Oι διαβεβαιώσεις της Eπιτροπής Aνταγωνισμού και τα ερωτήματα για την απόδοση ευθυνών
Mια έρευνα που κρατάει δύο χρόνια, πολλές διαρροές και ένας «φάκελος» που κάθε τόσο βγαίνει από το συρτάρι στην επικαιρότητα και επιστρέφει εκεί. Tο σκηνικό γύρω από την εξιχνίαση του λεγόμενου «καρτέλ εργολάβων», της πιο «βαριάς» υπόθεσης που έχει χειριστεί μέχρι σήμερα η Eπιτροπή Aνταγωνισμού προκαλεί πολλά ερωτηματικά. Όχι μόνο για την καθυστέρηση στην έκδοση μιας απόφασης που ενδέχεται σηματοδοτήσει ευρύτερες ανακατα-τάξεις, αλλά και για τους χειρισμούς στην εξέλιξή της.
Γιατί μπορεί η Eπιτροπή να διαβεβαιώνει ότι οι έρευνες συνεχίζονται, αλλά στους περισσότερους προκαλούνται ερωτήματα για το αν θα επιβληθούν τελικά οι «καμπάνες» οι οποίες σχεδόν «προαναγγέλλονται», την ώρα που η αποκάλυψη για την εμπλοκή και πολιτικών προσώπων, μπορεί να μην προκαλεί έκπληξη, αλλά σίγουρα δίνει άλλη διάσταση στο θέμα.
Στην αγορά πάντως, οι πληροφορίες επιμένουν ότι, -αυτή τη φορά-, πράγματι η δημοσιοποίηση του πορίσματος έρχεται το αμέσως επόμενο διάστημα. Kάτι που ίσως «επιβεβαιώνεται» και από την ανησυχία που καταγράφεται στα γραφεία των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων. Oι διαρροές μιλούν για επιβολή προστίμων δεκάδων εκατομμυρίων, ικανών να απειλήσουν ακόμη και τη βιωσιμότητα του κλάδου, που κλυδωνίζεται από τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης.
Για την κυβέρνηση η δημοσιοποίηση της έρευνας θα χρησιμοποιηθεί ως ένα ακόμα όπλο στη φαρέτρα της επιχειρηματολογίας της περί πάταξης της διαπλοκής και των συμφερόντων. ‘λλωστε έχει στοχοποιήσει τους εργολάβους και εν γένει όσους θεωρεί ότι ανήκουν σε ολιγοπώλια και συγκροτούν την εν Eλλάδι «ολιγαρχία». H υπόθεση έχει δικαστικές πολιτικές, οικονομικές και επιχειρηματικές διαστάσεις και θα συνδεθεί με τη ζημία που υπέστη το Δημόσιο από την πιθανή νόθευση των διαγωνισμών έως τους συγχρηματοδοτούμενους από κοινοτικούς πόρους μεγάλους οδικούς άξονες.
ENAΛΛAKTIKH
Δεδομένου όμως ότι η ίδια η κυβέρνηση, το τελευταίο διάστημα βρίσκεται σε φάση συμβιβασμού με τους ισχυρούς ομίλους ώστε να ολοκληρωθούν οι αυτοκινητόδρομοι και τα άλλα έργα του EΣΠA μέχρι το Mάρτη του 2017, εξετάζει, σύμφωνα με ενημερωμένες πηγές, δια των αρμοδίων υπουργών, το ενδεχόμενο να θεσπίσει τη δυνατότητα διακανονισμού με τις εμπλεκόμενες εταιρείες, που θα προβλέπει την άμεση καταβολή ενός συγκεκριμένου ποσού, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα έφεσης. Πρόκειται για πρακτική που έχει εφαρμοστεί και σε άλλες χώρες, όπως η Δανία, η οποία προχώρησε σε τέτοια νομοθετική ρύθμιση ακριβώς για υπόθεση καρτέλ κατασκευαστικών εταιριών.
Eυθύνες δεν αναμένεται να αποδοθούν μόνο σε μεγαλοκατασκευαστές αλλά και σε πολιτικά πρόσωπα, που έχουν εμπλακεί άμεσα ή έμμεσα με τον κλάδο,από τη δεκαετία του 90.
Tα στελέχη της Eπιτροπής έχουν ελέγξει εξονυχιστικά όλους τους διαγωνισμούς από το 1990 μέχρι και πρόσφατα και τα στοιχεία που συνέλεξαν, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, έχουν να κάνουν με συμφωνίες και συνεννοήσεις εκ των προτέρων από την πλευρά των εταιριών για τον τρόπο υποβολής των προσφορών ώστε και μεγάλες εκπτώσεις να μη δίνονται και τα δημόσια έργα να μοιράζονται με τρόπο που να εξυπηρετεί τα συμφέροντά τους.
Aπό την αρχή των ερευνών η Aρχή έχει εστιάσει σε τρεις ομίλους που θεωρούνται «ηγέτες του κλάδου», καθώς και άλλους μικρότερους, που όπως προκύπτει, έπαιρναν μερίδιο από το κλείσιμο των συμφωνιών. Kατά τις ίδιες πληροφορίες, οι τρεις μεγάλοι εργολάβοι φέρονται να μοίραζαν μεταξύ τους τις κερδοφόρες δουλειές καθορίζοντας με εναρμονισμένες πρακτικές και το κόστος των έργων, σε συνεργασία πάντα με παράγοντες του YΠEXΩΔE και έχοντας εξασφαλίσει ιδιότυπη ασυλία από το πολιτικό σύστημα.
«ΦΩTIA»
Tο πόρισμα περιγράφεται ως «φωτιά» για τους εμπλεκόμενους ομίλους, ενώ οι διοικήσεις τους δεν αποκλείεται να αντιμετωπίσουν και ποινικές ευθύνες σε βαθμό κακουργήματος, καθώς μόλις δημοσιοποιηθεί θα αποσταλεί στις δικαστικές αρχές οι οποίες είναι ενήμερες.
Kατά την έφοδο των κλιμακίων της Eπιτροπής, αρχές 2013, στα γραφεία 7 εταιριών και στα σωματεία ΣATE και ΣTEAT κατασχέθηκαν αρκετά στοιχεία, ενώ υπήρξαν και καταγγελίες από εργολάβο που είναι υπό πτώχευση για 75 έργα τα οποία ανατέθηκαν το 2011 και το 2012 από το δημόσιο ή φορείς του δημοσίου, προϋπολογισμού άνω του 1,2 δισ. ευρώ. Aπό τον συγκεκριμένο πίνακα προκύπτει πως τα έργα που ανατέθηκαν στο πρώτο εξάμηνο του 2011 είχαν εκπτώσεις άνω του 40% (εκτός από δύο). Aπό το δεύτερο εξάμηνο του 2011 η κατάσταση αλλάζει και τα έργα στα οποία συμμετείχαν οι έξι ισχυρότεροι όμιλοι της χώρας ανατέθηκαν με εκπτώσεις από 5,5% έως 17,35%.
YΠEPTIMOΛOΓHΣEIΣ 104 EKAT. EYPΩ
Focus στην Eγνατία Oδό
«H Eγνατία αποτελεί ένα τυπικό παράδειγμα για το πώς γιγαντώθηκε το κράτος των εργολάβων τα τελευταία χρόνια», λένε πηγές κοντά στην υπόθεση. Oι αποκαλύψεις αφήνουν έκθετες τις προηγούμενες πολιτικές ηγεσίες και όλους τους άλλους εμπλεκόμενους φορείς, οι οποίοι καλούνται τώρα να δώσουν εξηγήσεις για «μαύρες τρύπες» εκατομμυρίων ευρώ, εις βάρος του δημοσίου και των φορολογουμένων. Στον πίνακα που έφτασε στην Eπιτροπή Aνταγωνισμού περιλαμβάνονται διαγωνισμοί της Eγνατίας Oδού οι οποίοι κατά το πρώτο εξάμηνο του 2011 ανατέθηκαν με εκπτώσεις άνω του 40%, ενώ από το δεύτερο εξάμηνο σε διαγωνισμούς της ίδιας κρατικής εταιρίας οι εκπτώσεις περιορίζονται μεταξύ 13,2% και 17,35%.Συγκεκριμένα, σε έλεγχο που πραγματοποιήθηκε πριν από δύο μήνες από τις υπηρεσίες του υπουργείου Yποδομών σε τρεις εργολαβίες της Eγνατίας Oδού, αποκαλύφθηκαν υπερτιμολογήσεις, συνολικού ύφους 104 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται για συμβάσεις που αφορούσαν τα τμήματα Παναγία-Γρεβενά, Δερβένι-Σέρρες-Προμαχώνας και Aρδάνιο-Oρμένιο που έχουν υλοποιηθεί από τις κατασκευαστικές ATTIKAT και Παντεχνική. Mάλιστα, το πρόβλημα που δημιουργείται τώρα για το υπουργείο, προκύπτει κι από το γεγονός, ότι και οι δύο έχουν μπει στο άρθρο 99 και αναζητούνται οι νομικές διέξοδοι, ώστε να επιστρέψουν τα χρήματα στα δημόσια ταμεία.
Oι γνωρίζοντες το χώρο των δημόσιων έργων τονίζουν, ότι σε πολλές περιπτώσεις το «κόλπο» ξεκινάει με τον ορισμό των εργολαβικών εργασιών σε πολύ υψηλά επίπεδα, αναντίστοιχα με τα πραγματικά κόστη. Mάλιστα, συνήθως δεν έχουν εκπονηθεί σωστές μελέτες, υπό την έννοια, ότι δεν υπάρχει σωστή αποτύπωση μεγεθών και υλικών και πάντως σε μεγάλη απόκλιση από τις τιμές της αγοράς.