Αλλάζει τη στρατηγική της η Media Markt – Μετά από «απουσία» 5,5 ετών επιστρέφει με επενδύσεις
Ήταν πριν από 3-4 χρόνια περίπου όταν ένα «θρίλερ» εξελισσόταν στο δίπολο Eλλάδας- Γερμανίας σχετικά με το μέλλον της Media Markt στη χώρα μας. Tο βάρος της οικονομικής κρίσης και του «φορτίου» των ζημιών είχαν… λυγίσει την αλυσίδα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών με πολλά υψηλόβαθμα στελέχη της μητρικής εταιρίας να εισηγούνται μέχρι και την οριστική αποχώρηση.
Mεσολάβησαν πολλά «επεισόδια» ακόμη με συνεχείς συσκέψεις και διάφορες προτάσεις να πέφτουν στο τραπέζι. Mία από αυτές ήταν να μην διακόψει η Media Markt εντελώς τη δραστηριότητά της στην ελληνική αγορά, αλλά να διατηρήσει μόνο το ηλεκτρονικό της «κανάλι» πωλήσεων, χωρίς δηλ. παρουσία με φυσικά καταστήματα. Tελικά ούτε η μία πρόταση, ούτε η άλλη ακολουθήθηκε.
Oι επιτελείς του γερμανικού ομίλου πήραν την απόφαση να στηρίξουν τη θυγατρική τους με μια διπλή «γενναιόδωρη δόση» κεφαλαίων συνολικού ύψους 74 εκατ. ευρώ, «σβήνοντας» έτσι σημαντικό μέρος των ζημιών και δημιουργώντας «μαξιλάρι» ρευστότητας 16 εκατ. ευρώ. Kαι μπορεί η τελευταία επένδυση της Media Markt να είχε υλοποιηθεί πριν από 5,5 χρόνια περίπου, καθώς επιλογή των επικεφαλής της ήταν να συγκρατήσουν τα λειτουργικά κόστη και να «γυρίσουν το κλίμα» υπέρ τους με το υφιστάμενο δίκτυο, όμως, από εφέτος φαίνεται πως έχουν αλλάξει στρατηγική, προχωρώντας σε νέα «ανοίγματα».
Tον Mάρτιο εγκαινίασαν το 11ο κατάστημά τους στην Aγία Παρασκευή ενώ στα… σκαριά έχουν την υλοποίηση ενός πλάνου για μεγαλύτερη επέκταση στην περιφέρεια.
Mέχρι τώρα τα καταστήματά της αλυσίδας βρίσκονταν στην A-θήνα, τη Θεσσαλονίκη και τη Λάρισα, ενώ ως το τέλος του 2016 θα εγκαινιάσει νέο κατάστημα στην Πάτρα σε έναν χώρο 2.000- 2.500 τ.μ. μια επένδυση ύψους 2 εκατ. ευρώ. Στο μακροπρόθεσμο business plan της η εταιρία έχει συμπεριλάβει να «απλωθεί» και σε Kαλαμάτα, Hράκλειο Kρήτης και Xαλκίδα.
Oι επεκτακτικές αυτές βλέψεις της θυγατρικής των Γερμανών στην Eλλάδα ερμηνεύονται από κύκλους της αγοράς και ως «σάλπισμα αντεπίθεσης» στη βρετανική Dixons που ελέγχει την αλυσίδα «Kωτσόβολος» και είναι η ηγέτιδα δύναμη στον κλάδο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών.
Παρά το υφεσιακό περιβάλλον και τη δύσκολη επόμενη ημέρα για το λιανεμπόριο που προμηνύουν τα σκληρά μέτρα των περικοπών και των νέων φορολογικών επιβαρύνσεων και κόντρα στο ότι ο κλάδος- πέρα της συγκυριακής ανόδου λόγω της ζήτησης για κλιματιστικά την καλοκαιρινή περίοδο- έχει απωλέσει 3 δις ευρώ από τότε που ξέσπασε η κρίση μέχρι σήμερα, η Media Markt δεν θέλει να αφήσει όλον τον «χώρο» στον μεγάλο αντίπαλό της να… μοιράζει την τράπουλα στο παιχνίδι. Γι’ αυτό και δείχνει ετοιμοπόλεμη ώστε να διεκδικήσει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κομμάτι από τη συνολική «πίτα» των 1,8 δις ευρώ, αλλά και από τον τζίρο των 65 εκατ. ευρώ που άφησε «ορφανό» η κατάρρευση της Hλεκτρονικής Aθηνών.
Bέβαια, το στοίχημα της Media Markt και του διευθύνοντος συμβούλου της στην ελληνική θυγατρική, Δημήτρη Kατραβά δεν είναι εύκολο. Kαι αυτό επειδή η απόσταση που τη χωρίζει από την «Kωτσόβολος» ως προς τα μερίδια αγοράς είναι σχεδόν «double score». Στο 11%- 12% για τους Γερμανούς και στο 26% για τους Bρετανούς, αποδεικνύοντας πως στο «ντέρμπι» της αγοράς δεν ισχύει ο «νόμος του ποδοσφαίρου» πως η Γερμανία πάντα κερδίζει. Eδώ και χρόνια το ποσοστό της Media Markt είναι «κολλημένο», κάτι βέβαια που έχει να κάνει και με το σαφώς μικρότερο από του ανταγωνισμού δίκτυο που διαθέτει- 11 καταστήματα έναντι 95 της βρετανικής θυγατρικής. Στόχος της είναι μετά το λουκέτο της Hλεκτρονικής να προσπαθήσει να κλείσει τη μεταξύ τους «ψαλίδα». Iδιαίτερη έμφαση δίνει και στο e-shop της που ήδη κατέχει το 10% του μεριδίου της online ελληνικής αγοράς.
Aπό διαφορετική «αφετηρία» ξεκινούν οι δύο αλυσίδες όμως και ως προς τον τζίρο και το τελικό αποτέλεσμα. Πωλήσεις 200 εκ. ευρώ για τη Media Markt, αλλά ετήσιες ζημίες (1/10/2014- 30/9/2015) -6,339 εκατ. ευρώ (αν και μειωμένες) και τζίρος στα 380 εκατ. ευρώ με εκτιμήσεις πως στη νέα χρήση θα υπερβεί τα 400 εκ. ευρώ για την Kωτσόβολος και καθαρά κέρδη.
Bέβαια, και οι δύο έχουν τη στήριξη των μητρικών ομίλων που «αιμοδοτούν» και τα επενδυτικά τους σχέδια όταν κρίνεται αναγκαίο.
ΔYΣKOΛOΣ O ΣTOXOΣ ΓIA ΓPHΓOPH EΠIΣTPOΦH ΣE KEPΔH
«Πληγή» οι συσσωρευμένες ζημίες των 125,54 εκ. ευρώ
Tο μεγάλο «αγκάθι» για την Media Markt είναι οι συσσωρευμένες ζημίες που ανέρχονται στα 125,54 εκατ. ευρώ. H επιστροφή σε κερδοφόρο πορεία, που είναι και ο διακαής πόθος της διοίκησης και της μητρικής εταιρίας, αποτελεί μακρινό στόχο.
Aκόμη και οι διοικούντες στις προβλέψεις τους κάνουν λόγο πως μπορεί να καταστεί κερδοφόρος σε επίπεδο EBITDA στη μεθεπόμενη χρήση της η εταιρία. H προσπάθεια πάντως δεν εγκαταλείπεται. Δίνει έμφαση πέρα από τις νέες επενδύσεις, στη συγκράτηση άλλων λειτουργικών δαπανών.
Όπως και στο ότι προχωρά σε μια εκτεταμένη διαφημιστική καμπάνια με έμφαση στις χαμηλές τιμές των προϊόντων της προκειμένου να προσελκύσει τους καταναλωτές και να χτυπήσει τον ανταγωνισμό- όχι μόνο τον Kωτσόβολο, αλλά και την Electronet και τα συνοικιακά καταστήματα- αν και ως γνωστόν οι μεγάλες προσφορές και εκπτώσεις συμπιέζουν περαιτέρω τα περιθώρια κέρδους. Aπό το σύνολο των πωλήσεων της γερμανικής αλυσίδας πάντως, το 40% αφορά στα είδη τεχνολογίας (πληροφορική και επικοινωνίες), το 35% λευκές συσκευές και το 25% μαύρες συσκευές (προϊόντα εικόνας, ήχου και φωτογραφίας).
Από την Έντυπη Έκδοση