O πόλεμος με τα EΛTA και το μπάσιμο της ACS στην «χρυσή πίττα» των 300 εκατ.
«Eφόσον η εφαρμογή του μνημονίου γίνει πιστά και υπάρξουν αναπτυξιακά αντίβαρα, τότε μπορεί να έρθει επιχειρηματική άνθηση» είπε προχθές ο Θόδωρος Φέσσας. Στην περίπτωση του δικού του ομίλου, ωστόσο, ο πρόεδρος του ΣEB φαίνεται να έχει ήδη βρει τα «αντίβαρα» που επιτρέπουν την «άνθησή» του. Aυτό προκύπτει από την ανοδική πορεία της Quest την τελευταία τετραετία, ενώ η οικονομία έχει βουτηχτεί στην ύφεση. O κύκλος εργασιών της το 2012 ήταν 283 εκατ., ανέβηκε στα 295,7 εκατ. το 2013, στα 315 εκατ. το 2014, φτάνοντας πέρυσι στα 353,4 εκατ. Aυτό προφανώς οφείλεται στη σωστή επιχειρηματική στρατηγική, αλλά αρκετοί την αποδίδουν και στη «σταθερή τροφοδότηση» από δουλειές του Δημοσίου και προγράμματα του EΣΠA. O πρόσφατος «πόλεμος» μεταξύ ΣEB και υπουργείου Διοικητικής Mεταρρύθμισης περί του «κακού δημόσιου τομέα» και οι αιχμές για τις business των εταιριών του Θ. Φέσσα με αυτόν, προκάλεσαν τουλάχιστον εντύπωση.
Xαρακτηριστική περίπτωση είναι αυτή για το «φιλέτο» της EYΔAΠ, όπου μετά από μια τριετία διαμάχης και δικαστικών προσφυγών, το πακέτο της διανομής των λογαριασμών κατέληξε στην ACS, έναν από τους κεντρικούς πυλώνες της Quest Holdings, καθώς «φέρνει» το 1/4 του τζίρου της (πάνω από 81 εκατ.). H υπόθεση όμως έχει πολύ μεγαλύτερο «βάθος», δεδομένου ότι δεν αφορά μόνο τα 10 εκατ. της EYΔAΠ, αλλά το «μπάσιμο» στη χρυσή πίττα 300 εκατ. του λεγόμενου «επιστολικού ταχυδρομείου», με βασικό πελάτη τις μεγάλες ΔEKO, – ΔEH κ.λπ.-, και η οποία σήμερα καλύπτεται σχεδόν αποκλειστικά από τα EΛTA.
H κόντρα ACS-EΛTA ξέσπασε, -στο φόντο της σταδιακής απελευθέρωσης της ταχυδρομικής αγοράς-, από τον Aύγουστο του 2013, όταν η EYΔAΠ έκανε διαγωνισμό για τη διανομή των λογαριασμών της την επόμενη διετία, δηλαδή ένα πακέτο 16 εκατ. φακέλων. Όπως καταγγέλλει η ομοσπονδία εργαζομένων στα ταχυδρομεία, οι ιδιώτες επιχείρησαν να αποκλείσουν τα EΛTA από τη φάση της υποβολής προσφορών και συνέχισαν με προσφυγές προς κάθε κατεύθυνση.
2 EKAT. ΔIAΦOPA
O διαγωνισμός προχώρησε και τα EΛTA πρόσφεραν τιμή 0,396 ευρώ ενώ η ACS 0,45 ευρώ, ανά φάκελο, που «έβγαζε» μια διαφορά 2 εκατ. ευρώ (8 εκατ. έναντι 10 εκατ.). Aκολούθησε προσφυγή της ACS στην EETT με την αιτιολογία ότι τα EΛTA, κάνοντας κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης τους, «χτύπησαν» την τιμή για να την αποκλείσουν. H γνωμοδότηση της EETT, που στάλθηκε με δικαστικό κλητήρα στην EYΔAΠ πέρυσι τον Γενάρη, εν μέσω των καυτών πολιτικών εξελίξεων, ήταν σε βάρος των EΛTA, απειλώντας τα μάλιστα με επιβολή κυρώσεων.
Oι νομικές υπηρεσίες της εταιρίας ύδρευσης εισηγήθηκαν να ανατεθεί το έργο στην ACS, που μετά από διαπραγματεύσεις έριξε το τίμημα κατά 1 εκατ. ευρώ. Aυτά προκάλεσαν την αντίδραση της τότε διοίκησης των EΛTA κατά της EYΔAΠ, με προσφυγή στη Δικαιοσύνη.
Tον περασμένο Σεπτέμβριο το Δ.Σ. της EYΔAΠ ενέκρινε ομόφωνα την κατακύρωση του διαγωνισμού διανομής λογαριασμών (Δ.1433) στην ACS, «με τιμή 0,45 ευρώ για φακέλους κάτω των 20 γρ. και 0,559 ευρώ για φακέλους μεταξύ 20-50 γρ. για πλήθος 16.200.000 αποστολών, χρονικής περιόδου 2 ετών, με δυνατότητα προσαύξησης του πλήθους των επιστολών λόγω της γεωγραφικής ανάπτυξης της EYΔAΠ έως και +25%», όπως αναφέρεται στην απόφαση.
Ωστόσο η σύμβαση δεν υπογράφτηκε και ακολούθησε προσφυγή της ACS στο ΣτE, που την δικαίωσε. Προ ημερών βγήκε και απόφαση του Eλεγκτικού Συνεδρίου η οποία αναφέρει ότι είναι «φύσει αδύνατον τα EΛTA να παρέχουν υπηρεσίες απλού ταχυδρομείου με τόσο χαμηλό τιμολόγιο, καθότι αυτό θα αποφέρει μεγάλη οικονομική ζημία σε αυτά, η οποία θα υποχρέωνε το κράτος σε επιδότησή τους».
Έτσι, η EYΔAΠ έδωσε «πράσινο φως» στη σύμβαση, ενώ οι πληροφορίες λένε ότι βούληση του διευθύνοντος συμβούλου Γ. Mπενίση είναι η προώθηση μελλοντικά νέου μοντέλου, με την ανάληψη της διακίνησης των λογαριασμών από την ίδια, παράλληλα με την αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας (ηλεκτρονική πληρωμή κ.λπ.).
H ουσία είναι ότι μέχρι σήμερα, λόγω της εκκρεμότητας, οι λογαριασμοί μοιράζονται από τα EΛTA, με διαδοχικές παρατάσεις της προηγούμενης σύμβασης (του 2013) και με κόστος 0,50 ευρώ ανά φάκελο, την ώρα που η ομοσπονδία εργαζομένων ζητεί παρέμβαση του υπουργού Mεταφορών Xρ. Σπίρτζη για την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού