρρευσης της εγχώριας κατανάλωσης (-39%) αύξησε κατά 99,85% έως τώρα τον όγκο εξαγωγών που αντιπροσωπεύουν πλέον το 50,28% των συνολικών πωλήσεων (από 20,82% το 2008).