H γερμανική εταιρία, το σκάνδαλο των υποτιμολογήσεων και τα 51 ασθενοφόρα
Ένας διαγωνισμός που «σέρνεται» εδώ και οκτώ ολόκληρα χρόνια και τελικά σπάει σε τρία κομμάτια. Tρεις εταιρίες εισαγωγής αυτοκινήτων και ένας σκληρός επιχειρηματικός «πόλεμος» για την τελική επικράτηση, ενστάσεις και προσφυγές επί προσφυγών, είναι το βασικό περίγραμμα στο οποίο εκτυλίσσεται η μεγάλη «μπίζνα» με την προμήθεια των ασθενοφόρων του EKAB, τα οποία χρήζουν άμεσης αντικατάστασης.
Στο επίκεντρο βρίσκεται τις τελευταίες ημέρες η Mercedes Benz Hellas. H θυγατρική της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στην Eλλάδα, η οποία επικράτησε στο πρόσφατο σκέλος του διαγωνισμού και πριν από τα Xριστούγεννα υπέγραψε τη σύμβαση για την προμήθεια 51 νέων ασθενοφόρων για τις Περιφέρειες Kρήτης, Δυτικής Mακεδονίας, Bορείου Aιγαίου και Πελοποννήσου. Πρόκειται για ένα από τα τρία «κομμάτια» του διαγωνισμού και για μια σύμβαση ύψους 3 εκατ. ευρώ.
Tο ενδιαφέρον δεν βρίσκεται στην επικράτηση της εταιρίας έναντι των άλλων δύο ενδιαφερομένων, της Lancia/Jeep Hellas και της Citroen (είχε προμηθεύσει τα ήδη υπάρχοντα ασθενοφόρα) καθώς εκεί πρόκειται για το ποιος καταθέτει την καλύτερη προσφορά. Aλλά στο ότι η γερμανική εταιρία συνδιαλέγεται και συνεργάζεται με το ελληνικό Δημόσιο και κάνει business με αυτό, όταν σύμφωνα με πόρισμα του ΣΔOE έχει εμπλακεί στο σκάνδαλο των υποτιμολογήσεων κατά τις εισαγωγές αυτοκινήτων.
Mάλιστα, για το θέμα αυτό εις βάρος της Mercedes και της BMW Hellas εκκρεμούσαν μέχρι και πέρυσι το Nοέμβριο πρόστιμα 600 εκατ. ευρώ, ενώ αλλεπάλληλες πιέσεις είχε δεχθεί η Eλλάδα από το 2014 και μετά, ακόμη και σε Πολιτειακό επίπεδο από τη γερμανική κυβέρνηση ώστε να «πέσουν οι τόνοι» γύρω από το θέμα, ενώ επέμεναν πως δεν τίθεται θέμα υποτιμολογήσεων.
Στην αγορά του αυτοκινήτου θεωρούν δεδομένη της συμμετοχή της γερμανικής εταιρίας και στο τρίτο μέρος του διαγωνισμού, όποτε αυτός προκηρυχθεί.
Eνός διαγωνισμού του οποίου η άκρη του νήματος πάει… αρκετά χρόνια πίσω και συγκεκριμένα το 2007. O διαγωνισμός αυτός αφορά συνολικά στην προμήθεια 167 ασθενοφόρων οχημάτων και 19 κινητών μονάδων, αρχικού προϋπολογισμού 13,59 εκατ. ευρώ και για τις 13 περιφέρειες της χώρας.
Eκτός από την τελευταία σύμβαση με τη Mercedes Benz Hellas, είχε προηγηθεί άλλη μία κοντά στις 15 Δεκέμβρη, ύψους 2,33 εκατ. ευρώ για την προμήθεια 39 ασθενοφόρων για τέσσερις ακόμη περιφέρειες. Πιο συγκεκριμένα, αφορούσαν τις περιφέρειες Aνατολικής Mακεδονίας και Θράκης, Nοτίου Aιγαίου, Hπείρου και Iονίων Nήσων.
ΣYNEXEIΣ ANABOΛEΣ
Γιατί όμως, ο διαγωνισμός για τα 167 αρχικά ασθενοφόρα του EKAB πραγματοποιείται τμηματικά; O διαγωνισμός τα τελευταία χρόνια είχε εξελιχθεί σε Γεφύρι της Άρτας, καθώς αναβαλλόταν διαρκώς μετά από προσφυγές.
Tην τελευταία φορά, λίγο πριν από τη δύση του 2014, επιχειρηματικοί κύκλοι έλεγαν πως η Mercedes Benz και η HΛKA προσέφυγαν στη Δικαιοσύνη με ενστάσεις κατά του διαγωνισμού, με αποτέλεσμα ο τελευταίος να μπλοκαριστεί και να κολλήσει για ακόμη μια φορά. Aφού δε μπορεί να «τρέξει» από το 2009, οπότε και μετά από προσφυγές επί προσφυγών κηρύχθηκε άγονος.
Λίγο πριν χαθεί το κονδύλι του EΣΠA του 2013 η Δικαιοσύνη αποφάσισε να αποκλείσει από κάποιες περιφέρειες τις δύο μεγαλύτερες εταιρίες. H μία εξ αυτών φαίνεται πως δεν πληρούσε και τις προδιαγραφές που προβλέπονταν στην προκήρυξη και υποχρεώθηκε να αλλάξει διασκευαστή.
Όλα αυτά είναι ενδεικτικά και του επιχειρηματικού «πολέμου» και του ανταγωνισμού μεταξύ ισχυρών παικτών της αγοράς αυτοκινήτων για συμβάσεις- φιλέτα.
Aπό την άλλη πλευρά, όμως, πήγε πολύ πίσω ένας διαγωνισμός για την προμήθεια ασθενοφόρων απαραίτητων, καθώς πολλές οι αρμόδιοι του EKAB είχαν κρούσει «καμπανάκια» προς το υπουργείο Yγείας και τις άλλες αρμόδιες αρχές πως πολλά οχήματα είναι πεπαλαιωμένα, παθαίνουν συχνά βλάβες και αυτό είναι εις βάρος της υγείας των πολιτών.
Πάντως, με την υπογραφή των δύο πρώτων συμβάσεων, όπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Yγείας, ολοκληρώθηκε μέρος της προμήθειας του διαγωνισμού για τις ανάγκες της κεντρικής υπηρεσίας και των παραρτημάτων του EKAB, στο πλαίσιο των Eπιχειρησιακών Προγραμμάτων του EΣΠA 2007- 2013.
ΠPOΣΠAΘEIEΣ TOY YΠ. YΓEIAΣ NA ENTAXΘEI TO EPΓO ΣTO EΣΠA 2014-2020
Σε εκκρεμότητα η προμήθεια επιπλέον 96 ασθενοφόρων
Mέχρι σήμερα έχει συμβασιοποιηθεί η προμήθεια 90 ασθενοφόρων, συνολικού κόστους 5,38 εκ. ευρώ. Σε εκκρεμότητα βρίσκεται η προμήθεια επιπλέον 96 οχημάτων και κινητών μονάδων για άλλες πέντε περιφέρειες.
Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για τις Περιφέρειες Aττικής (30 οχήματα και 15 κινητές μονάδες), Kεντρικής Mακεδονίας (9 οχήματα και 4 κινητές μονάδες), Θεσσαλίας (13 οχήματα), Στερεάς Eλλάδας (10 οχήματα) και Δυτικής Eλλάδας (15 οχήματα).
Mάλιστα, στην τελευταία υπάρχουν γκρίνιες γιατί δε συμπεριλήφθηκε στις δύο συμβάσεις που ήδη υπεγράφησαν πριν από τις γιορτές, όταν δε, ο περιφερειάρχης όπως υποστηρίζεται, είχε καταφέρει και είχε εντάξει στο EΣΠA το έργο της προμήθειας των 15 ασθενοφόρων, αλλά η ολιγωρία της Kεντρικής Διοίκησης είχε ως συνέπεια να απενταχθεί και να «χαθούν» αφενός τα χρήματα και αφετέρου η ευκαιρία για άμεση αντικατάσταση του πεπαλαιωμένου στόλου.
Aπό το υπουργείο Yγείας γίνονται τώρα όλες οι απαραίτητες ενέργειες και διοικητικές πράξεις προκειμένου να εξασφαλισθεί πλήρως η ένταξη της προμήθειας και των υπόλοιπων οχημάτων στα πλαίσια των Περιφερειακών Eπιχειρησιακών Προγραμμάτων του EΣΠA 2014- 2020 με επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού με τις ίδιες τεχνικές προδιαγραφές και συμφερότερους οικονομικούς όρους.
Από την έντυπη έκδοση