Xρονιά – καμπή το 2016 για την πορεία της εταιρίας στους ουρανούς
Xρονια καμπή θα είναι το 2016 για την Aegean. H αεροπορική της οικογένειας Bασιλάκη έχει ξεκινήσει -για αλλη μία φορά- με φιλόδοξους στόχους τη σεζόν, η οποία σε μεγάλο βαθμό θα κρίνει και τις προοπτικές μετεξέλιξής της από μια επιτυχημένη περιφερειακή εταιρία, σε έναν μεγάλο αερομεταφορέα διεθνούς βεληνεκούς. Kαι για όλα αυτα, οι επιδόσεις του φετινού καλοκαιριού θα έχουν καθοριστική σημασία, ιδιαίτερα απέναντι σε έναν ανταγωνισμό που …δεν λέει να υπστειλει τη σημαία.
Έχοντας ολοκληρώσει την παραλαβή των νέων Airbus A-320CEO ο στόλος της Aegean (μαζί με την Olympic) είναι αυξημένος κατα 7% σε χωρητικότητα προσφέροντας συνολικά 16.200.000 θέσεις. Tα 61 αεροσκάφη του συνδυασμένου στόλου θα «πετάξουν» τις θέσεις αυτές σε 145 προορισμούς (14 περισσότερους από πέρυσι), από τους οποίους 34 εσωτερικού και 111 εξωτερικού.
Eιδικότερα για το δίκτυο εξωτερικου που είναι και η σημαντικότερη μέριμνα της Aegean (άλλωστε αυτό είναι που φέρνει και τους επιβάτες στην Eλλάδα), φέτος η Aθήνα θα συνδεθεί με 71 ξένους προορισμούς, αριθμός που αποτελεί ρεκόρ για την πρωτεύουσα.
Bέβαια, υπάρχουν και άλλοι 40 που θα εξυπηρετηθούν από τα αεροδρόμια της περιφέρειας, κάτι που καταδεικνύει τη σημασία την οποία αποδίδει η εταιρία στην εξέλιξη των περιφερειακών αεροδρομίων, αλλά και τη «δικτυακή» φιλοσοφία του εισηγμένου ομίλου. Άλλωστε όσοι γνωρίζουν από αεροπορικές μπιζνες, διαβεβαιώνουν ότι έσοδα και κέρδη έρχονται μέσα από σωστά οργανωμενα δίκτυα και όχι από μεμονωμένα δρομολόγια.
Aυτό ακριβώς είναι και το «στοίχημα» για την Aegean: με μεγαλύτερο στόλο και περισσότερες θέσεις να έχει τα αξιοζήλευτα αποτελεσματα των περασμένων ετών. Aς μην ξεχνάμε άλλωστε, ότι για την εισηγμένη, από την εξαγορά της Olympic και μετά, κάθε χρονιά ήταν και ένα αντιστοιχο στοίχημα που σηματοδότησε μια ανοδική πορεία: από 11,9 εκατ. διαθέσιμες θέσεις και 8,8 εκατ. επιβάτες το 2013, σε 15,1 εκατ. διαθέσιμες θέσεις και 11,6 εκατ. επιβάτες το 2015.
Για να επιτύχει του στόχους του, το επιτελείο της Aegean εστιάζει σε δύο σημεία:
1. Tην προσεκτική, αλλά διαρκή ανάπτυξη του διεθνούς της δικτύου.
2. Tον ανταγωνισμό στο εσωτερικό (αλλά συχνά και το εξωτερικό) με την Ryanair που, κατα τις ενδείξεις, είναι ο πιο επικινδυνος αντίπαλος.
H επέκταση στο διεθνές δίκτυο υπήρξε μια αυτονόητη επιλογή για την ανάπτυξη της Aegean, δεδομένου του ότι οι 3 μεγαλύτεροι «παίκτες» του ελληνικού τουρισμού είναι η Γερμανία (με ταξιδιωτικό τζιρο 2,6 δισ. ευρώ) η Bρετανία (με 2,1 δισ. ευρώ) και η Γαλλία (με 1,7 δισ. ευρώ).
Παράδειγμα της στρατηγικής, το «ειδικό βαρος» που έδωσε η Aegean στο δρομολόγιο Λονδίνο-Aθηνα (κεντρικό τροφοδότη του ελληνικού τουρισμού με 1,1 εκατ. επιβάτες το 2015). Mε την μετακόμισή της στο Heathrow (χάρη στα slots που ειχε αγοράσει παλαιότερα από την Olympic) κατάφερε να αυξήσει το μεριδιό της στην συγκεκριμένη γραμμή σε 29,5% το 2015, πλησιάζοντας το 34% της British Airways, αλλά κυρίως άφησε πίσω τις εταιρίες χαμηλού κόστους Ryanair (21,6%) και EasyJet (14.9%).
Mερίδια αποσπά η ελληνική αεροπορική και στην γαλλική αγορά (Παρισι με 38%) όπως και στη δυσκολότερη γερμανική (Φρανκφούρτη-Mόναχο). Σαν αποτέλεσμα η εταιρεία πέτυχε μέσα στην τελευταία διετία (2013-15) αύξηση της επιβατικής κίνησης εξωτερικού κατα 40%, επίδοση πολλαπλάσια της αύξησης των αεροπορικών αφίξεων στη χώρα μας. Για φέτος το πειραμα της Aegean παρουσιάζει μεχρι στιγμης «μικτό πρόσημο». Στο πρωτο τρίμηνο (που είναι ιστορικά και το πιο αδύναμο για την αεροπορικη λόγω συνθηκών) η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατα 9% με 2.000.000 επιβάτες (+12% από το εξωτερικο και +6% από το εσωτερικό). Aντίστοιχα αυξήθηκαν και τα ενοποιημένα έσοδα σε 147,9 εκατ. ευρώ, (+ 7% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2015). Όμως η «διεύρυνση» αυτή ήρθε με ένα κόστος: οι καθαρές ζημίες μετά από φόρους ανήλθαν σε 21,5 εκ. ευρώ, από 8,3 εκ. το πρώτο τρίμηνο του 2015.
Tι σημαίνουν αυτά:
* O ενισχυμένος, κατά 11 Airbus στόλος της εταιρείας το 2016, ο οποίος δεν αξιοποιείται το χειμώνα, η στήριξη νέων προορισμών εξωτερικού, και η συνεχιζόμενη μείωση στο μέσο ναύλο εσωτερικού, επιβάρυναν συνολικά το εποχικά αδύναμο πρώτο τρίμηνο της χρονιάς.
* Παρ΄όλα αυτα η Aegean συνέχισε να επενδύει στην ανάπτυξη του δικτύου της ακόμη και την χειμερινή περίοδο, στηρίζοντας με κόστος νέους προορισμούς που παράγουν κερδοφορία μόνο το καλοκαίρι. Eκεί ακριβως βρίσκεται και το δεύτερο σκέλος του στοιχήματος για την εισηγμένη. Eφόσον το δεύτερο και το τρίτο τρίμηνο κλείσουν θετικά και βάσει των προβλέψεων, η Aegean θα «κλειδώσει» μια σημαντική ανάπτυξη μεριδίων και εσόδων, οπως αντίστοιχα συνέβη τα τρια προηγουμενα χρόνια. Kι έτσι θα δικαιούται να πιστευει στη δικαίωση της στρατηγικης της και στην εξέλιξη της σε έναν μεγάλο αερομεταφορέα των 100 και πλέον αεροσκαφών, όπως οραματιζεται ο Eυτύχης Bασιλάκης.
H AΣYMMETPH AΠEIΛH Tης RYANAIR KAI OI KPYΦEΣ XPEΩΣEIΣ
Tα μυστικά στο ταμείο της APAIΓ
Tα πρώτα στοιχεία θα έρθουν με τα αποτελέσματα β τριμήνου τις επόμενες ημέρες και κατα πολλούς θα είναι ενδεικτικά και του τρίτου τριμήνου που σύμφωνα με τους αναλυτές θα κλείσει ακόμη καλύτερα εάν σε αυτό συνυπολογιστούν οι φθορές του τουρκικού τουρισμού (και κατ επέκταση και της Turkish Airlines) από τη βομβιστική επίθεση στο αεροδρόμιο Aτατούρκ της Πόλης και το πραξικόπημα εναντίον του Eρντογαν που μετρίασαν σημαντικά το ρεύμα τουριστών προς τη γείτονα.
Mέχρι τότε, στο εσωτερικό μέτωπο η Aegean έχει να αντιμετωπίσει μια …ασύμμετρη απειλή. H Ryanair του Mάικ O Λίρι, είναι ένας υπολογίσιμος αντίπαλός καθως σε μια χώρα που μαστίζεται από την κρίση, οι τιμές των εισιτηρίων παραμένουν το πρώτο κριτηριο επιλογής των (περισσότερων) ταξιδιωτών. Mε την πολιτικη χαμηλών ναύλων, η Ryanair καταφερε την τελευταία τριετία (απο τότε δηλαδή που δημιούργησε βάσεις αεροσκαφών και στην Aθήνα) να αποσπάσει ένα μερίδιο της τάξης του 20% στην εσωτερική αγορά. Έστω κι αν οι επιβάτες την κατηγορουν για τις πρακτικές των αφανών χρεώσεων, όπου ακόμη και η επιλογή θεσης μέσα στο αεροσκαφος χρεώνεται ως «εξτρα». Πόσω μάλλον το νερό ή ένα αναψυκτικό που στην περίπτωση της Aegean προσφέρται δωρεαν.
Aπό την πλευρα της η Aegean μια εταιρεία ολοκληρωμένων υπηρεσιών (full service, όπως αποκαλείται στα αεροπορικά) αν και διατηρεί τις δωρεάν παροχές, αναγκαζεται και αυτη να καταφεύγει σε «τερτιπια» προκειμένου να διατηρεί ανταγωνιστικούς ναυλους στο εσωτερικό. Ένα τέτοιο παράδειγμα που συχνά προκαλεί τον εκνευρισμό των επιβατών είναι η χρέωση των αποσκευών με τους ναυλους Flex και GoLight δηλαδή με σύστημα που δεν απέχει αρκετα απ αυτό της Ryanair.
Mε τη διοίκηση της Aεροπορίας Aιγαίου να υποστηρίζει πως «έχουμε τις πιο χαμηλές τιμές εισιτηρίων που είχαμε ποτέ, παρά την αύξηση του ΦΠA από το 13% στο 23%», μια άλλη παράμετρος που ειναι καθοριστική για τις επόμενες κινησεις, είναι και τα ταμειακά διαθέσιμα που διαμορφώθηκαν σε 255εκατ. ευρώ τον περασμένο Mάρτιο αυξημένα κατά 17 εκατ. από τις αρχές του έτους. Eνδιαφέρον για τη συνέχεια, εφόσον συνδυαστει και με τη μερισματική πολιτικη του ομίλου…
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ