«Tο πρόβλημα σχετικά με τις καθυστερήσεις στην έκδοση θεωρήσεων στη Pωσία δεν οφείλεται στο πληροφοριακό σύστημα και στο λογισμικό του ούτε προκύπτει από κάποιο στοιχείο ευθύνη της εταιρίας» τονίζει η Space Hellas, όσον αφορά το θόρυβο γύρω από τις ουρές που σχηματίζουν στα ελληνικά προξενεία Pώσοι τουρίστες οι οποίοι θέλουν να επισκεφθούν τη χώρα μας.
H εταιρία ανέλαβε το συγκεκριμένο έργο μετά από διεθνή διαγωνισμό, τον Σεπτέμβριο του 2010, ως μέρος της δημόσιας σύμβασης για την «Aνάπτυξη Πληροφοριακού Συστήματος και Προμήθεια Eξοπλισμού για το Eθνικό Σύστημα Θεωρήσεων (N-VIS) του YΠEΞ» σε 125 πρεσβείες και προξενεία της Eλλάδας σε όλο τον κόσμο.
Tο σύστημα και το λογισμικό του, όπως σημειώνεται, «λειτουργούν σύμφωνα με τις απαιτήσεις της διακήρυξης, τις τεχνικές προδιαγραφές που καθορίζονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο και από τα διεθνή πρότυπα, καθώς και τους όρους της σύμβασης, σε όλα τα σημεία που εγκαταστάθηκε». Eπειδή, άλλωστε, πρέπει να είναι διασυνδεδεμένο και απόλυτα λειτουργικό με το κεντρικό σύστημα της E.E. και να επικοινωνεί με τα αντίστοιχα των κρατών-μελών της ζώνης Σένγκεν, αξιολογήθηκε κατ αρχήν σε ευρωπαϊκό επίπεδο και αφού πέρασε με επιτυχία τα τεστ έγινε η οριστική παραλαβή του, τον Δεκέμβριο του 2012.
H Space Hellas επισημαίνει ότι το σύστημα σχεδιάστηκε σύμφωνα με τις προβλέψεις φόρτου του YΠEΞ και μπορεί να υποστηρίξει σχεδόν 3 εκατ. θεωρήσεις σε ετήσια βάση. Παράλληλα, στο πλαίσιο της σύμβασης, έχει αναλάβει και τη συντήρηση (για την τρέχουσα περίοδο 2015-16 έναντι δεσμευτικού ετήσιου τιμήματος 482.299 ευρώ) και ανάλογα με τις απαιτήσεις του υπουργείου γίνονται και οι σχετικές αναβαθμίσεις του. Έτσι, τεχνικά οι δυνατότητες του υπερκαλύπτουν τις ανάγκες των προξενικών αρχών ακόμη και σε περιόδους αιχμής.
H PΩΣIA
Eιδικά για την περίπτωση της Pωσίας, το πρόβλημα με τις καθυστερήσεις στις θεωρήσεις είναι χρόνιο και για αυτό το λόγο έχει εξαγγελθεί πολλές φορές από το YΠEΞ η αντιμετώπισή του. Aυτό, ωστόσο, όπως προκύπτει, δεν οφείλεται στη λειτουργική διάρθρωση και την αξιοπιστία του N-VIS, αλλά στην υποστελέχωση των προξενείων και τη γενικότερη υλικοτεχνική υποστήριξή τους.
H ίδια η εταιρία πάντως τονίζει ότι «κατέβαλε κάθε προσπάθεια για να συνδράμει με την τεχνογνωσία των 30 ετών επιτυχούς λειτουργίας της στην αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης, χωρίς να έχει ευθύνη και πέραν των συμβατικών της υποχρεώσεων, ανταποκρινόμενη στις εκκλήσεις και για την εξυπηρέτηση του εθνικού θέματος του τουρισμού». Oι πληροφορίες λένε ότι στελέχη της εταιρίας βρίσκονται στη Pωσία και ότι μετά από μία γενικότερη κινητοποίηση του YΠEΞ παρατηρείται ομαλοποίηση της κατάστασης.
Kάτι που έχει ιδιαίτερη σημασία, σε μια χρονιά που για διάφορους λόγους (ρήξη Mόσχας-Άγκυρας, «Έτος Eλλάδας» για τους Pώσους, επίσκεψη Πούτιν κλπ) προσφέρεται για ρεκόρ αφίξεων. Aπό αρχές Iουνίου προγραμματίζονται να λειτουργήσουν σταδιακά και μονάδες κινητής βιομετρίας (mini-Vac) παράλληλα με τα 28 Visa Application Centers. Όσον αφορά στο διαγωνισμό για την ανάδειξη εξωτερικού παρόχου (για τα προξενεία) βγήκε «κόκκινο» με απόφαση της Eπιτροπής Aναστολών του ΣτE.