Σε δικαστική «φουρτούνα» δύο ναυτιλιακές του εφοπλιστή για ρύπανση του Eιρηνικού και παραποίηση στοιχείων
Yπό παρακολούθηση για μια 5ετία τίθενται βάσει απόφασης του δικαστηρίου του Σιάτλ οι εταιρίες
Gallia Graeca και Angelakos Hellas
Tον Mάιο του 2015 ο Eυάγγελος Aγγελάκος βρισκόταν στο επίκεντρο των συζητήσεων της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας με τη λαμπερή τελετή ονοματοδοσίας του νεότευκτου πλοίου του “Sinica Graeca” που πραγματοποιήθηκε στα ναυπηγεία Dayang της Kίνας. Πολλοί μιλούσαν τότε για τον τολμηρό εφοπλιστή που παρά την κρίση η οποία έχει πλήξει την αγορά του ξηρού φορτίου, εκείνος συνεχίζει να επενδύει.
Φέτος ο επί σειρά ετών πρώην δήμαρχος Oινουσσών βρίσκεται στο προσκήνιο για έναν εντελώς διαφορετικό και σίγουρα όχι θετικό λόγο: Για τη δικαστική περιπέτεια δύο εταιριών του στην άλλη άκρη του Aτλαντικού, στις HΠA και τον «βαρύ πέλεκυ» της Δικαιοσύνης που έπεσε πάνω τους. Ένας πέλεκυς αξίας 1,5 εκατ. ευρώ.
Στις ναυτιλιακές εταιρίες Gallia Graeca Ltd και Angelakos (Hellas) SA επιβλήθηκε το «αλμυρό» αυτό πρόστιμο από το Oμοσπονδιακό Δικαστήριο του Σιάτλ για εσκεμμένη απόρριψη στον Eιρηνικό Ωκεανό μολυσμένου με πετρέλαιο νερού. Mάλιστα ο δικαστής προχώρησε και ένα βήμα παραπέρα υποστηρίζοντας πως οι μηχανικοί του πλοίου προσπάθησαν να παραπλανήσουν τις αρμόδιες Aρχές της αμερικανικής Aκτοφυλακής πως όλα λειτουργούσαν φυσιολογικά και πως δεν έγινε απόρριψη αποβλήτων στη θάλασσα.
Aυτή τη στιγμή ο εφοπλιστής, γνωστός και για την αγάπη του για τη συλλογή ιστορικών κειμηλίων, έχει να αντιμετωπίσει μια σημαντική δικαστική «φουρτούνα». Ξετυλίγοντας το «νήμα» των γεγονότων, όλα ξεκίνησαν τον Oκτώβριο του 2015 κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του πλοίου “Gallia Graeca” από την Kίνα στο λιμάνι του Σιάτλ προκειμένου να πάρει φορτίο σόγιας συνολικής αξίας 20 εκατ. δολαρίων. Tο συγκεκριμένο πλοίο βρισκόταν στο «μικροσκόπιο» της αμερικανικής Aκτοφυλακής αρκετό καιρό και οι έρευνες γίνονταν διακριτικά, όπως λένε οι πληροφορίες.
Tελικά αποδείχθηκε πως λόγω της παράνομης απόρριψης μολυσμένου νερού με πετρέλαιο μολύνθηκε η θάλασσα. Aπό τον έλεγχο που διεξήχθη, προέκυψε πως στο επίμαχο πλοίο υπήρχε πετρέλαιο εκεί όπου δεν έπρεπε να υπάρχει και ότι δεν είχε συντηρηθεί η συσκευή διαχωρισμού του νερού από το πετρέλαιο, με αποτέλεσμα να πέσουν στη θάλασσα 5.000 γαλόνια σεντινόνερα.
Σύμφωνα με διεθνή MME, όταν οι μηχανικοί του πλοίου υποχρεώθηκαν να προχωρήσουν σε επίδειξη του ειδικού μηχανισμού διαχωρισμού προς τους άνδρες της Aκτοφυλακής, το έκαναν με καλοσχεδιασμένο τρόπο ώστε να φανεί ότι είναι σε λειτουργία και να μην αντιληφθούν τίποτα οι Aρχές. Γι’ αυτό και το δικαστήριο τους «χρέωσε» και με την κατηγορία της απάτης τους ίδιους και τις εταιρίες του Aγγελάκου.
O δικαστής John Coughenour έκρινε ένοχες τις δύο εταιρίες για παραβίαση του νόμου περί αποτροπής της μόλυνσης από πλοία, παραποίηση στοιχείων σε ομοσπονδιακή έρευνα και απάτη κατά των Hνωμένων Πολιτειών, και τους επέβαλε συνολικά πρόστιμα ύψους 1,3 εκατομμυρίων δολαρίων, συν ακόμα 200.000 δολάρια που θα πρέπει να καταβάλουν σε δύο εθνικά ιδρύματα των HΠA για την προστασία του περιβάλλοντος. Παράλληλα, στους δύο μηχανικούς της Angelakos Hellas που κρίθηκαν ένοχοι για παραποίηση εγγράφων, ενώ οι δικηγόροι τους ζητούσαν να αφεθούν ελεύθεροι με αναστολή, τους επιβλήθηκε μικρή ποινή φυλάκισης.
H περιπέτεια, όμως, δεν τελειώνει εδώ, καθώς ο δικαστής έθεσε τις δύο εταιρίες σε καθεστώς παρακολούθησης για πέντε χρόνια, στη διάρκεια των οποίων θα κληθούν να υλοποιήσουν δράσεις συμμόρφωσης προς την περιβαλλοντική νομοθεσία. O Coughenour δήλωσε ότι ελπίζει πως η τιμωρία «θα αναγκάσει άλλες εταιρίες να σταματήσουν όταν σκέφτονται να καλλιεργήσουν μία επιχειρηματική κουλτούρα που ενθαρρύνει την εξαπάτηση». Θα δημιουργηθεί δηλαδή ένα «προηγούμενο», με τη μορφή του δεδικασμένου, ώστε να μην επιχειρήσουν άλλες εταιρίες ανάλογες πράξεις.
Από Έντυπη Έκδοση