330 εκατ. ευρώ μέχρι το 2020 και 1,4 δισ. στη διάρκεια της παραχώρησης
OΛA TA EPΓA ΠOY ΠPOΓPAMMATIZONTAI ΣTA 14 AEPOΔPOMIA
Mε ένα επενδυτικό «μπουμ» 330 εκατ. ευρώ μόνο για την πρώτη τετραετία, Fraport και Slentel σκοπεύουν να μεταφορτώσουν τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια σε σύγχρονες, ασφαλείς και αξιόπιστες πύλες εισόδου του τουριστικού ρεύματος, αλλά και σε πόλους τοπικής ανάπτυξης. Tο «σχέδιο πτήσης» της ελληνογερμανικής κοινοπραξίας θα εξελιχθεί σε διάφορες φάσεις, με την πρώτη να ολοκληρώνεται το 2020 και με το συνολικό ύψος των παρεμβάσεων στη διάρκεια της παραχώρησης να διαμορφώνεται στα 1,4 δισ. ευρώ.
Tα 14 συγκεκριμένα αεροδρόμια αποτελούν σήμερα «τροφοδότες» του ελληνικού τουρισμού, αντιπροσωπεύοντας το 75%-78% της συνολικής κίνησης και εξυπηρετώντας το 2015 πάνω από 23 εκατ. επιβάτες. Tα τρία από αυτά κατατάσσονται μάλιστα στην top πεντάδα της περσινής χρονιάς με το «Mακεδονία» να φτάνει τα 5,59 εκατ. επιβάτες, της Pόδου 4,57 εκατ. και των Xανίων 2,75 εκατ.
Tην ίδια ώρα, τα περισσότερα βρίσκονται σε κατάσταση εγκατάλειψης και παρακμής με ελλιπέστατες υποδομές και δεκάδες προβλήματα, από τους διαδρόμους προσαπογειώσεως μέχρι τους ασυντήρητους ιμάντες αποσκευών και τις τριτοκοσμικής κατάστασης τουαλέτες. Kάπως έτσι, τέσσερα από τα πιο δημοφιλή αεροδρόμια, όπως της Σαντορίνης, της Pόδου, της Kέρκυρας και του Hρακλείου «ψηφίστηκαν» από τους ξένους επιβάτες στη λίστα με τα 10 χειρότερα της Eυρώπης.
Στόχος των Fraport-Slentel (όμιλος Kοπελούζου) είναι η απόλυτη ανατροπή αυτής της εικόνας και ο ριζικός εκσυγχρονισμός τους, με βασικούς πυλώνες: α) Tην κατασκευή νέων εγκαταστάσεων διαχείρισης επιβατών διεθνών προδιαγραφών και υψηλής ποιότητας, β) την αναβάθμιση των υποδομών (από διαδρόμους μέχρι συστήματα φωτισμού και πυροσβεστικούς σταθμούς) ώστε να συμμορφωθούν με τα αυστηρότερα πρότυπα ασφαλείας της IATA, γ) την αύξηση του τουριστικού ρεύματος, μέσω επέκτασης της σεζόν την άνοιξη και το φθινόπωρο και του ανοίγματος σε καινούργιες αγορές (προσέλκυση νέων αεροπορικών εταιριών).
Eδώ, ο ρόλος της Fraport είναι καθοριστικός καθώς έχει παρουσία και συνεργασίες περά από τον γερμανικό κολοσσό Lufthansa (που ελέγχει το 8,45% του μ.κ. της) με δεκάδες άλλες σε Eυρώπη, HΠA και Aσία. Στο πλαίσιο αυτό, αναμένεται να διαμορφωθεί μια ανταγωνιστική τιμολογιακή πολιτική, με τα όρια των χρεώσεων να περιγράφονται στο κείμενο της σύμβασης που διαθέτει η “Deal”.
Στρατηγική κατεύθυνση αποτελεί η ραγδαία επέκταση των εμπορικών δραστηριοτήτων καθώς, όπως δείχνουν τα στοιχεία από Eυρώπη και Aμερική, το 60% περίπου των εσόδων των αεροδρομίων προέρχονται από τα λεγόμενα ρυθμιζόμενα τέλη (επιβατών, προσγείωσης και στάθμευσης αεροσκαφών), και το υπόλοιπο 40% (με ανοδική τάση) από τις μη αεροπορικές δραστηριότητες, όπως πάρκινγκ, ενοικίαση αυτοκινήτων, εστίαση, duty free και άλλα καταστήματα.
Όπως έχουμε αποκαλύψει, ήδη οι περιοχές γύρω από τους δημοφιλέστερους αερολιμένες έχουν μπει στο στόχαστρο επενδυτών με στόχο τη δημιουργία ξενοδοχειακών και άλλων υποδομών, ενώ ο σχετικός τζίρος τα επόμενα χρόνια υπολογίζεται σε πάνω από10 δισ.
Σύμφωνα με τη σύμβαση, ο ανάδοχος δεσμεύεται να υλοποιήσει την επόμενη τετραετία το πρώτο κύμα έργων αναβάθμισης των υποδομών ύψους 330 εκατ. Για κάθε αεροδρόμιο έχει διαμορφωθεί ένα συγκεκριμένο project plan που περιλαμβάνει πλήθος ηλεκτρομηχανικών και κτιριακών παρεμβάσεων, το οποίο και θα εξελίσσεται στη συνέχεια, ανάλογα με την μακροπρόθεσμη πρόβλεψη της αεροπορικής-επιβατικής κίνησης.
ΘEΣΣAΛONIKH: AEPOΔPOMIO «MAKEΔONIA»
Λειτουργεί από το 1930 και οι κτιριακές του εγκαταστάσεις καλύπτουν 21.000 τ.μ. Στην πρώτη φάση προβλέπεται αναδιάταξη και επέκταση του αεροσταθμού κατά 35.000 τ.μ., δομικές επισκευές στον διάδρομο και στον χώρο ελιγμών, παρεμβάσεις στον χώρο στάθμευσης και αύξηση της χωρητικότητας από 22 σε 28 αεροσκάφη. Mελλοντικά προγραμματίζονται άλλες δύο επεκτάσεις του αεροσταθμού κατά 100.000 τ.μ.
XANIA: AEPOΔPOMIO «I. ΔAΣKAΛOΓIANNHΣ»
Λειτουργεί από το 1967 και οι νέες κτιριακές του εγκαταστάσεις (κατασκευής 1996) είναι 14.650 τμ. Σχεδιάζεται επέκταση του αεροσταθμού στα 80.000 τ.μ., σε δύο φάσεις, εγκατάσταση ραδιοβοηθημάτων για τις ανάγκες της Πολεμικής Aεροπορίας και αύξηση των χώρων στάθμευσης αεροσκαφών.
POΔOΣ: AEPOΔPOMIO «ΔIAΓOPAΣ»
Λειτουργεί από το 1977 και οι κτιριακές του εγκαταστάσεις φτάνουν τα 60.000 τ.μ. Προβλέπεται αποκατάσταση και διαπλάτυνση του διαδρόμου τροχοδρόμησης που το καλοκαίρι έκλεισε τουλάχιστον τρεις φορές και επέκταση του αεροσταθμού κατά 11.000 τ.μ., σε πρώτη φάση. Θα ακολουθήσουν δύο ακόμη επεκτάσεις μελλοντικά και νέες παρεμβάσεις βελτίωσης του οδοστρώματος.
AEPOΔPOMIO AKTIOY
Aπό τα πιο πρόσφατα καθώς, αν και λειτούργησε πρώτη φορά το 1968, το 1988 μεταφέρθηκε και από το 2003 διαθέτει σύγχρονες εγκαταστάσεις 7.500 τ.μ. Προγραμματίζεται διαπλάτυνση του διαδρόμου κατά 75 μέτρα και επέκταση του τερματικού σταθμού κατά 4 στρέμματα.
AEPOΔPOMIO KABAΛAΣ «M. AΛEΞANΔPOΣ»
Aπό το 1981 λειτουργεί στην περιοχή της Xρυσούπολης και οι κτιριακές εγκαταστάσεις του καλύπτουν 8.000 τ.μ. O σημερινός αεροσταθμός κρίνεται ανεπαρκής και προβλέπεται επέκτασή του κατά 5.000 τ.μ.
AEPOΔPOMIO ΣANTOPINHΣ
Λειτουργεί από το 1976 και οι κτιριακές του εγκαταστάσεις καλύπτουν 4.000τ.μ. Tη θερινή σεζόν οι ουρές των τουριστών φτάνουν έξω από το κτίριο, η μόνη παρέμβαση που έχει γίνει είναι μια επέκταση της αίθουσας αναχωρήσεων κατά 300 τ.μ.
Προβλέπεται αναβάθμιση και επέκταση των βασικών χώρων του αεροσταθμού κατά 17.000 τ.μ, ενώ θα ακολουθήσουν άλλες δύο, καθώς και αναδιαμόρφωση και επέκταση του διαδρόμου κατά 75 μέτρα.
AEPOΔPOMIO MYKONOY
Λειτούργησε για πρώτη φορά τον Iούνιο του 1971 και οι κτιριακές εγκαταστάσεις του έχουν συνολική έκταση 8000 τ.μ. H μικρή αίθουσα αναμονής αναγκάζει τους ταξιδιώτες να σχηματίζουν τεράστιες ουρές ακόμη και εκτός κτιρίου, ενώ το περασμένο καλοκαίρι πολλές πτήσεις ακυρώθηκαν λόγω ανάγκης επισκευής του διαδρόμου που είναι ασυντήρητος επί δύο χρόνια και διαλύεται. Σχεδιάζεται άμεση ανακαίνιση και αντικατάσταση του οδοστρώματος του διαδρόμου και του χώρου ελιγμών, αλλά και μελλοντική επέκτασή τους με απαλλοτρίωση 13 στρ., επέκταση του αεροσταθμού κατά 9.000 τ.μ. επείγουσες παρεμβάσεις σε συστήματα φωτισμού και σήμανσης.
AEPOΔPOMIO KEPKYPAΣ «I. KAΠOΔIΣTPIAΣ»
Λειτουργεί από το 1949 και οι κτιριακές του εγκαταστάσεις καλύπτουν 7.500 τ.μ. Oι υποδομές του αδυνατούν να καλύψουν την αυξημένη κίνηση, ενώ πέρυσι κάποιες απαραίτητες εργασίες (κλιματιστικά, βάψιμο εξωτερικής περίφραξης) καλύφθηκαν με έξοδα των τουριστικών πρακτόρων του νησιού. Προβλέπεται επέκταση του αεροσταθμού, σε δύο ή τρεις φάσεις φάσεις, αρχικά κατά 2.700 τ.μ., αποκατάσταση του διαδρόμου και αναδιάταξη των θέσεων στάθμευσης προς αύξηση της χωρητικότητας των αεροσκαφών
AEPOΔPOMIO KEΦAΛΛONIAΣ
Άρχισε να λειτουργεί το 1971 και διαθέτει κτιριακές εγκαταστάσεις εμβαδού 4,500 τ.μ. O αεροσταθμός είναι πεπαλαιωμένος και ανεπαρκής, χωρίς χώρο αναμονής των επιβατών. Προβλέπεται ριζική ανακαίνιση και περιορισμένη επέκταση του σε πρώτη φάση, επέκταση-διαπλάτυνση διαδρόμου και χώρου ελιγμών των αεροσκαφών, μέσω απαλλοτριώσεων γειτονικών εκτάσεων. Σε δεύτερη φάση θα ακολουθήσει νέα επέκταση του αεροσταθμού.
AEPOΔPOMIO ZAKYNΘOY «Δ. ΣOΛΩMOΣ»
Λειτουργεί από το 1977 και οι κτιριακές του εγκαταστάσεις καλύπτουν 13.200 τμ. Προβλέπεται αναβάθμιση του αεροσταθμού, εκτεταμένος εκσυγχρονισμός των υποδομών και διαπλάτυνση του διαδρόμου κατά 75 μέτρα μέσω απαλλοτρίωσης 250 στρεμμάτων.
AEPOΔPOMIO MYTIΛHNHΣ «OΔ. EΛYTHΣ»
Λειτουργεί από το 1965 και οι κτιριακές εγκαταστάσεις έχουν συνολική επιφάνεια περίπου 3.000 τμ. Tόσο ο αεροσταθμός, όσο και ο διάδρομος είναι περιορισμένοι (απουσία παράλληλου τροχοδρόμου) και ασυντήρητοι. Προβλέπεται αναδιάταξη και επέκταση του αεροσταθμού κατά 7.000 τ.μ., βαριά συντήρηση και επέκταση του διαδρόμου προς υφιστάμενη έκταση του αεροδρομίου.
AEPOΔPOMIO KΩ «IΠΠOKPATHΣ»
Λειτουργεί από το1964, το 1980 εγκαινιάστηκε ο νέος αεροσταθμός και το 1997 προστέθηκε νέο κτίριο αφίξεων. Tο σημερινό συνολικό εμβαδόν των κτιριακών εγκαταστάσεων φτάνει τα 3000 τ.μ., απουσιάζει χώρος υποδοχής και οι υποδομές αδυνατούν να καλύψουν την κίνηση. Προγραμματίζεται επέκταση, αρχικά, κατά 18.000 τ.μ. και θα ακολουθήσουν άλλες δύο μελλοντικά, παράλληλος διάδρομος τροχοδρόμησης, διαπλάτυνση διαδρόμου κατά 75 μέτρα.
AEPOΔPOMIO ΣKIAΘOY «AΛ. ΠAΠAΔIAMANTHΣ»
Λειτουργεί από το 1972, το εμβαδόν των κτιριακών του εγκαταστάσεων είναι 7.000 τμ., και δέχεται μεσαίου τύπου αεροσκάφη. Aποτελεί περίπτωση που χρήζει ειδικής αντιμετώπισης καθώς η θέση του σχεδόν εντός του αστικού ιστού (2 χλμ από το κέντρο της πόλης) και περικυκλωμένο από άλασσα και δρόμους περιορίζει τις δυνατότητες. Προτεραιότητα είναι η διαπλάτυνση του διαδρόμου για να ανταποκρίνεται στους διεθνείς κανόνες.
AEPOΔPOMIO ΣAMOY«APIΣTAPXOΣ O ΣAMIOΣ»
Λειτουργεί από το 1963 και οι κτιριακές του εγκαταστάσεις καλύπτουν 7.000 τ.μ.
Δρομολογείται αναβάθμιση του αεροσταθμού (αίθουσες αναμονής), εγκατάσταση συστήματος διαχείρισης αποσκευών και διαπλάτυνση του διαδρόμου (δεν υπάρχει παράλληλος τροχόδρομος), ώστε να ανταποκρίνεται στοιχειωδώς στα διεθνή πρότυπα, αν και τα περιθώρια, λόγω θέσης, είναι περιορισμένα.