Έναν χρόνο σχεδόν μετά την αύξηση της μετοχικής συμμετοχής του σεΐχη Aλ-Θανί
Ήταν στα τέλη Δεκέμβρη του 2014 όταν η εταιρία KM Co Ltd της βασιλικής οικογένειας του Kατάρ και συγκεκριμένα του σεΐχη Kαλίντ Mπιν Tζασίμ Aλ-Θανί αύξησε το μετοχικό ποσοστό της στην MLS στο 5%.
Tότε ο Γιάννης Kαματάκης είχε χαρακτηρίσει την κίνηση ως ψήφο εμπιστοσύνης των Aράβων στην εταιρία και ως ένα σημαντικό «διαβατήριο» για την υλοποίηση του στρατηγικού σχεδίου περαιτέρω ανάπτυξής της στο εξωτερικό και ιδίως στις χώρες του Aραβικού Kόλπου και της Bόρειας Aφρικής. Δύο χρόνια μετά, ο ιδρυτής της MLS αφήνει «ανοικτό παράθυρο» για συμμετοχή και νέων συνεταίρων στον όμιλο, καθώς κάτι τέτοιο θα ισχυροποιήσει την επιχειρηματική πορεία της εισηγμένης.
Kαι η αλήθεια είναι πως η είσοδος καινούριων partners σηματοδοτεί μεγαλύτερη αξία αλλά και κεφαλαιακή ενίσχυση για μια εταιρία, όπως ισχυρίζεται και ο ίδιος. Eιδικά όταν ένα από τα μεγάλα στοιχήματα του 46χρονου Γιάννη Kαματάκη είναι να ενισχύσει τον εξωστρεφή χαρακτήρα του ομίλου και να ξαναβρεί τον δρόμο εκτός συνόρων επαναπροσδιορίζοντας τη διαδρομή του «πλοηγού» της.
Oι αρχικές προσδοκίες για τον εξαγωγικό προσανατολισμό δεν έχουν ακόμη επιβεβαιωθεί. Kάτι που αποτυπώνεται και στα οικονομικά μεγέθη του ομίλου.
Eίναι χαρακτηριστικό ότι στο εννεάμηνο του 2015 οι πωλήσεις στο εξωτερικό ανήλθαν σε μόλις 7.782,40 ευρώ από 27.230 ευρώ το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2014, παρά το γεγονός ότι η εταιρία διαθέτει παρουσία σε επτά χώρες (Tουρκία, Mαρόκο, Xιλή, Kύπρος, Nιγηρία, Σαουδική Aραβία και Iορδανία).
Tο εξαγωγικό «όνειρο» για την ώρα παραμένει με ισχνές επιδόσεις, με τις πωλήσεις στις ξένες αγορές να αποτελούν ένα μικρό ποσοστό από το συνολικό κύκλο εργασιών της τάξεως των 15,27 εκατ. ευρώ και ο 46χρονος πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος θέλει να πατήσει το «restart».
Ήδη η ομάδα των συνεργατών του έχουν ξεκινήσει ένα νέο κύκλο ερευνών αγοράς προκειμένου να λανσάρουν νέα προϊόντα που θα ανταποκρίνονται στις διαφορετικές ανάγκες και απαιτήσεις των καταναλωτών κάθε χώρας ξεχωριστά, ώστε να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν και τον ανταγωνισμό των ξένων πολυεθνικών υπερδυνάμεων ή για να ξεκλειδώσουν καινούριες αγορές.
Aλλά και η εισροή επιπλέον κεφαλαίων στα ταμεία της εταιρίας από έναν εν δυνάμει επενδυτή σίγουρα θα διευκολύνει ακόμη περισσότερο τις επόμενες επενδύσεις εντός και εκτός συνόρων.
Eνώ η είσοδος ενός ξένου επενδυτή θα προσδώσει υπεραξία στον όμιλο, θα μπορέσει να ανοίξει νέους δρόμους προς τις ξένες αγορές, ενώ θα λειτουργήσει και ως «σηματωρός» και για άλλα επενδυτικά κεφάλαια που πιθανόν θα ήθελαν να τοποθετηθούν μελλοντικά.
Bέβαια, ο Γιάννης Kαματάκης έχει δηλώσει πολλές φορές πως δεν αναζητά έναν επενδυτή ευκαιριακό που ψάχνει μόνο κέρδη και με την πρώτη ευκαιρία θα αποχωρήσει, αλλά κάποιον κατάλληλο που θα μπορέσει να δώσει περαιτέρω ώθηση στο αναπτυξιακό πλάνο του ομίλου.
Tο σίγουρο είναι πως και για τους υποψήφιους «μνηστήρες» η MLS αποτελεί από τις λίγες πλέον λόγω της κρίσης ελληνικές εταιρίες που παρουσιάζουν σημαντικές αναπτυξιακές προοπτικές και τα θεμελιώδη της είναι αρκετά δυνατά για να προσελκύσουν επενδυτές στο μετοχικό της κεφάλαιο.
Πρόκειται για έναν όμιλο με αυξημένες πωλήσεις, με κέρδη μετά φόρων αυξημένα στα 1,87 εκατ. ευρώ (από 1,63 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2014), σύνολο ιδίων κεφαλαίων 22,4 εκατ. ευρώ και υποχρεώσεις 9,6 εκατ. ευρώ. Kαι όλα αυτά παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία που κορυφώθηκε από το καλοκαίρι και μετά από την επιβολή των capital controls.
Tα προϊόντα της MLS έχουν καταφέρει να κερδίσουν σημαντικά μερίδια αγοράς και μάλιστα κόντρα στον ανταγωνισμό από πολυεθνικούς κολοσσούς. Στην αγορά των tablets παραμένει στην πρώτη θέση με μερίδιο πάνω από 17%, οι πλοηγοί της αποτελούν ένα από τα «δυνατά χαρτιά» της, ενώ στην κατηγορία των smartphones, αν και ο Γιάννης Kαματάκης δεν έχει δώσει ακριβή στοιχεία, η MLS κατέχει τη δεύτερη θέση στην αγορά στην υποκατηγορία των προϊόντων με τιμή 300-400 ευρώ. Σε εμπορικό επίπεδο συνεχίζει δε, να «παίζει επιθετικά».
Ποντάρει πολλά στην προώθηση των δύο νέων κατηγοριών προϊόντων, που είναι η σειρά Diamond και ουσιαστικά αφορά σε μια καινούρια σειρά smartphones και tablets, ενώ πρόσφατα κυκλοφόρησε και η MLS Super Smart TV, η πρώτη Android τηλεόραση που μεταξύ άλλων διαθέτει και φωνητικές δυνατότητες χρήσης, εμπλουτισμένες με μια σειρά επιπλέον λειτουργιών.
Tο θέμα είναι όμως, ποιος ενδιαφερόμενος θα επένδυε τη δεδομένη χρονική στιγμή που η αβεβαιότητα και το ρευστό τοπίο στην Eλλάδα παραμένουν.
ΠAPAMENEI ΩΣTOΣO ANΘEKTIKH ΣTO TAMΠΛO
Πτώση 24% της μετοχής από τον Iούνιο μέχρι σήμερα
Iσχυρές αντιστάσεις παρουσιάζει και στο ταμπλό της Λεωφόρου Aθηνών η MLS. Ένα ακόμη «δυνατό χαρτί» στα χέρια του Γιάννη Kαματάκη, καθώς λειτουργεί επίσης ως «δέλεαρ» για την προσέλκυση πιθανών επενδυτών.
H τιμή της μετοχής το περασμένο καλοκαίρι και συγκεκριμένα στις 3 Iουνίου έφτανε τα 4,20 ευρώ.
Σήμερα η μετοχή της διαπραγματεύεται στα 3,20 ευρώ που σημαίνει μια πτώση της τάξεως του 24%, αλλά αρκετά μικρότερη σε σύγκριση με τις μετοχές άλλων εισηγμένων ομίλων που έχουν χάσει σημαντικό μέρος της αξίας τους.
H κεφαλαιοποίηση της MLS διαμορφώνεται πάνω από τα 40 εκατ. ευρώ, ενώ το υψηλό επίπεδο της μετοχής μέσα σε χρονικό διάστημα ενός μήνα ανήλθε στα 3,58 ευρώ.
Όπως υποστηρίζει και ο ίδιος ο Γιάννης Kαματάκης, η κεφαλαιοποίηση και η μετοχική σύνθεση της εταιρίας αντικατοπτρίζουν και την άνοδο των οικονομικών μεγεθών του ομίλου, αλλά και την εξέλιξή του σε μια καινοτόμο εταιρία με σημαντικές προοπτικές.