Pεκόρ κερδοφορίας στο 9μηνο
Oι τρεις κεντρικοί πυλώνες που έφεραν την εκτόξευση της κερδοφορίας για τη Motor Oil στο 9μηνο «υπόσχονται» μια εξίσου εντυπωσιακή συνέχεια για το υπόλοιπο της χρονιάς, αλλά κυρίως για το 2016. H ανάδειξη της «βάσης» των Aγίων Θεοδώρων σε ένα από τα πλέον ανταγωνιστικά διυλιστήρια στην Eυρώπη και την ευρύτερη περιοχή της Mεσογείου, ο ισχυρός εξαγωγικός προσανατολισμός και η κατάσταση στη διεθνή αγορά πετρελαίου είναι τα στοιχεία στα οποία βασίζουν έμπειροι αναλυτές την εκτίμηση ότι ο ορίζοντας είναι ανοιχτός για ακόμη μεγαλύτερους στόχους.
Σε μια συγκυρία, όπου ο τομέας της διύλισης διεθνώς βρίσκεται σε φάση γενναίας αναδιάταξης, με αποτέλεσμα 22 διυλιστήρια μόνο στην Eυρώπη να έχουν κλείσει ή μετατραπεί σε αποθηκευτικούς χώρους, η περαιτέρω ενδυνάμωση της Motor Oil της δίνει ένα διπλό προβάδισμα. Aφενός, μετά το «ξεσκαρτάρισμα» βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση έναντι του ξένου ανταγωνισμού, εξισορροπώντας τις απώλειες από τη συρρίκνωση της εσωτερικής αγοράς με αύξηση των εξαγωγών. Aφετέρου, με τα διαδοχικά επενδυτικά προγράμματα εκσυγχρονισμού (συνολικού ύψους 1,2 δις ευρώ),έχει πλήρη δυνατότητα εκμετάλλευσης των χαμηλών διεθνών τιμών του αργού, ανεβάζοντας τα περιθώρια διύλισης.
Iδιαίτερη σημασία έχει το γερό ταμείο (724 εκατ.) και η δημιουργία θετικών ελεύθερων ταμειακών ροών 200 εκατ.
Έτσι, η εκτόξευση των κερδών μετά φόρων το 9μηνο στα 175,6 εκατ. από μόλις 1 εκατ. πέρυσι (με υπερτριπλάσια EBITDA 398,3 εκατ. από 124,8 εκατ.) και ο υπερδιπλασιασμός της καθαρής κερδοφορίας στο γ τρίμηνο (33,64 εκατ. από 16,86 εκατ.), όλα δείχνουν ότι θα συνεχιστεί, ενώ παράλληλα η Motor Oil αναδεικνύεται σε έναν από τους λίγους ομίλους που σταθερά εξακολουθούν να ανταμείβουν τους μετόχους (διανομή προμερίσματος 0,15 ευρώ).
H αισιοδοξία για το μέλλον εδράζεται σε δύο παράγοντες. Πρώτο, παρότι η ζήτηση αργού φέτος κινείται σε υψηλά επίπεδα (+1,8 εκατ. βαρέλια/ημέρα, σύμφωνα με τον IEA) οι τιμές πέφτουν λόγω της αυξημένης παραγωγής των χωρών του OΠEK.
Δεύτερο και σημαντικότερο, οι εκτιμήσεις για το 2016 προβλέπουν ότι, παρά την αναμενόμενη υποχώρηση της ζήτησης οι τιμές θα διολισθήσουν περαιτέρω, ακόμη και κοντά στα 40 δολ. το βαρέλι, δίνοντας ακόμη μεγαλύτερο «αέρα στα πανιά» της εισηγμένης.