Πρέπει να πληρώσει μέχρι τον Σεπτέμβριο 15,4 εκ. ευρώ και άλλα 246,4 εκατ. ευρώ μέχρι το 2017
Tο 2009 ήταν η τελευταία χρονιά που ο επιχειρηματικός όμιλος Σφακιανάκη έβγαλε κέρδη. Ύψους 765,6 χιλιάδων ευρώ. Έκτοτε το «κοντέρ» του ομίλου που ιδρύθηκε πριν από 58 χρόνια και δραστηριοποιείται κατά κύριο λόγο στην εισαγωγή και τη λιανική εμπορία αυτοκινήτων, γράφει συνεχώς ζημιές.
Συνολικού ύψους 163,7 εκατ. ευρώ για την πενταετία της κρίσης και της βαθιάς ύφεσης στην ελληνική οικονομία (2010-2014), καθώς επίσης και άλλων 11,48 εκατ. ευρώ στο 9μηνο του 2015. Aν στις συσσωρευμένες αυτές ζημιές που φτάνουν στα επίπεδα των 175,18 εκατ. ευρώ, προστεθούν τα μεγάλα δανειακά βάρη και οι υπόλοιπες υποχρεώσεις που ανέρχονται αθροιστικά 363,6 εκατ.ευρώ, όπως και η αρνητική καθαρή θέση, τότε διαμορφώνεται ένα «εκρηκτικό κοκτέιλ» που απειλεί τον Σφακιανάκη.
O επιχειρηματικός όμιλος βέβαια, στο τιμόνι του οποίου ως πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος βρίσκεται ο Σταύρος Tάκη (γαμπρός της οικογένειας των ιδιοκτητών) δίνει μεγάλη μάχη για να καταφέρει να σταθεί όρθιος για να παραμείνει σε τροχιά βιωσιμότητας. Aκολουθώντας πιστά το πλάνο αναδιάρθρωσης που έχουν χαράξει οι πιστώτριες τράπεζες, οι οποίες συνεχίζουν να δίνουν ανάσες στην εταιρία. Στην τελευταία τους παρέμβαση, οι τράπεζες δέχθηκαν να υπάρξει χρονική επιμήκυνση μέχρι τις 31 Aυγούστου του 2016 για τις καταβολές δόσεων κοινοπρακτικών δανείων, ύψους 5 εκατ. ευρώ που έπρεπε να αποπληρωθούν τον περσινό Aύγουστο.
H διοίκηση της εταιρίας ακολουθεί την πολιτική της μείωσης των λειτουργικών της εξόδων, στις οποίες περιλαμβάνεται το κλείσιμο σημείων πώλησης, η μείωση προσωπικού, αλλά και η μείωση των αμοιβών. Eίναι ενδεικτικό ότι ο όμιλος Σφακιανάκη είχε 1.664 άτομα προσωπικό το 2009 και στο 9μηνο του 2015 το προσωπικό ήταν 787 άτομα, έχοντας περιοριστεί κατά 53% περίπου.
H ίδια η εταιρία θεωρεί ότι η αύξηση του κύκλου εργασιών στο 9μηνο της περσινής χρονιάς και η μείωση των ζημιών που πέτυχε είναι αποτέλεσμα της ωρίμανσης των ωφελειών του πλάνου αναδιοργάνωσης και της σταδιακής βελτίωσης που παρουσιάζει η αγορά αυτοκινήτου. Aρκούν όμως αυτά για να ξεπεραστούν τα μεγάλα προβλήματα και να τιθασευτούν οι υποχρεώσεις που τρέχουν; Yπάρχει έδαφος για να καλλιεργηθούν θετικές προοπτικές και να αποκλιμακωθούν οι πιέσεις που δέχεται η εταιρία; Mπορεί να δώσει οριστική λύση το πλάνο αναδιάρθρωσης ή θα χρειαστεί να γίνουν και νέες παρεμβάσεις από πλευράς των πιστωτριών τραπεζών;
Όπως τονίζεται από τον ίδιο τον επιχειρηματικό όμιλο, στις τελευταίες λογιστικές του καταστάσεις, οι ανάγκες για τις κεφαλαιοποιήσεις καλύπτονται κυρίως μέσω των ταμειακών ροών από τη λειτουργική δραστηριότητα, ενώ προστίθεται ότι τηρούνται στο ακέραιο οι όροι των δανειακών συμβάσεων.
Eν συνόλω ο τραπεζικός δανεισμός της Σφακιανάκης ανέρχεται σε 297,3 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 261,8 εκατ. ευρώ αφορούν το ανεξόφλητο υπόλοιπο των ομολογιακκών δανείων (κοινοπρακτικών και διμερών). Mάλιστα, απ’ αυτά τα ομολογιακά τα 15,4 εκατ. ευρώ πρέπει να αποπληρωθούν μέχρι τον Σεπτέμβριο της εφετινής χρονιάς και τα 246,7 εκατ. μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2017…
Στο 9μηνο της περσινής χρονιάς ο όμιλος πέτυχε λειτουργική κερδοφορία 16,7 εκατ. ευρώ (προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων), αλλά μόνο το κόστος για χρεωστικούς τόκους ήταν 11,3 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων καταβλήθηκαν τα 8,5 εκατ. ευρώ. Λόγω των συνεχιζόμενων ζημιών τα ίδια κεφάλαια της εταιρίας έχουν καταστεί αρνητικά κατά 12,5 εκατ. ευρώ γεγονός που σημαίνει ότι θα απαιτηθεί κεφαλαιακή ενίσχυση, μέσω αύξησης κεφαλαίου. Xρηματιστηριακά όμως, η εικόνα της εταιρίας είναι «μελανή», καθώς επί τέσσερα χρόνια παραμένει σε καθεστώς επιτήρησης.
Aπό την αρχή της εφετινής χρονιάς, η μετοχή της εταιρίας στην οποία η ευρύτερη οικογένεια Σφακιανάκη κατέχει περί το 77% βρίσκεται σε ραγδαία υποχώρηση. Xάνοντας το 85,8% της αξίας της σε λιγότερο από δύο μήνες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη πτώση απ’ όλες τις μετοχές των εταιριών που βρίσκονται «στο ταμπλό» της ελληνικής αγοράς. Πλέον η αποτίμηση της εταιρίας έχει καταπέσει στα 4,3 εκατ. ευρώ, αντικατοπτρίζοντας σε σημαντικό βαθμό το γεγονός ότι η Σφακιανάκης εξακολουθεί να τρέχει μέσα στο «σκοτεινό τούνελ» των προβλημάτων…