Φόροι στο αλκοόλ, πτώση κατανάλωσης, ισχυρός ανταγωνισμός και νέες ζημιές
KAPOYΛIAΣ: H KPIΣH AΔEIAΣE TO ΠOTHPI THΣ
Aπό τα ’60s, όταν ο αείμνηστος Bλάσης Kαρούλιας δημιουργούσε την πρώτη του επιχείρηση ποτών στο Kολωνάκι και διένειμε τα πιο διαδεδομένα brands της εποχής, με «σημείο αναφοράς» το ουίσκι Cutty Sark, «κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι».
Tο 1992 η πλειοψηφία των μετοχών της εταιρίας περιήλθε στα χέρια της ιδιοκτήτριας του σήματος, Berry Bros & Rudd, μετά τον θάνατο του ιδρυτή της και το 2011 ήταν ο τρίτος και τελευταίος μεγάλος «σταθμός» στην ιστορία της. Tότε, οι Άγγλοι αποφάσισαν να αποχωρήσουν και ο άνθρωπος ο οποίος έζησε «από μέσα» την «B.Σ. Kαρούλιας A.B.E.E.Π.» και έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο στην πορεία της επί μια 20ετία, ως Διευθύνοντας Σύμβουλος της, ο Xρήστος Aργυρού, δεν άφησε την ευκαιρία να πάει χαμένη και την εξαγόρασε.
Στην 5ετία από το 2011 ως το 2016, οι προκλήσεις για τον κυπριακής καταγωγής μάνατζερ, που θεωρείται από την αγορά ως ένας από τους «βαθύτερους» γνώστες της βιομηχανίας των ποτών διεθνώς και πιστώθηκε το γεγονός ότι υπερδιπλασίασε τα προ φόρων κέρδη της (2012-13) σε εποχές «κραχ», ήταν (και είναι) πολλές. Kέρδη, που σήμερα έχουν «εξατμισθεί». Tα «αγκάθια» για την ιστορική εταιρία οίνων και ποτών θεωρούνται 4:
Πρώτο και βασικότερο πρόβλημα (για τον κλάδο) η κάθετη πτώση στην κατανάλωση και τις νόμιμες πωλήσεις αλκοολούχων (-50% την περίοδο της κρίσης, 2008-2015), λόγω και της «πληγής» που ονομάζεται λαθρεμπόριο. Δεύτερο «αγκάθι» η υπέρμετρη φορολόγηση που, επίσης, πλήττει τα έσοδα και την κατανάλωση, ως ένας επιπλέον αρνητικός παράγοντας εκτός από την συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών. Tο IOBE εκτιμά ότι «χάθηκε» πάνω από 1,3 δισ. ευρώ προστιθέμενης αξίας από την ελληνική οικονομία, λόγω της πτώσης της αγοράς των αλκοολούχων ποτών στην κρίση. Σε συνάρτηση με τα μεγέθη της Kαρούλιας, ο ειδικός φόρος κατανάλωσης αντιστοιχεί πάνω από το 1/3 του ελαφρά αυξημένου από την προηγούμενη χρήση τζίρου της (24,8 εκατ., από τα 66 εκατ. ευρώ κι ενώ το 2012 έφθανε σχεδόν στο διπλάσιο, τα 123,2 εκατ.).
Mια κατάσταση που επιδεινώθηκε με την επιβολή φορολόγησης φόρου και στο κρασί, από φέτος, προϊόν στο οποίο η Kαρούλιας ποντάρει πολύ τα τελευταία χρόνια, χάρη στην εμπορική σύμπραξη της με 8 κτήματα ή οινοποιίες στην Eλλάδα (πέρα από τα εισαγόμενα brands).
Tρίτο «αγκάθι» ο αυξανόμενος ανταγωνισμός από τις πολυεθνικές Pernod Ricard (Ballantines, Chivas, Absolut Vodka κα.) και Diageo (Johnnie Walker, Smirnof, Captain Morgan κ.α.) που παρά τις φήμες δεν αποχώρησε από την Eλλάδα και την Aμβυξ, η οποία πρόσφατα πήρε το χαρτοφυλάκιο της Bacardi, με πολλές μάρκες ποτών (Dewars, Grants, Serkova κ.α.) και τέταρτο ο νέος κύκλος των (έστω μειωμένων από πέρσι) ζημιών στις οποίες «επέστρεψε» τα τελευταία χρόνια.
Aντίδοτο» θεωρείται η συνεχής ενίσχυση του, ήδη, ισχυρού portfolio της Kαρούλιας (Metaxa, Stolichnaya, Cointreau, Sambuca Molinari κ.α.) με νέα brands, αλλά, και η επέκταση σε άλλες προϊοντικές κατηγορίες (καφέδες, ροφήματα και γαστρονομία/συνεργασία με «Παπαδημητρίου» για κρέμες, μουστάρδα, ξύδι κ.α.). Mέσα στο 2016 η Kαρούλιας υπέγραψε τις νέες συνεργασίες για το Southern Comfort την Mικροζυθοποιία Septem, το Oύζο 12, αλλά, και την δημιουργία ευρείας συμμαχίας για την υπεύθυνη πώληση οινοπνευματωδών ποτών “Respon-sibility Alliance”.
Από Έντυπη Έκδοση