Στο δεύτερο στάδιο της ιδιωτικοποίησης το ποσοστό των Κινέζων θα φτάσει στο 67%
Στην κινεζική Cosco περνά το 51% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, περίπου στα μέσα της ερχόμενης εβδομάδας, θα περιέλθουν στην εταιρεία 165 εκατ. μετοχές, έναντι 280,5 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης, εντός της προσεχούς πενταετίας η Cosco, έχοντας εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της περί επενδύσεων ύψους 300 εκατ. ευρώ (που θα αυξηθούν εν παρόδω στα 350 εκατ. ευρώ), οι Κινέζοι θα καταβάλλουν στο ΤΑΙΠΕΔ επιπλέον 88 εκατ. προκειμένου να αυξήσουν την συμμετοχή τους στον ΟΛΠ από 51% σε 67%, όπως προβλέπεται στο δεύτερο στάδιο της ιδιωτικοποίησης).
Συνολικά η Cosco προσέφερε 22 ευρώ/μετοχή -ποσό που αντιστοιχεί σε 368,5 εκατ. ευρώ για το ποσοστό του 67% του ΟΛΠ. Η συνολική αξία της συμφωνίας ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το προσφερόμενο τίμημα των 368,5 εκατ. ευρώ, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 350 εκατ. ευρώ σε βάθος δεκαετίας και αναμενόμενα έσοδα υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΠ), συνολικού ύψους 410 εκατ. ευρώ.
Στο συνολικό ποσό συνυπολογίζονται τα αναμενόμενα μερίσματα και οι τόκοι που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς και οι εκτιμώμενες επενδύσεις μέχρι την λήξη της παραχώρησης το 2052, που υπολογίζονται σε περίπου 270 εκατ. ευρώ (για το διάστημα 2027 – 2052). Οι επενδύσεις αυτές είναι επιπλέον των ελαχίστων υποχρεωτικών που προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης.
Η διαμόρφωση του νέου Διοικητικού Συμβουλίου
Αποκτώντας το 51% του ΟΛΠ, η Cosco θα κατέχει την πλειοψηφία στο Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας, ενώ το Ελληνικό Δημόσιο, διατηρώντας το 23% του μετοχικού κεφαλαίου του λιμένος, θα κρατήσει 3 θέσεις στο ΔΣ μέχρι την μεταβίβαση του 16%. Μετά την μεταβίβαση του 16%, το Δημόσιο παραμένει με 7% και μία θέση στο ΔΣ.
Στη σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται πως ο ΟΛΠ θα παραμείνει υπό ιδιωτικό έλεγχο, θα διατηρήσει την έδρα του στην Ελλάδα και την παρουσία του στο Χρηματιστήριο Αθηνών, με το Ελληνικό Δημόσιο να διατηρεί δικαίωμα αρνησικυρίας (βέτο) στα παραπάνω θέματα, καθώς επίσης και σε οποιαδήποτε απόφαση που είναι σε παράβαση της σύμβασης παραχώρησης. Το Ελληνικό Δημόσιο θα συνεχίσει να διαχειρίζεται και να εποπτεύει όλες τις διοικητικές λειτουργίες του λιμένα και τις λιμενικές υποδομές μέσω της νέας Αρχής Λιμένος.
Με την λήξη της σύμβασης παραχώρησης, η διαχείριση όλων των λιμενικών υποδομών, πλήρως λειτουργικών, επιστρέφεται στο Ελληνικό Δημόσιο μαζί με όλες τις επενδύσεις και υποδομές που έχουν στο μεταξύ υλοποιηθεί.