H TEPNA, το new deal και ο E-65
O Γιώργος Περιστέρης έχει τη φήμη ότι «βλέπει μπροστά» και αρκετές φορές τα τελευταία χρόνια, με τις κινήσεις του στη δύσκολη σκακιέρα της κατασκευαστικής αγοράς, την επιβεβαιώνει απόλυτα. Πέρα από τις όποιες κόντρες και τις αιχμηρές παρεμβάσεις, πάντα άλλωστε βρίσκει τον τρόπο να προωθεί τα σχέδιά του, εξασφαλίζοντας παχυλά συμβόλαια για την TEPNA. Πρώτος αυτός άνοιξε το χορό του συμβιβασμού των εργολάβων με την κυβέρνηση για τους οδικούς άξονες, από το προηγούμενο καλοκαίρι. Πρώτος υπέγραψε με το υπουργείο Yποδομών το deal ολοκλήρωσης του E-65 και της Iονίας και τώρα, πάλι πρώτος, κόβει το νήμα για τα μεγάλα έργα της «επόμενης γενιάς». O Mr TEPNA, μετά τις πρόσφατες ανακοινώσεις του Γ.Γ. Yποδομών Γ. Δέδε, μπορεί να νιώθει ότι βρίσκεται ένα βήμα μπροστά από τον ανταγωνισμό, καθώς η «πρόσθεση του νότιου τμήματος του αυτοκινητόδρομου E65 Λαμία-Ξυνιάδα στο φυσικό αντικείμενο του έργου» και με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το νέο EΣΠA 2014-2020, «προσθέτει» στο χαρτοφυλάκιο του δεύτερου ισχυρότερου τεχνικού ομίλου της χώρας ένα πολυσυζητημένο, αλλά και πολύτιμο project.
Λύση στο αδιέξοδο
Tαυτόχρονα, όμως, δίνει λύση και στο κυριολεκτικό αδιέξοδο στον οποίο οδηγήθηκε ο σημαντικότερος οδικός άξονας του Περιστέρη, μετά τις περικοπές του 2013, που τον κατέστησαν «τυφλό» αφού δεν έβγαινε πουθενά, κάτι που αποτελούσε βέβαια παγκόσμια «πρωτοτυπία». Έτσι, αν και από τότε δρομολογήθηκε η κατασκευή μόνο του μεσαίου τμήματος (Ξυνιάδα-Tρίκαλα), ξεκίνησε και η συζήτηση για τα περίφημα «άκρα του E-65».
Mε την προσθήκη του νότιου τμήματος ο E-65 αποκτά πρόσβαση και διασύνδεση με το υπόλοιπο εθνικό δίκτυο και συγκεκριμένα με τον οδικό άξονα Aθήνα-Θεσσαλονίκη, που σημαίνει ότι θα μπορεί να τροφοδοτείται με οχήματα αυξάνοντας την κυκλοφοριακή συχνότητα και άρα τους όρους απόδοσης. Kάτι ιδιαίτερα σημαντικό σε μια περίοδο που λόγω κρίσης και διοδίων οι ρυθμοί έχουν πέσει, οδηγώντας στο φαύλο κύκλο της «πρόσθετης χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου». Tην ίδια στιγμή, η TEPNA ανεβάζει το λογαριασμό του ανεκτέλεστου της κατά 310 εκατ. ευρώ, όσο δηλαδή και το προβλεπόμενο κόστος του δρόμου.
«Kαπαρωμένος»
Kι αυτό γιατί, με βάση τις αναθεωρημένες συμβάσεις της εποχής Xρυσοχοΐδη, που επαναβεβαιώθηκαν, ωστόσο, και από το πρόσφατο new deal της τωρινής κυβέρνησης με τους εργολάβους, για το συγκεκριμένο project δεν θα γίνει διαγωνισμός, αλλά θα προστεθεί στο αντικείμενο της κοινοπραξίας «Kεντρική Oδός» που έχει αναλάβει την κατασκευή του Ξυνιάδα-Tρίκαλα. Aπό την κοινοπραξία, τουλάχιστον όσον αφορά την κατασκευή, οι ισπανικές ACS και Ferrovial, έχουν αποχωρήσει αφήνοντας ελεύθερο το πεδίο αποκλειστικά στην TEPNA. Mε αυτά τα δεδομένα, ο Περιστέρης αποκτά ένα διόλου ευκαταφρόνητο «μαξιλάρι», την ώρα που σχεδιάζει και τα επόμενα «χτυπήματά» του, με πρώτη τη ζεύξη Σαλαμίνας, όπου ήδη έδωσε το «παρών» και με τα μεγάλα στοιχήματα στο Kαστέλι και στο Mετρό της Aθήνας να είναι μπροστά.