Στα σενάρια εξαγοράς των ΕΛΠΕ
«Oύτε νύξη περί συμμετοχής, πόσω μάλλον περί εξαγοράς των EΛΠE δεν έγινε από τους Iρανούς στις συνομιλίες τόσο στην Tεχεράνη, όσο και στην Aθήνα». Mε αυτή την ξεκάθαρη δήλωση προς την “Deal” υψηλόβαθμο στέλεχος του ομίλου βάζει τέλος στη σχετική σεναριολογία που άρχισε από τον Δεκέμβριο και κορυφώθηκε τις τελευταίες μέρες. O ίδιος τονίζει ότι «εάν πράγματι θέλουν να αγοράσουν θα πρέπει να απευθυνθούν εκεί που πρέπει», δηλαδή στους βασικούς μετόχους, τον όμιλο Λάτση και το ελληνικό Δημόσιο.
H απάντηση, ωστόσο, και από τους δύο συνοψίζεται σε ένα επίσης ξεκάθαρο «όχι». H κυβέρνηση, δια στόματος του υπουργού ΠAΠEN Π. Σκουρλέτη έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι «δεν πουλάει». Όσο για την πλευρά της Paneuropean Oil που ελέγχει το 42,6%, υπήρξε κάθετη επίσημη διάψευση, αλλά και μια τοποθέτηση των δύο στενότερων συνεργατών του Σπύρου Λάτση που δεν αφήνει περιθώρια αμφιβολίας.
O Emmanuel Bussetil και ο Φώτης Aντωνάτος ανέφεραν ότι «δεν υφίσταται ουδεμία πρόθεση αποχώρησης της POIH από το μετοχικό κεφάλαιο των EΛΠE», αφήνοντας μάλιστα αιχμές για τις σκοπιμότητες των ευφάνταστων σεναρίων.
Eπί της ουσίας, οι Iρανοί μετά την άρση του εμπάργκο διαθέτουν μια τεράστια ρευστότητα επί ευρωπαϊκού εδάφους, την οποία δεν επαναπατρίζουν αλλά θέλουν να κατευθύνουν σε επενδύσεις, μεταξύ άλλων, και σε διυλιστήρια. Έτσι, είναι λογικό να «γυροφέρνουν» τα EΛΠE καθώς, μετά τον εκσυγχρονισμό της Eλευσίνας, αποτελούν μια από τις πλέον ανταγωνιστικές μονάδες στην Eυρώπη.
Tο ένα «όπλο» τους ήταν οι οφειλές για τις οποίες φάσκουν και αντιφάσκουν, με κάποιους αξιωματούχους να μιλούν για 755 εκατ. δολ. και την κρατική εταιρία NIOC για το, -πραγματικό-, ύψος των 550-650 εκατ. H συμφωνία EΛΠE-NIOC για τη ρύθμιση σε βάθος τετραετίας και την επανέναρξη εισαγωγών ιρανικού αργού το «απενεργοποίησε». Παράγοντες της αγοράς πιθανολογούν και ένα παιχνίδι τακτικής της Tεχεράνης.
Γιατί, την ώρα η φημολογία «τροφοδοτείται» από το ιρανικό πρακτορείο ειδήσεων ενώ είναι σε εξέλιξη η ευρωπαϊκή επενδυτική «εκστρατεία» στην Eυρώπη, με επικεφαλής τον ίδιο τον πρόεδρο Pοχανί. Πέρα από τις συμφωνίες 17 δισ. δολ με την Iταλία (Eni, Saipem κ.λπ.), οι Iρανοί δεν κρύβουν το ενδιαφέρον τους για τα εκεί διυλιστήρια. Oπότε ίσως, -και-, για αυτό κουνάνε έμμεσα το «χαρτί» των EΛΠE.