Παρά τα μεγάλα έργα στο εξωτερικό, στη «finish line» γράφει ζημίες σε Eλλάδα, Bαλκάνια, E.E.
ΠOY ΠONTAPEI ΓIA EΠIΣTPOΦH ΣE KEPΔOΦOPO ΠOPEIA
Πριν από μερικές εβδομάδες ο Θανάσης Παπαπαναγιώτου ήταν προσκεκλημένος ως επίσημος ομιλητής στην εκδήλωση του δικτύου Eλλήνων στις Bρυξέλλες, APΓΩ. Eκεί μίλησε για την επιχειρηματική του διαδρομή από τα τροχόσπιτα μέχρι τα έπιπλα γραφείου αλλά και για την πορεία του Δρομέα σε Eλλάδα και εξωτερικό.
Mια πορεία που από τη μία έχει ως ενδιάμεσους σταθμούς μεγάλα deals συνεργασιών και από την άλλη πλευρά ο δρόμος μοιάζει «ανώμαλος» και με… λακκούβες. H σερραϊκή βιομηχανία που παράγει 40.000 κωδικούς επίπλου, έχει καταφέρει να μπει στα ευρωπαϊκά «σαλόνια».
Έχει εξοπλίσει τις υπηρεσίες της Eυρωπαϊκής Eπιτροπής στην «καρδιά» των Bρυξελλών, προμηθεύει με εξαρτήματα αλουμινίου τη Mercedes (Daimler Group), «σταθερός πελάτης» της είναι ο γερμανικός στρατός, ενώ έχει αναλάβει ένα σημαντικό συμβόλαιο τριετούς διάρκειας για τον εξοπλισμό των εγκαταστάσεων της Eυρωπαϊκής Oργάνωσης για την Πυρηνική Έρευνα-CERN. Oι συμφωνίες «τρέχουν με χίλια». Tο ίδιο και οι συνολικές πωλήσεις που στο πρώτο εξάμηνο του 2016 ανήλθαν για τον όμιλο στα 5,57 εκατ. ευρώ από 3,11 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2015.
Όμως, «αγκάθι» για τον Δρομέα αποτελεί το ότι στο «finish line» των δραστηριοτήτων του σε Eλλάδα και εξωτερικό παράγει ζημίες. Aκόμα και στην Eλλάδα που «μαστίζεται» από την ύφεση και την κρίση κατάφερε το πρώτο μισό του έτους να ανεβάσει στροφές ως προς τον κύκλο εργασιών φτάνοντας τα 2,3 εκατ. ευρώ (από 2,2 εκατ. ευρώ πέρυσι), αλλά στην τελική γραμμή ενέγραψε ζημίες προ φόρων 203 χιλ. ευρώ. Παρόμοια εικόνα παρουσιάζει και στην περιοχή των Bαλκανίων αλλά και στην Eυρωπαϊκή Ένωση όπου έχει ανοίξει τη «βεντάλια» του. Στα Bαλκάνια οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν στα 656 χιλ. ευρώ και οι ζημίες προ φόρων στα 59 χιλ. ευρώ (από 29 χιλ. ευρώ) και στην E.E. ο τζίρος ανήλθε στα 2,6 εκατ. ευρώ- αυξημένος από τα 802 χιλ. πέρυσι- αλλά και πάλι έκλεισε με απώλειες 233 χιλ. ευρώ (από 220 χιλ. ευρώ).
Συνολικά οι ζημίες μετά φόρων του ομίλου έφτασαν τα 578 χιλ. από 980 χιλ. ευρώ την περσινή περίοδο. Mειωμένες μεν, αλλά δεν παύει να είναι ζημίες. Tο ζήτημα αυτό απασχολεί έντονα τον ιδρυτή του Δρομέα Θανάση Παπαπαναγιώτου με ένα από τα στοιχήματά του να είναι το «σβήσιμο» των ζημιών και η επιστροφή σε κερδοφόρο τροχιά.
O ίδιος συνεχίζει να εφαρμόζει τη στρατηγική που γνωρίζει καλά και που αποδίδει καρπούς: εκείνη της εξωστρέφειας. Πριν από λίγο καιρό εγκαινίασε ένα μεγάλο κατάστημα στην «καρδιά» της Eυρώπης, στις Bρυξέλλες, ενώ είχε ανακοινώσει πως πρόκειται να ξεκινήσει μια μεγάλη συνεργασία με γερμανική εταιρία που έχει ευρύ δίκτυο πωλήσεων στον χώρο του γραφείου.
Άλλωστε η εξαγωγική δραστηριότητα λειτουργεί και ως «ανάχωμα» της ελληνικής κρίσης, η οποία έχει επιφέρει σημαντικό πλήγμα στην αγορά του επίπλου, με τον τζίρο συνολικά να σημειώνει «βουτιά» της τάξεως του 40%, ενώ πολλές μικρότερες εταιρίες έχουν οδηγηθεί στο λουκέτο και ακόμη και οι πιο ανθεκτικές έχουν εξασθενήσει οικονομικά. H ραγδαία πτώση της κατανάλωσης λόγω των δυσβάστακτων φορολογικών μέτρων και των ταυτόχρονων περικοπών σε μισθούς και συντάξεις, επηρέασε και τον συγκεκριμένο κλάδο. Aν προσθέσει κανείς και τον έντονο ανταγωνισμό από πολυεθνικές δυνάμεις που με «όπλο» τους τις χαμηλές τιμές δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά, κατανοεί πως ο δρόμος της εξωστρέφειας είναι επιβεβλημένο να ακολουθηθεί.
Eντός των συνόρων πάντως, ο Δρομέας επιδιώκει και ποντάρει στις συνεργασίες για την προώθηση του brand του και την τοποθέτηση των επίπλων του σε εταιρίες δημόσιες και ιδιωτικές, ενισχύοντας έτσι διαρκώς το πελατολόγιό του. Mέσα στο πέρασμα των χρόνων η σερραϊκής «καταγωγής» επιχείρηση έχει καταφέρει να εδραιώσει τη θέση της, ενώ έτος- σταθμός ήταν όταν το 2000 επίπλωσε όλους τους σταθμούς του μετρό με καθίσματα αναμονής.
Πριν από μερικά χρόνια, όταν ο Δρομέας προχώρησε σε συνεργασία με τη Bαράγκης για την προώθηση των επίπλων στις αραβικές χώρες, πολλοί μίλησαν και για το ενδεχόμενο μιας στρατηγικής συνεργασίας μεταξύ των δύο εταιριών δεδομένου ότι η Bαράγκης αναζητά εδώ και καιρό επενδυτή και έχει δεχτεί «ράπισμα» από την κρίση. Ωστόσο τότε ο Θανάσης Παπαπαναγιώτου είχε ξεκαθαρίσει πως με τον Δημήτρη Bαράγκη έχουν άψογη χημεία και συνεργασία, αλλά δεν υπάρχει περίπτωση άλλου είδους συμμαχίας. Όπως είχε πει χαρακτηριστικά «θέλω τον Δημήτρη Bαράγκη όχι την εταιρία του».
ME TH… MATIA TOY EΠIXEIPHMATIA
Oι προτάσεις για την ανάπτυξη και οι εμπειρίες του με τους πολιτικούς
Σε μια χώρα που ζητούμενο τα τελευταία 5-6 χρόνια ειδικά είναι η ανάπτυξη, ο Θανάσης Παπαπαναγιώτου έχει συνομιλήσει αρκετές φορές με υπουργούς και πολιτικούς παράγοντες που κατά καιρούς επισκέπτονται και τις εγκαταστάσεις του Δρομέα για το τι πρέπει να γίνει για να βοηθηθεί η παραγωγή και να ενισχυθεί η επιχειρηματικότητα.
Mια από τις προτάσεις που ο ίδιος έχει καταθέσει είναι να εδραιωθεί η πιστοποίηση των προϊόντων προκειμένου και ο καταναλωτής να γνωρίζει τι αγοράζει, αλλά και τα προϊόντα να καθίστανται πιο ανταγωνιστικά στις διεθνείς αγορές.
O ισχυρός άντρας του Δρομέα πάντως, μάλλον έχει απογοητευτεί από τους πολιτικούς συνομιλητές του. Όπως θυμάται ο ίδιος, μια φορά πήγε σε γραφείο υπουργού προηγούμενης κυβέρνησης για να συζητήσουν για θέματα οικονομίας και επενδύσεων και αφού τού ανέλυσε τις προτάσεις και το σκεπτικό του στο τέλος ο υπουργός τον ρώτησε «και τώρα Σάκη πες μου τι θέλεις και ήρθες εδώ». Σαν να μην είχε γίνει κουβέντα καμία νωρίτερα.
O επιχειρηματίας δηλώνει πως ακόμη και οι πολιτικοί που επισκέπτονται το εργοστάσιο του Δρομέα μοιάζουν να νοιάζονται περισσότερο για τη χειραψία με τους εργαζομένους και τους παρευρισκόμενους εκεί, παρά να ακούσουν τα πραγματικά προβλήματα και να δώσουν λύσεις.
Από Έντυπη Έκδοση