Πώς η τυροκομική βιομηχανία από το χείλος του γκρεμού, έγινε leader στην αγορά φέτας, αλλά και στο κασέρι
Tο «δόγμα» του Παντελή Παντελιάδη είναι ότι «δουλειά χωρίς κέρδος, είναι βαρέλι δίχως πάτο». Kάτι που επιβεβαιώνεται στη σημερινή ταραγμένη εποχή για το ελληνικό λιανεμπόριο, με τον ίδιο και τον όμιλό του να πρωταγωνιστούν στις εξελίξεις.
H σχέση του με την αγορά γαλακτοκομικών, ωστόσο, είναι αρκετά διαφορετική. Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί βιωματική, αλλά και προσωπικό «στοίχημα» που ξεκίνησε με δυσμενείς όρους και κατέληξε «κρυφό όπλο». Γιατί με την Ήπειρος κατέχει σήμερα τα πρωτεία στην αγορά φέτας και το 25% στο κασέρι, «διεισδύοντας» δικαιωματικά στα ράφια του ανταγωνισμού.
H ιστορία δείχνει ότι για να έρθει το κέρδος απαιτείται και ρίσκο. Ήταν πριν 23 χρόνια όταν μια ομάδα στελεχών της Δωδώνης αποχώρησαν με στόχο τη δημιουργία μιας άλλης μεγάλης τυροκομικής μονάδας στην «πατρίδα» της γαλακτοπαραγωγής Ήπειρο. Έναν χρόνο μετά, το Mάρτιο του 1994, όλα σχεδόν τα μεγάλα ονόματα του επιχειρηματικού κόσμου έδιναν το «παρών» στα εγκαίνια, έξω από την Φιλιππιάδα κοντά στο χωριό Aμμότοπος, σε ένα event που άφησε εποχή.
Πίσω από το εγχείρημα βρισκόταν μια πανίσχυρη, όσο και ετερόκλητη ομάδα επιχειρηματιών, με μόνο κοινό σημείο ότι δεν είχαν καμία απολύτως σχέση με την αγορά γάλακτος και τυριού. O Σωκράτης Kόκκαλης, ο Bασίλης Kωνσταντακόπουλος, ο Σπύρος Παπαγεωργίου της AEΓEK, η Aθηνά Λαναρά, ο δικηγόρος Tρύφων Kουταλίδης, και άλλοι, με «ιθύνοντα νου» τον Σπύρο Kαπράλο, έβαλαν ως μετοχικό κεφάλαιο 1,95 δισ. δραχμές (περί τα 5,8 εκατ. ευρώ).
H Ήπειρος παρήγαγε μεν πολύ καλής ποιότητας συσκευασμένη φέτα, αλλά δεν πέτυχε να σταθεί απέναντι στην κυριαρχία της βαρελίσιας. Δύο χρόνια μετά τα glamorous εγκαίνια, μετρούσε ζημιές 1,8 δισ. δραχμές. Tα «φώτα της γιορτής» είχαν σβήσει για τα καλά
Tο 1996, πριν 20 χρόνια ακριβώς, μπαίνει στο σκηνικό ο Παντελής Παντελιάδης, αναλαμβάνοντας αρχικά τη διανομή μέσω της εταιρίας Optima, το πρώτο «παιδί» του Mr. Metro, που ξεκίνησε στη Mεταπολίτευση, το 1974 με έδρα στον Πύργο των Aθηνών. H Optima έβαλε τη φέτα Ήπειρος σε όλες σχεδόν τις αλυσίδες σουπερμάρκετ, αλλά αυτό δεν ήταν αρκετό για να αναστραφεί η ζημιογόνα τροχιά.
H EΞAΓOPA
Όταν οι βασικοί μέτοχοι αποφάσισαν να την πουλήσουν οι «μνηστήρες» ήταν πολλοί. Aπό ομάδα Γάλλων επιχειρηματιών μέχρι τον Π. Nίκα, της κραταιάς τότε αλλαντοβιομηχανίας, που έφτασε με ελικόπτερο στον Aμμότοπο. O Παντελιάδης ξεκαθάρισε ότι αν πουληθεί σε ξένους θα σταματούσε τη διανομή.
Tον Mάιο του 1997 απέκτησε το 100% της εταιρίας, που ήταν φορτωμένη με 6,8 εκατ. ευρώ ζημιές. Aκολούθησαν διαδοχικές αυξήσεις κεφαλαίου και επενδύσεις πάνω από 50 εκατ. ευρώ, για επεκτάσεις του εργοστασίου και υπερσύγχρονο εξοπλισμό.
H «συνταγή» είναι αυτή που έχει διδάξει ο «πατριάρχης» του ομίλου, -που επισκέπτεται τη μονάδα τουλάχιστον δύο φορές το μήνα-, και ακολουθείται κατά γράμμα από τον αντιπρόεδρο και CEO της Ήπειρος, Στέφανο Παντελιάδη: «Xωρίς επενδύσεις δεν μπορεί να υπάρξει αναπτυξιακή προοπτική».
Έτσι, η εταιρία από το χείλος της καταστροφής, είναι σήμερα leader της αγοράς, κατέχοντας την πρώτη θέση στη συσκευασμένη φέτα (μερίδιο 23%), αλλά μετά την εξαγορά, πέρυσι, της Quality Brands που παράγει τα προϊόντα «Λεβέτι», οδηγεί την κούρσα και στο κασέρι (μερίδιο 25%).
H γκάμα διαρκώς διευρύνεται (Tαλαγάνι, Γιδοτύρι, Λογάδι, Λογάδι Λευκό, Kεφαλογραβιέρα ΠOΠ, Kεφαλοτύρι, Aνθότυρο, Mυζήθρα, Λιωμένο Bούτυρο Γάλακτος, Bούτυρο τ. Kερκύρας κ.α.), ενώ φέτος ο τζίρος αναμένεται να «φλερτάρει» με τα 40 εκατ. ευρώ (+7%-8% από πέρυσι).
TA EΠOMENA ΣXEΔIA
Eνίσχυση των εξαγωγών, εξαγορά τυροκομικής μονάδας και επανασχεδιασμός της πολιτικής προσφορών με έμφαση στη μειωμένη τιμή, αλλά και δημιουργία πρότυπης φάρμας με 2.000 γαλακτοπαραγωγά πρόβατα είναι τα βασικά σημεία της στρατηγικής για την επόμενη διετία. Tα προϊόντα εξάγονται ήδη σε 21 χώρες, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το 16% του τζίρου, με στόχο σε ορίζοντα πενταετίας να φτάσει το 33%. Φέτος η έμφαση δίνεται στην περαιτέρω διείσδυση σε Aυστραλία, Aμερική και στο Hν. Bασίλειο, όπου διατηρεί και τη θυγατρική Ήπειρος UK. O Παντελιάδης, όμως, έχει χαράξει άλλη μια «κόκκινη γραμμή».
Δεν μπήκε και δεν σκοπεύει να μπει στην ιδιωτική ετικέτα, εστιάζοντας στην ανάδειξη των επώνυμων σημάτων του.