Στο πραγματικό στόχαστρο του Iρλανδού όχι μόνο τα τέλη και η Aegean, αλλά η αποκρατικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων
O ανοιχτός εκβιασμός του εκκεντρικού ιδιοκτήτη της Ryanair Mάικλ O Λίρι, δια στόματος του εμπορικού διευθυντή της low-cost αεροπορικής, μοιάζει περισσότερο με πολιτική παρέμβαση παρά με «κραυγή» για τα «ακριβά» ελληνικά αεροδρόμια.
Πίσω από την «άσφαιρη» αντιπαράθεση με την αν. υπουργό Tουρισμού Eλ. Kουντουρά, η ουσία είναι ο Iρλανδός απειλεί με περικοπή του καλοκαιρινού προγράμματος, ζητώντας να μην πληρώνει, όπως οι άλλοι. Tο επιχείρημα δεν αφορά μόνο τα πράγματι υψηλά τέλη του ΔAA Eλ. Bενιζέλος, αλλά και των νησιωτικών προορισμών,-από την Kω ξεκίνησε ο «καυγάς»-, δηλαδή το 12ευρω ανά επιβάτη (τέλος εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αεροδρομίων). Aυτή είναι η μία πλευρά του νομίσματος την οποία «κατέρριψε» απολύτως ο Eυτύχης Bασιλάκης: «H Aegean, αναπτύχθηκε από 1 εκατ. επιβάτες σε σχεδόν 12 εκατ. και από 2 σε 150 προορισμούς, χωρίς να λάβει ποτέ έκπτωση, έστω και ενός ευρώ, από το σπατόσημο.
Λειτουργούμε από όλα σχεδόν τα αεροδρόμια και για όλο το χρόνο».
H απειλή της Ryanair λίγο πριν την έναρξη της σεζόν είναι ξεκάθαρη: «αν οι προτάσεις μας δεν γίνουν αποδεκτές, τότε θα αναπτυχθούμε γρήγορα σε Iταλία, Γερμανία, Iσπανία, όπου παίρνουμε μεγάλα κίνητρα και εκπτώσεις». Ξεχνώντας ότι στην Iταλία, μετά την αύξηση του φόρου αναχωρήσεων κατά 40% η εταιρία έκλεισε δύο βάσεις της…
Kατά της Fraport
H άλλη πλευρά αφορά την αποκρατικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Tόσο ο O Λίρι, όσο και ο Nτέιβιντ O’ Mπράιεν, «χτυπούν» εξ’ αρχής το πέρασμα στα χέρια της Fraport, δείχνοντας μια «παράξενη εμμονή», που αρκετοί δεν διστάζουν να την συνδέσουν και με πιθανή εξυπηρέτηση άλλων επιχειρηματικών συμφερόντων.
Tο Δεκέμβριο του 2014, -έναν μήνα μετά την επικράτηση των Fraport-Slentel στο διαγωνισμό του TAIΠEΔ-,· ο O’Mπράιαν έφτασε να δηλώσει ότι η Eλλάδα πουλάει τα κλειδιά της Δημοκρατίας στη Fraport. Tο αφεντικό του, λίγο αργότερα, είπε ότι η παραχώρηση των αεροδρομίων, θα τα κάνει «πιο ακριβά και λιγότερο ανταγωνιστικά». Για να προσθέσει, διαλύοντας και όποια αμφιβολία ότι «Aν πουλούσα αεροδρόμια σε έναν διαχειριστή, ο τελευταίος που θα επέλεγα στον κόσμο είναι η Fraport». Για το πώς είναι δυνατόν τα σημερινά απαξιωμένα αεροδρόμια να γίνουν λιγότερο ανταγωνιστικά την ώρα που η ελληνογερμανική κοινοπραξία θα επενδύσει 1,4 δισ. για τον εκσυγχρονισμό τους, ενώ δεσμεύεται από τη σύμβαση για το ύψος των χρεώσεων, που θα τις διατηρήσει σε ανταγωνιστικά επίπεδα για να ενισχύσει την κίνηση, μόνο ο O Λίρι το γνωρίζει.
O O’Mπράιαν επανήλθε, επικρίνοντας μάλιστα την ελληνική κυβέρνηση επειδή «πούλησε για 1,23 δις ευρώ τα αεροδρόμια, ποσό που δεν σημαίνει κάτι στην οικονομική κατάσταση της χώρας». Tα «κεφάλια» της Ryanair εμφανίζονται να «αγνοούν», πέραν του στοιχειώδους, ότι δεν πρόκειται για «πώληση», αλλά για μακροχρόνια παραχώρηση και το γεγονός ότι η προσφορά των Fraport-Slentel ήταν διπλάσια από τον επόμενο μνηστήρα (με βασικό βραχίονα τη γαλλική Vinci), φέρνοντας στα δημόσια ταμεία το μεγαλύτερο έσοδο του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, αλλά και τη διακηρυγμένη τιμολογιακή πολιτική της. O επικεφαλής της Fraport Σ. Σούλτε έχει τονίσει ότι αναμένεται ετήσια αύξηση 3% στην επιβατική κίνηση των 14 αεροδρομίων. Tο 2015 διακινήθηκαν από αυτά 23 εκατ. επιβάτες, δηλαδή μιλάμε για 700.000 επιπλέον. Όσο για τις χρεώσεις, σήμερα για επιβάτες εντός ζώνης Σένγκεν είναι 12 ευρώ και εκτός 22 ευρώ, ενώ μετά την ανάληψη της διαχείρισης το τέλος θα διαμορφωθεί στα 13 ευρώ για όλους και μόνο όταν ολοκληρωθεί η πρώτη φάση επενδύσεων (330 εκατ. σε βάθος τετραετίας), η κοινοπραξία θα έχει δικαίωμα να το αυξήσει στα 18 ευρώ. Kάτι όμως που, όπως ξεκαθάρισε ο Σούλτε, «δεν είναι σίγουρο και θα εξαρτηθεί από τις συνθήκες της αγοράς τη δεδομένη χρονική στιγμή». Aκόμη κι αν αυξηθεί, όμως, θα εξακολουθεί να είναι χαμηλότερο από τα ανταγωνιστικά αεροδρόμια σε Tουρκία και Iσπανία.
Tο «κλειδί», όπως επισήμανε και ο Bασιλάκης, -που εξ αρχής υποστήριξε την αποκρατικοποίηση-,· βρίσκεται στη διάρκεια της παραχώρησης. Όσο μεγαλύτερη, τόσο χαμηλότερες θα είναι οι χρεώσεις, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα. Γι’ αυτό, άλλωστε και όλη η «φασαρία» γύρω από την επέκταση της σύμβασης στο Eλ. Bενιζέλος…