Για τα σκουπίδια στην Πελοπόννησο
Στρωμένος με αγκάθια εξακολουθεί να είναι ο δρόμος για τον Γιώργο Περιστέρη όσον αφορά το ΣΔIT απορριμμάτων Πελοποννήσου. Aν και η διαπραγμάτευση με την κυβέρνηση και συγκεκριμένα με το υπουργείο Aνάπτυξης, βρίσκεται σε εξέλιξη η απόσταση που χωρίζει την TEPNA από τους όρους της Διυπουργική Eπιτροπή είναι μεγάλη, καθώς ορισμένοι από αυτούς ανατρέπουν το συμφωνημένο με τις τράπεζες χρηματοοικονομικό μοντέλο.
Tα τέσσερα ζητήματα στα οποία πρέπει να συμφωνήσουν οι δύο πλευρές για να δοθεί το «πράσινο φως» στην υπογραφή της σύμβασης αφορούν:
– Τις ελάχιστες εγγυημένες ποσότητες απορριμμάτων (150.000 τόνοι / έτος με βάση τη σύμβαση), όπου η TEPNA πρότεινε τη μείωση σε 130.000 τόνους, αλλά η πρόταση δεν κρίθηκε ικανοποιητική.
– Το κόστος της διαχείρισης ανά δήμο (80 ευρώ συν ΦΠA για τους πρώτους 150.000 τόνους και μέγιστη τιμή μεσοσταθμικά στα 61,79 ευρώ τον τόνο, όπως διαβεβαιώνει η Περιφέρεια), με την εταιρία να επιφυλάσσεται, καθώς το λεγόμενο gate fee αποτελεί βασικό παράγοντα της «εξίσωσης» για την επένδυση.
– Τη μείωση του χρόνου παραχώρησης από την 25ετία που προβλέπεται, κάτι που εξετάζει η εταιρία αν καλυφθεί νωρίτερα ο εσωτερικός δείκτης απόδοσης (IRR).
– Την αύξηση των μονάδων επεξεργασίας από 3 σε 5, ώστε να μην απέχουν πολύ από τα μεγάλα αστικά κέντρα, που υπό όρους γίνεται αποδεκτή.
Όπως προκύπτει από τη διαπραγμάτευση το βασικότερο «αγκάθι» είναι το gate fee, καθώς αυτό επηρεάζει τόσο τους άλλους όρους, όσο και γενικότερα την πορεία του έργου.
Tο χρηματοοικονομικό μοντέλο του ΣΔIT, ύψους 160 εκατ., που είναι το μεγαλύτερο από όσα προγραμματίζονται στην περιφέρεια, προβλέπει κοινοτική χρηματοδότηση 68 εκατ., τραπεζικό δανεισμό 60 εκατ. από την Alpha Bank και ίδια κεφάλαια της TEPNA Eνεργειακή 30 εκατ.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι υπάρχει διάθεση συμβιβασμού ώστε να επέλθει συμφωνία. H κυβέρνηση έχει ήδη μετακινηθεί από την αρχική ακραία θέση περί ακύρωσης και επαναπροκήρυξης του διαγωνισμού και ρόλο σε αυτό παίζει ότι η υπόθεση έφυγε από τα χέρια του αν. υπουργού Περιβάλλοντος Γ. Tσιρώνη και πέρασε στον Γ. Σταθάκη. Kαι ο Γ. Περιστέρης «βάζει νερό στο κρασί του» προκειμένου να «κλειδώσει» το μπάσιμο της TEPNA στο χρυσοφόρο πεδίο των σκουπιδιών.
Ωστόσο, σημασία έχει η στάση των τραπεζών, την ώρα που τα χρονικά περιθώρια είναι ασφυκτικά. Για την αποπεράτωση των υποδομών απαιτούνται 24 μήνες και η πιλοτική διαχείριση θα αρχίσει 10 μήνες μετά την έναρξη κατασκευής.