Μονόδρομος η εκ νέου προκήρυξη διαγωνισμού – Κινεζικό ενδιαφέρον στον απόηχο του deal Cosco – ΟΛΠ
Το χλιαρό ενδιαφέρον που έδειξαν οι τρεις «μνηστήρες» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ οδήγησε το deal στα «βράχια» και τώρα το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο ήδη ακύρωσε την πρώτη διαδικασία, αναμένεται να προχωρήσει τάχιστα (ίσως και εντός της ερχόμενης εβδομάδας) σε προκήρυξη νέου διαγωνισμού.
Από την στιγμή που ούτε οι Ρώσοι της RZD, οι Γάλλοι της SNCF και οι Αμερικανοί – Ρουμάνοι του σχήματος Watco – Grup Feroviar δεν επέδειξαν ιδιαίτερη ζέση για την απόκτηση του πακέτου της εταιρείας, η ελληνική πλευρά επιδιώκει τώρα την εισαγωγή νέων «παικτών» στο παιχνίδι. Πληροφορίες κάνουν λόγο για εκδήλωση ενδιαφέροντος των Κινέζων, αλλά δεν αποκλείεται οι Αμερικανοί της Watco να συμμετάσχουν αυτόνομα στον νέο διαγωνισμό. Από την άλλη, κυκλοφορούν φήμες ότι γίνεται προσπάθεια να συμπεριληφθούν επιπλέον περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας, με σκοπό το όλο «πακέτο» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να καταστεί ελκυστικότερο.
Για παράδειγμα, στον νέο διαγωνισμό θα μπορούσε ο επενδυτής που θα προτιμηθεί να αναλάβει και τη συντήρηση της σιδηροδρομικής γραμμής -κάτι που σήμερα δεν διαθέτει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά μια άλλη θυγατρική του ομίλου, η ΕΡΓΟΣΕ.
Μονόδρομος η εκ νέου προκήρυξη του διαγωνισμού
Υπό τη μόνιμη πάντως απειλή της Κομισιόν για ανάκτηση παράνομων κρατικών ενισχύσεων ύψους 750 εκατ. ευρώ, εφόσον η ΤΡΑΙΝΟΣΕ παραμείνει στο Δημόσιο, η εκ νέου προκήρυξη του διαγωνισμού αποτελεί μονόδρομο, αλλά ταυτόχρονα βολεύει και το ΤΑΙΠΕΔ, ακριβώς επειδή ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί εσχάτως από αρκετούς νέους παίκτες, που διαδικαστικά δεν μπορούσαν να μπουν αυτή στη στιγμή στο διαγωνισμό.
«Ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπάρχει και από άλλες πλευρές. Διαδικαστικά δεν μπορούν να μπουν αυτή τη στιγμή στον διαγωνισμό, εξαιτίας των κανόνων, καθώς είμαστε στη δεύτερη φάση και δεν μπορούμε να αλλάξουμε τους συμμετέχοντες», είχε δηλώσει ο ίδιος ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας, κατά τη πρώτη επίσημη παρουσίαση της πορείας του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, τον Δεκέμβριο. «Αν αυτός ο διαγωνισμός κηρυχθεί άγονος, τότε θα πρέπει να επαναληφθεί πάρα πολύ γρήγορα», είχε προσθέσει.
Οι Κινέζοι
Στον απόηχο του deal Cosco – ΟΛΠ, το κινεζικό ενδιαφέρον για τη ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναζοπυρώνεται. Η αύξηση του αριθμού των εμπορευματοκιβωτίων που θα φέρνει πλέον η θυγατρική της Cosco στον Πειραιά δημιουργεί νέες προοπτικές για κινεζικούς ομίλους που θέλουν να έχουν τον έλεγχο της σιδηροδρομικής διασύνδεσης του λιμανιού με τα πανευρωπαϊκά δίκτυα.
Σε μια τέτοια περίπτωση, και σε συνδυασμό με την αναμενόμενη αναβάθμιση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) μετά την επικείμενη αποκρατικοποιήσή του, θεωρείται μαθηματικά βέβαιο ότι ο αριθμός των εμπορικών αμαξοστοιχιών και η πληρότητα από Ελλάδα προς Ευρώπη θα αυξηθούν κατακόρυφα. Επομένως κινεζικοί όμιλοι πολύ θα ήθελαν, μετά τον ΟΛΠ, να προσθέσουν και νέους ελληνικούς κρίκους στον υπό συνεχή διαμόρφωση εμπορικό “δρόμο του μεταξιού”. Πόσο μάλλον, όταν επίκειται και η αποκρατικοποίηση άλλων περιφερειακών αλλά πολύ σημαντικών λιμανιών, όπως της Αλεξανδρούπολης, και του Βόλου.
Τα έσοδα πάντως από την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν αναμένεται να είναι πολλά. Γι’ αυτό ακριβώς και στόχος είναι η ιδιωτικοποίηση, αφού, αν δεν προχωρήσει η εξαγορά της από ιδιώτες, η εταιρεία θα κλείσει οριστικά. Κεφάλαια ύψους 750 εκατ. ευρώ εννοείται πως δεν υπάρχουν για να επιστραφούν, κάτι που σημαίνει πως, αν η εταιρεία παραμείνει στο Δημόσιο, το λουκέτο θεωρείται δεδομένο, όπως έχει διαμηνύσει κατ΄ επανάληψη στην ελληνική πλευρά η Κομισιόν.
Αντίθετα με τη ΤΡΑΙΝΟΣΕ συνεχίζεται κανονικά ο “δίδυμος” διαγωνισμός, της Εταιρείας Συντήρησης Τροχαίου Υλικού (Rosco), που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί, έχοντας μετά και την τελευταία επίσκεψη Ολάντ στην Ελλάδα, ως φαβορί τους Γάλλους (Alstom).
Ανεξάρτητα της επικείμενης ματαίωσης του διαγωνισμού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ένα σημαντικό βήμα για την αποκρατικοποίησή της έγινε χθες. Έπειτα από δυόμισι χρόνια παλινωδιών, παρεμβάσεων συνδικαλιστών και καθυστερήσεων από υπουργούς, ξεμπλέχθηκε το απίστευτο εταιρικό “κουβάρι” της δομής του ομίλου ΟΣΕ, που αφορά στις «διεταιρικές συμβάσεις» μεταξύ των θυγατρικών του. Το ξεκαθάρισμα αυτό αποτελούσε προϋπόθεση για την ιδιωτικοποίηση.
Έτσι, σε γενικές συνελεύσεις που έγιναν χθες τόσο στη ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσο και στη Rosco, εγκρίθηκαν 4 ξεχωριστές συμβάσεις:
α) Της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τη Rosco σχετικά με τους όρους συντήρησης του τροχαίου υλικού από τη δεύτερη στην πρώτη.
β) Της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τη ΓΑΙΑΟΣΕ για τη μίσθωση σιδηροδρομικών οχημάτων.
γ) Της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με το Δημόσιο για την παροχή υπηρεσιών κάλυψης των άγονων γραμμών.
δ) Της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τη ΓΑΙΑΟΣΕ για τη μίσθωση κάποιων ακινήτων της δεύτερης από την πρώτη. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι μέχρι σήμερα ουδείς γνώριζε όχι μόνο πόσο αποτιμάται το τροχαίο υλικό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και… που ακριβώς βρίσκεται.