Κλείδωσε η τιμή της πρώτης δημοπρασίας
Σηκώνουν τα μανίκια από Σεπτέμβριο για το ρεύμα καθώς κλείδωσε η τιμή της πρώτης δημοπρασίας για υποχρεωτική πώληση ενέργειας από τη ΔΕΗ προς ιδιώτες κατ’ επιταγήν του Μνημονίου.
Αποτυχία των δημοπρασιών σημαίνει απομάκρυνση από τους μνημονιακούς στόχους να μειωθεί το μερίδιο της επιχείρησης από 90% σήμερα σε 49% έως και το 2019 και θα ενεργοποιήσει και πάλι σενάρια πώλησης μονάδων και μικρής ΔΕΗ, κάτι που απεύχονται στην κυβέρνηση.
Η τιμή εκκίνησης της πρώτης δημοπρασίας που ορίστηκε από το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος στα 37,35 ευρώ η μεγαβατώρα έχει τραβήξει το ενδιαφέρον, καθώς είναι βρίσκεται κάτω από τα σημερινά επίπεδα των 42-43 ευρώ που πωλείται το ρεύμα στην αγορά χονδρικής (Οριακή Τιμή Συστήματος).
Αν οι ιδιώτες κρίνουν ότι η τιμή είναι ικανοποιητική τότε η συμμετοχή τους στην πρώτη δημοπρασία θα είναι ισχυρή. Αν αυτό συμβεί, τότε θα υπάρξει ταχεία αύξηση του μεριδίου τους στην αγορά λιανικής (σήμερα έχουν το 9,74%), με παράλληλη μείωση εκείνου της ΔΕΗ (σήμερα 90,26%), προϋπόθεση απαραίτητη ώστε να επιτευχθούν οι δεσμεύσεις του Μνημονίου.
Σύμφωνα με αυτές, οι δημοπρασίες πρέπει να οδηγήσουν σε μείωση κατά 20% του ποσοστού της ΔΕΗ στην αγορά μέχρι το 2017 και κάτω από 50% μέχρι το 2020. Οσο για την πρώτη δημοπρασία του Σεπτεμβρίου, αφορά ποσότητες ίσες με το 8% της κατανάλωσης του 2015 και η παράδοση ενέργειας στους αγοραστές θα αρχίσει το τέταρτο τρίμηνο.
Επισημαίνεται ότι η διαρροή πελατών από τη ΔΕΗ προς τον ανταγωνισμό, που κάθε μήνα αυξανόταν με ποσοστό 1%, τον Ιούλιο φρενάρισε. Τόσο επειδή από την 1η Ιουλίου η ΔΕΗ άρχισε την έκπτωση 15% για τους συνεπείς καταναλωτές όσο και επειδή η πλειονότητα των ιδιωτών αποφάσισε να βάλει φρένο στις αντίστοιχες διαφημιστικές καμπάνιες, περιμένοντας τις δημοπρασίες του Σεπτεμβρίου.
Το παιχνίδι βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και ενώ δεν έχουν ακόμη φανεί τα αποτελέσματα από τις συνεργασίες που εγκαινίασαν πρόσφατα οι ιδιώτες του ρεύματος με εταιρείες τηλεπικοινωνιών. Η Protergia με την Cosmote και η Ηρων με τη Wind.
Η εταιρεία με τους 400.000 πελάτες. Αγνωστο είναι επίσης πώς θα απαντήσει η ΔΕΗ στο άνοιγμα της αγοράς. Τον Ιούνιο από το βήμα του «Economist», ο επικεφαλής της Μ. Παναγιωτάκης είχε προαναγγείλει ότι ώς τον Σεπτέμβριο η επιχείρηση θα έχει δημιουργήσει την πρώτη εταιρεία λιανικής στην οποία και θα μεταφερθούν 400.000 πελάτες της, από όλες τις κατηγορίες προκειμένου μετά να πουληθεί σε ιδιώτες.
Στόχος της κίνησης ήταν να ελέγξει η ίδια η ΔΕΗ την υποχρεωτική μείωση του μεριδίου της, χάνοντας όχι μόνο τους καλούς πελάτες, όπως συμβαίνει σήμερα, αλλά και μέρος από τους προβληματικούς, δηλαδή όσους δεν πληρώνουν στην ώρα τους ή αφήνουν μηδενικά περιθώρια κέρδους (π.χ. αγρότες).
Η προσδοκία της ΔΕΗ είναι ότι αν το προϊόν που θα βγάλει προς πώληση είναι ελκυστικό για τους ιδιώτες προμηθευτές και αν πράγματι περπατήσει – έστω και με αργούς ρυθμούς καθώς αποτελεί μια χρονοβόρα διαδικασία – τότε θα μειωθούν και οι ποσότητες ενέργειας που πρέπει να δώσει μέσω δημοπρασιών, με την αναγκαιότητα των οποίων ουδέποτε συμφώνησε.
Το ερώτημα βέβαια είναι γιατί ένας ιδιώτης που ούτως ή άλλως κερδίζει καταναλωτές από τη ΔΕΗ προσφέροντάς τους εκπτώσεις να προσθέσει στο χαρτοφυλάκιό του κακοπληρωτές ή πελάτες με χαμηλά περιθώρια κέρδους.