H πορεία αναδιοργάνωσης των καταστημάτων του και η πτώση των πωλήσεων
Το μαγαζί της αλυσίδας γυναικείων και ανδρικών ειδών στη Μύκονο έμεινε κλειστό την εορταστική περίοδο
Επώνυμες αλυσίδες ένδυσης «φορούν» ήδη το στενό κοστούμι της κρίσης. Φίρμες που άλλοτε εγκαινίαζαν το ένα κατάστημα μετά το άλλο σε όλη την Ελλάδα και στόχευαν σε υψηλούς και εκλεκτούς πελάτες, όπως το ιστορικό brand name της «Carouzos» με δραστηριότητα στα γυναικεία και αντρικά ενδύματα, υποδήματα και αξεσουάρ φαίνεται πως έχουν επηρεαστεί από την πτώση του τζίρου ενός κλάδου, όπως αυτός της ένδυσης, που από πέρυσι σημειώνει καθοδική πορεία και από -11% το 2010 βρέθηκε ακόμα και την εορταστική περίοδο να… παραπαίει στο -25%.
Η διοίκηση της εταιρείας Carouzos, που πριν από μια εξαετία στόχευε στο άνοιγμα νέων καταστημάτων σε Ελλάδα και εξωτερικό για πρώτη φορά στην ιστορία της φέτος το Πάσχα, κράτησε ένα κατάστημά της – ναυαρχίδα εκτός Αττικής και συγκεκριμένα στη Μύκονο κλειστό.
Μάλιστα, ήταν το μόνο που δεν άνοιξε, σύμφωνα με πληροφορίες, παρά την αυξημένη τουριστική κίνηση στο νησί των Ανέμων που αυτομάτως σημαίνει και τόνωση του λιανεμπορίου. Άνθρωποι της αγοράς λένε πως ο Αντώνης Καρούζος, που ελέγχει την ομώνυμη αλυσίδα, δεν ξέφυγε από τις «δαγκάνες» της οικονομικής κρίσης και των σκληρών περικοπών σε μισθούς και εισοδήματα, που επέφεραν κάμψη της αγοραστικής δύναμης ακόμα κι εκείνης της υψηλής πελατείας, που πλέον είναι πιο επιφυλακτική στο να ξοδέψει σε ακριβά brand names.
Οι ίδιες πηγές, αναφέρουν πως την τελευταία διετία υπάρχει κάμψη του κύκλου εργασιών της αλυσίδας, που φτάνει το 5%, ενώ υποστηρίζουν πως και η «Carouzos» έχει μπει σε διαδικασία αναδιοργάνωσης του δικτύου της. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι λίγο πριν την εκπνοή του 2010 έκλεισε το κατάστημα στην πλατεία Κολωνακίου, διατηρώντας ωστόσο ακόμη εκείνο στη γωνία της Πατριάρχου Ιωακείμ και Ηροδότου. Κύκλοι του λιανεμπορίου έσπευσαν να μιλήσουν για προσπάθεια της εταιρείας να περιορίσει το λειτουργικό της κόστος, διατηρώντας τα σημεία πώλησης, που είναι πιο αποδοτικά και κλείνοντας τα υπόλοιπα ή επιλέγοντας να τα… μετακομίσει σε περιοχές και γειτονιές με φθηνότερα ενοίκια.
Η αλυσίδα, η οποία εκπροσωπεί μερικές από τις πιο γνωστές φίρμες της αγοράς, όπως τα Brioni, Brunell, Cucinelli, Donna Karan κ.α. δεν συμφώνησε εκ νέου με τον ιταλικό οίκο Zegna, ο οποίος έδωσε τα… χέρια με την Elmec Sports, της οικογένειας Κουτσολιούτσου. Ένα ακόμα «σημάδι» που δείχνει πως ο κλάδος της ένδυσης στο σύνολό του περνά κρίση και πλήττει και την αίγλη άλλοτε κραταιών αλυσίδων είναι πως η διοίκηση της Carouzos πλέον ρίχνει το επενδυτικό της βάρος στα Carouzos outlet, που αποτελούν εκπτωτικά καταστήματα, τα οποία προσφέρουν είδη περασμένης σεζόν από τα καταστήματα της αλυσίδας, αλλά και στις μπουτίκ που η εταιρεία λειτουργεί με τιμές εκπτωτικές έως και 60% για όλο τον χρόνο σε μεγάλο εύρος κωδικών.
Το λιανεμπόριο
Μπορεί το λιανεμπόριο να ευχόταν να κάνει «Ανάσταση» τζίρων την πασχαλινή περίοδο, όμως, μάλλον συνεχίζουν να ανεβαίνουν τον δικό τους Γολγοθά οι επιχειρήσεις του κλάδου. Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, ο τζίρος το Πάσχα ήταν μειωμένος κατά 15% σε σχέση με το 2010, με τη μεγαλύτερη καθίζηση να υφίστανται οι αλυσίδες ένδυσης και υπόδησης, καθώς ο τζίρος τους υποχώρησε κατά 25% φέτος έναντι 11% πέρυσι.
Μοναδική εξαίρεση αποτελούν τα παιδικά ρούχα και παπούτσια, όπου η κίνηση μειώθηκε περίπου κατά 15%. Ο τζίρος στα είδη διατροφής μειώθηκε περαιτέρω από 5,5% πέρυσι στο -11% φέτος, ενώ στα οικιακά είδη στο -20% φέτος από -13% πέρυσι. Μικρότερη μείωση (-10%), σε σύγκριση με την περσινή πασχαλινή περίοδο, σημειώθηκε στα είδη δώρων και παραδοσιακών αγαθών, όπως λαμπάδες και παιχνίδια. Φαίνεται πως ούτε οι δελεαστικές τιμές σε μια ευρεία γκάμα προϊόντων και γενικά οι προσφορές σε παραδοσιακά πασχαλινά είδη» δεν βρήκαν την ανάλογη ανταπόκριση από τους Έλληνες καταναλωτές, καθώς «ένας στους δύο έχει υποστεί δραματική μείωση εισοδήματος, ενώ 850.000 συμπολίτες μας είναι άνεργοι».
Kι άλλοι ισχυροί σε κρίση
Το σκηνικό στους περισσότερους εμπορικούς δρόμους της Αθήνας επαναλαμβάνεται μονότονα με πολλά καταστήματα να κλείνουν το ένα μετά το άλλο. Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, έχουν κλείσει περίπου 5.000 εμπορικά καταστήματα τον τελευταίο χρόνο και όπως λέει ο πρόεδρός της, Βασίλης Κορκίδης «τα χειρότερα δεν έχουν περάσει ακόμα». Δεν είναι μόνο η «Carouzos» που προχωρά σε αναδιάρθρωση του δικτύου της, αλλά και πολλές ακόμη εισηγμένες, που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της ένδυσης.
Χαρακτηριστικά παράδειγμα η Sprider Stores του Σάκη Χατζηιωάννου, η οποία κατέχει μερίδιο αγοράς κοντά στο 6% και ήδη έχει προχωρήσει στο κλείσιμο σημείων πώλησης που δεν ήταν και τόσο αποδοτικά ή πλήρωνε υψηλά ενοίκια, όπως συνέβη με το υποκατάστημα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Σε κλείσιμο δέκα καταστημάτων της προχώρησε και η αλυσίδα ανδρικής ένδυσης, Βάρδας, κυρίως σε εκείνα που ήταν μικρού εμβαδού και χαμηλού όγκου πωλήσεων.
Οι βασικοί μέτοχοι των Γλου, των ομώνυμων καταστημάτων, υποχρεώθηκαν λόγω των υπέρογκων χρεών και ζημιών τους, αλλά και της δικαστικής περιπέτειας που είχαν με την μητρική εταιρεία της Puma – την οποία εκπροσωπούσαν στην Ελλάδα – να περιορίσουν το δίκτυό τους τουλάχιστον κατά πέντε μαγαζιά για να περικόψουν και το λειτουργικό τους κόστος.
Ο όμιλος Ridenco, ο οποίος προσέφυγε σε προστασία από τους πιστωτές του, μέσω του άρθρου 99 είδε την… αίγλη των brands Nautica, Timberland και La Martina να ξεθωριάζουν στα μάτια των καταναλωτών και η διοίκηση έκανε μεγάλες προσπάθειες να ανακάμψουν, ενώ υιοθέτησε επίσης τη λογική του λουκέτου σε καταστήματά της.
Πολλές ήταν όμως και οι φίρμες που μετακόμισαν σε άλλες γειτονιές, πιο προσιτές οικονομικά, όπως η Max Mara που αποφάσισε να μετακομίσει από την Κανάρη και να πάει στη συμβολή με την Ακαδημίας, εκεί που ήταν παλιά ο Hondos. Η μπουτίκ Loewe μετακινήθηκε σε άλλο κατάστημα στην Τσακάλωφ, η Fendi πήγε στη Βαλαωρίτου, ο Αεράκης άφησε το εκπληκτικό κτίριο στη Σκουφά, το οποίο ανακαινίστηκε και έγινε κατάστημα Massimo Duty.