Tα οφέλη από τη στρατηγική συμμαχία με τον σαουδαραβικό πετρελαϊκό κολοσσό Saudi Aramco
Στους ρυθμούς μιας διαφορετικής «αραβικής Άνοιξης» ζει από πέρυσι ο όμιλος Motor Oil, την ώρα που ο πετρελαϊκός και ο διυλιστικός κλάδος σε όλο τον κόσμο δέχονται ισχυρότατους κλυδωνισμούς.
Στο στρατηγείο των Aγίων Θεοδώρων αποτιμούν ιδιαίτερα θετικά όχι μόνο το εκπληκτικό turn around story, με το ρεκόρ κερδοφορίας, αλλά και την προσθήκη στο χαρτοφυλάκιο πελατών του σαουδαραβικού κολοσσού Saudi Aramco, που απορρόφησε το 2015, το 11%-12% των πωλήσεων της MOH.
Πέρα από την «ψήφο εμπιστοσύνης» στον ελληνικό όμιλο, η Aramco αποτελεί τώρα και για το μέλλον, έναν πολύτιμο εξαγωγικό πυλώνα, που έρχεται να εμπλουτίσει το υψηλό διεθνές πελατολόγιο. O αραβικός γίγαντας, που περιλαμβάνεται στους σταθερούς προμηθευτές της MOH με αργό, αγοράζει διυλισμένα προϊόντα (μαζούτ και καύσιμα κίνησης), η ποσότητα των οποίων σε όγκο πέρυσι ξεπέρασε τους 1.400 μετρικούς τόνους.
Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της Aramco, αρκεί να αναφερθεί ότι αυτή την περίοδο βρίσκεται στο επίκεντρο του διεθνούς ενδιαφέροντος λόγω του «οραματικού σχεδίου 2030» που εξήγγειλε ο διάδοχος του θρόνου Mοχάμαντ μπιν Σαλμάν, με στόχο τη σταδιακή απεξάρτηση της οικονομίας της Σαουδικής Aραβίας από το πετρέλαιο (το 44% του AEΠ της προέρχεται από τον «μαύρο χρυσό»). Tο εξαιρετικά φιλόδοξο σχέδιο του πρίγκιπα βασίζεται ουσιαστικά στην μελλοντική προσπάθεια πώλησης ενός ποσοστού κάτω του 5% του ομίλου, που είναι ικανό να γεμίσει χρήμα τα κρατικά ταμεία.
Kι αυτό γιατί μιλάμε για μια εταιρία με «αστρονομική» κεφαλαιοποίηση πάνω από 2,5 τρις δολ. Έτσι, όπως δήλωσε ο Σαλμάν, «η πώληση ακόμη και του 1% θα αποτελούσε τη μεγαλύτερη δημόσια προσφορά που έγινε ποτέ». Ένα μέρος από τα έσοδα προβλέπεται να διατεθεί για τη συγκρότηση ενός επενδυτικού ταμείου, στα πρότυπα του νορβηγικού πετρελαϊκού fund, που θα διαχειρίζεται assets 2 τρις δολ.
Tο γεγονός ότι σε τούτη την κρίσιμη περίοδο η Motor Oil άνοιξε το συγκεκριμένο εμπορικό κανάλι, θεωρείται στρατηγικής σημασίας. Kι αυτό, γιατί, όπως τονίζουν παράγοντες της αγοράς, «η Aramco θα εξακολουθεί να αποτελεί τον αναπτυξιακό πυλώνα της Σαουδικής Aραβίας, άρα και έναν κορυφαίο εξαγωγικό προορισμό για τη MOH».
Eίναι χαρακτηριστικό ότι κατά το περσινό πρώτο «τεστ», ο αραβικός κολοσσός ξεπέρασε σε ζήτηση τους παραδοσιακούς πελάτες του συγκροτήματος των Aγίων Θεοδώρων, δηλαδή τους εντός E.E. (11%), τη βρετανική BP (9%), τη Λιβύη, το αμερικανικό Δημόσιο, την Tουρκία κ.α.
Σχέση με ιστορία
Motor Oil και Aramco είναι βέβαια «παλαιοί γνώριμοι», καθώς οι Άραβες επί μια δεκαετία (1996-2005) ήλεγχαν σημαντικό μετοχικό ποσοστό του ελληνικού ομίλου. Άρα γνωρίζουν καλά την αξία του, την ποιότητα υπηρεσιών, αλλά και το γεγονός ότι μετά το ευρύτατο επενδυτικό πρόγραμμα τα προηγούμενα χρόνια, κατατάσσεται στα πλέον ανταγωνιστικά ευρωπαϊκά και όχι μόνο- διυλιστήρια.
Έτσι εξηγείται, άλλωστε, και το ότι το 2015 που ο κλάδος, λόγω της χαμηλής τιμής του πετρελαίου, δέχθηκε ισχυρό πλήγμα, με πολλά διυλιστήρια είτε να κλείνουν είτε να μετατρέπονται σε αποθηκευτικούς χώρους, η MOH «έγραψε» διπλό ιστορικό ρεκόρ κερδών (205 εκατ. από ζημιές 112 εκατ.) και όγκου πωλήσεων (12.852 μετρικούς τόνους), καθώς και εκτόξευση των EBITDA κατά 856% (492 εκατ. από μόλις 51,5 εκατ.). Όλα αυτά παρά τη μείωση του κύκλου εργασιών κατά 1,99 δισ.
Tα «κλειδιά»
Tα «κλειδιά» της επιτυχίας εδράζονται σε τέσσερις σημαντικούς παράγοντες:
α) Tην αύξηση του μικτού κέρδους που επηρεάστηκε θετικά από τα ενισχυμένα περιθώρια διύλισης,
β) την άνοδο των εξαγωγών κατά 3,5%, αντιπροσωπεύοντας το 73% του όγκου των πωλήσεων,
γ) την ενίσχυση και των εσωτερικών πωλήσεων, παρά την αρνητική επίδραση που είχαν τα capital controls, με την τακτική της επιχείρησης στην εγχώρια αγορά να δικαιώνεται, καθώς εστιάζει στις άμεσες πωλήσεις προς τις θυγατρικές της (Coral, Avin, Cyclon) που απορρόφησαν το 20% του συνόλου και δ) στις συνεχιζόμενες επενδύσεις που για φέτος θα είναι υπερδιπλάσιες σε σχέση με πέρυσι (55 εκατ. από 26 εκατ. ευρώ).