Ο Όλυμπος, η ΦΑΓΕ και η στρατηγική τους για την πίτα των 4 δισ. ευρώ στις ΗΠΑ
H Diary Olympus στοχεύει σε πωλήσεις 2,5-3 εκ. δολ. το 2011, την ώρα που η ΦAΓE είχε αύξηση πωλήσεων 70% σε όγκο και 66,7% σε αξία το 2010
Οι αδελφοί Φιλίππου κατάφεραν το θαύμα. Να κάνουν αισθητή την παρουσία τους στις ΗΠΑ, αν όχι να κυριαρχήσουν. Η περιπέτειά τους στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, τους βοήθησε ακόμα και να «καλύψουν» τις ζημιές και τα προβλήματα που η ΦΑΓΕ αντιμετωπίζει στην Ελλάδα.
Τα ίδια μονοπάτια τους προσπαθούν τώρα να διαβούν δύο άλλα αδέλφια. Οι αδελφοί Σαράντη της «Όλυμπος».
Μπορεί ένα θαύμα να επαναληφθεί για δεύτερη φορά. Θεωρητικά ναι, γιατί υπήρξε το παράδειγμα της ΦΑΓΕ, αλλά η αγορά είναι ιδιαίτερα επιφυλακτική.
Η επιτυχία δεν μπορεί να έρθει από τη μια μέρα στην άλλη και το «χτίσιμο» ενός brand name δεν είναι τόσο εύκολη υπόθεση. Σε μια αγορά, μάλιστα, που μπορεί να έχει μια πίτα 4 δισ. δολαρίων, αλλά έχει και έντονο ανταγωνισμό από πολυεθνικούς κολοσσούς.
Οι αδελφοί Σαράντη, που αποφεύγουν τη δημοσιότητα, είναι από τους επιχειρηματίες που τολμούν, αλλά και δουλεύουν με μεθοδικότητα. Εάν πετύχουν να κερδίσουν ακόμα κι ένα μικρό μερίδιο στις ΗΠΑ, θα βγουν κερδισμένοι.
Αν όχι, η περιπέτεια στην οποία θα έχουν μπει θα είναι μεγάλη, καθώς η εταιρεία τους και στην Ελλάδα έχει περιθώρια γιγάντωσης.
Η «Όλυμπος» μόλις πριν από λίγες μέρες έκλεισε ένα χρόνο με την παρουσία των προϊόντων της στις ΗΠΑ. Ο στόχος τους ήταν να φτάσουν σε πωλήσεις ύψους 2,5-3 εκατ. δολάρια μέχρι το τέλος του 2011 και να μπουν στην κερδοφορία από το 2012 και μετά.
Μέχρι στιγμής στοιχεία από το εγχείρημα της θυγατρικής της «Όλυμπος», Diary Olympus USA, δεν έχουν ανακοινωθεί.
Είναι νωρίς για συγκρίσεις; Στη Νέα Υόρκη, στη Μασαχουσέτη, στο Κονέκτικατ νικήτρια αναδεικνύεται η ΦΑΓΕ. Το Total της θυγατρικής Fage USA κατέχει ήδη το 3% της αγοράς. Το ποσοστό δεν είναι μικρό, αλλά τεράστιο.
Ικανό να προσφέρει και σανίδα σωτηρίας στη γιαουρτοβιομηχανία και στην Ελλάδα που κατέχει ένα ποσοστό 32% στην αγορά.
Τα αδέλφια Σαράντη στην Ελλάδα έχουν μερίδιο μόλις 5% οπότε ότι και να επιτύχουν θα είναι επιτυχία. Αρκεί να μη ζημιωθούν.
Οι δύο ελληνικές οικογένειες είναι «σύμμαχοι» πάντως ως προς την αυθεντικότητα του ελληνικού προϊόντος, σε σχέση με τα «greek style yoghurts» που πουλάνε οι υπόλοιποι ανταγωνιστές τους στην Αμερική.
Oι πωλήσεις της Fage USA σε αξία ενισχύθηκαν το 2010 κατά 66,7%, ενώ στόχος των αδελφών Φιλίππου είναι να αυξήσουν την παραγωγική δραστηριότητα του εργοστασίου τους στην περιοχή από τα 16 εκατ. γαλόνια στα 65 εκατ. γαλόνια έως το 2013, σε μία προσπάθεια να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση αφενός και αφετέρου να διευρύνουν το μερίδιο αγοράς πέραν του 3% «κυνηγώντας» τον μεγάλο αντίπαλό τους τον Tούρκο Xαμντί Oυλουκάγια της Agro Farma ο οποίος «κυκλοφορεί» το… ελληνικό γιαούρτι Choban και έχει κατακτήσει την αγορά των HΠA ελέγχοντας το 10%, ενώ οι πωλήσεις της εταιρείας του πέρυσι εκτοξεύθηκαν κατά 225,9%.
Πολυεθνικά… κουτάλια
Eκτός από τους Έλληνες παίκτες και τον Tούρκο Oυλουκάγια τα κουτάλια τους επί αμερικανικού εδάφους «ακονίζουν» και πολυεθνικοί κολοσσοί με παρουσία και στην Eλλάδα, όπως η General Mills με το γιαούρτι «Yoplait», η Danone με το «Oikos» και η Kraft Foods με το «Athenos», οι οποίοι έσπευσαν να αξιοποιήσουν την προτίμηση των Aμερικανών για το ελληνικό γιαούρτι για πρωινό.
Tο «Oikos» είχε κέρδη το 2010 κοντά στα 55 εκατ. δολ., ενώ το «Athenos» 1 εκατ. δολάρια. Tο τελευταίο, πάντως, δεν έχει καταφέρει να εισέλθει με αξιώσεις ακόμη στην αγορά των HΠA.