Σχέδιο σύνδεσης με λιμάνια κρουαζιέρας και εξυπηρέτησης εμπορευματικών φορτίων
Επέκταση του Προαστιακού στο δίκτυο της Πελοποννήσου εξετάζει η ΕΡΓΟΣΕ, ικανοποιημένη με την επιτυχία που σημείωσε η γραμμή στην Πάτρα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της θυγατρικής του ΟΣΕ Θάνος Βούρδας είχε επαφές σε Πάτρα και Πύργο, καθώς εξετάζει τη σιδηροδρομική σύνδεση τεσσάρων λιμανιών κρουαζιέρας (Πάτρα, Κυλλήνη, Κατάκολο, Καλαμάτα), πιθανώς με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), με κέντρο την Ολυμπία, η οποία θα αποτελεί πόλο έλξης επενδύσεων με βάση τον τουρισμό.
Παρουσιάζοντας στον Πύργο μελέτη για την αναβάθμιση και ηλεκτροκίνηση της σιδηροδρομικής γραμμής Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα, ο κ. Βούρδας ανέφερε ότι η προτεινόμενη γραμμή μπορεί να εξυπηρετήσει τις ήδη υπάρχουσες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις σε Ηλεία και Μεσσηνία. Ακόμη, μπορεί να εξυπηρετηθεί το εμπορευματικό φορτίο από τα λιμάνια της Πάτρας, της Κυλλήνης, του Κατάκολου και της Καλαμάτας.
Επίσης, όπως σημειώνει η Ναυτεμπορική, ο προαστιακός χαρακτήρας της γραμμής θα εξασφαλίσει την οικονομική μετακίνηση πολιτών από Πάτρα προς Πύργο, Αρχαία Ολυμπία, Κατάκολο, Κυπαρισσία και Καλαμάτα.
Στη μελέτη υπάρχει προοπτική σύνδεσης του τρένου με τη βιομηχανική περιοχή της Πάτρας και το πολιτικό αεροδρόμιο του Αράξου, στην Αχαΐα.
Ως προς τα τεχνικά χαρακτηριστικά της μελέτης, το τμήμα Πάτρα – Πύργος – Αρχαία Ολυμπία και σύνδεση με Κατάκολο, έχει συνολικό μήκος 131 χιλιόμετρα και έχει μελετηθεί η μετατροπή της υπάρχουσας γραμμής από μετρικού σε κανονικού πλάτους.
Το τμήμα Αλφειός – Κυπαρισσία – Καλαμάτα έχει συνολικό μήκος 118 χιλιόμετρα, ενώ και σε αυτή την περίπτωση έχει μελετηθεί η μετατροπή της υπάρχουσας γραμμής από μετρικού σε κανονικού πλάτους. Ως προς τους χρόνους των διαδρομών, το δρομολόγιο Πάτρα – Πύργος θα διαρκεί περίπου μιάμιση ώρα, το δρομολόγιο Πάτρα – Αρχαία Ολυμπία περίπου δύο ώρες και το δρομολόγιο Πύργος – Καλαμάτα περίπου μία ώρα και 45 λεπτά.
Η μελέτη χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση και συγκεκριμένα από πιστώσεις των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών, περιόδου 2007-2013 (2015), συνολικού κόστους 5,99 εκατ. ευρώ.
Πάντως, αν και έως το 2017 θα έχει αποκτήσει ηλεκτροκίνηση ολόκληρη η γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, η ολοκλήρωση του τμήματος Αθήνα – Πάτρα θα απαιτήσει μεγαλύτερο χρόνο, καθώς, με βάση τις σημερινές εκτιμήσεις, προγραμματίζεται για το 2020.