Απαισιόδοξοι εμφανίζονται για το μέλλον της ελληνικής οικονομίας οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, σύμφωνα με έρευνα του Entrepreneurs’ Organization.
Σύμφωνα με την έρευνα το 49,12% των επιχειρηματιών εκτιμούν ότι τα επόμενα δύο χρόνια το οικονομικό κλίμα θα επιδεινωθεί, το 28,07% εκτιμά ότι θα μείνει στάσιμο και μόλις το 22,81% εκτιμά ότι θα βελτιωθεί.
Στην Ελλάδα, συνολικά συμμετείχαν 435 Έλληνες επιχειρηματίες από το χώρο της βιομηχανίας και της παραγωγικής μονάδας (15,79%), τις νέες τεχνολογίες (21,05%), τις υπηρεσίες (29,82%), τον Τουρισμό (3,51%), την παραγωγή αγροτικών προϊόντων (1,75%), τη λιανική (5,26%) και το χονδρικό εμπόριο (15,79%).
Αναλυτικότερα, από την έρευνα προκύπτει:
Οι πιο σημαντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις, στην παρούσα φάση είναι οι εξής:
– το νέο προφίλ των εργαζομένων (66,04%)
– οι μεταβαλλόμενες καταναλωτικές ανάγκες (66%)
– η ασταθής και υψηλή φορολογία (65,69%)
– ο ανταγωνισμός από το εξωτερικό (45,75%)
– οι νέες τεχνολογίες (45,56%).
Σε μικρότερη κλίμακα, ως σημαντικές προκλήσεις θεωρούνται επίσης η γραφειοκρατία (23.61%) και το μη φιλικό προς την επιχειρηματικότητα κράτος (23,35%).
Τους τελευταίους 6 μήνες (Μάρτιος – Αύγουστος 2016) μόνο το 38,6% των ερωτηθέντων έχει πραγματοποιήσει κάποια σημαντική επένδυση.
Οι επενδύσεις έγιναν:
– σε κτιριακές υποδομές (22,86%)
– σε νέες τεχνολογίες (22,18%)
– σε έρευνα και ανάπτυξη (22,91%)
– σε ανθρώπινο δυναμικό (22,05%).
Αντίστοιχα είναι τα ποσοστά και για το επόμενο εξάμηνο όσον αφορά στις επενδύσεις.
Έτσι, το 36,84% δηλώνει ότι είναι έτοιμο να προβεί σε κάποια σημαντική επένδυση, ενώ το 63,16%, όχι.
Η πρόθεση των επιχειρηματιών όσον αφορά το πού θα επενδύσουν, παραμένει αμετάβλητη:
– σε κτιριακές υποδομές (22,76%)
– σε νέες τεχνολογίες (22,67%)
– σε έρευνα και ανάπτυξη (22,48%)
– σε ανθρώπινο δυναμικό (22,1%).
Η έρευνα διαπιστώνει επίσης πως οι επιχειρηματίες είναι διστακτικοί σε ό,τι αφορά την έναρξη μία νέας επιχειρηματικής δραστηριότητας στο σημερινό οικονομικό περιβάλλον.
Μόλις το 19,3% απάντησε “ναι” με σιγουριά, ενώ το 38,6% έδωσε αρνητική απάντηση.
Ωστόσο, το θετικό είναι ότι σχεδόν οι μισοί επιχειρηματίες (42,11%), δήλωσαν ότι το σκέφτονται και ίσως να το τολμήσουν.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι το τελευταίο εξάμηνο (Μάρτιος – Αύγουστος 2016), παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία δημιουργήθηκαν νέες θέσεις εργασίας στο 60% των επιχειρήσεων και μάλιστα σχεδόν στο σύνολό τους (94,12%) ήταν θέσεις πλήρους απασχόλησης.
Ειδικότερα, όσον αφορά στις ειδικότητες, οι προσλήψεις έγιναν με σειρά προτεραιότητας στους εξής τομείς:
– Πωλήσεις Εσωτερικού (50%)
– Ερευνα και Ανάπτυξη (44,12%)
– Πωλήσεις Εξωτερικού (41,18%)
– IT – Νέες Τεχνολογίες (38,24%)
– Marketing (32,35%)
– Παραγωγή (23,53%)
– Logistics (20,59%)
Στην ίδια όμως κατεύθυνση αναμένεται να κινηθούν και στο επόμενο εξάμηνο (Σεπτέμβριος 2016 – Φεβρουάριος 2017).
Το μεγαλύτερο ποσοστό των συμμετεχόντων στην έρευνα βλέπει θετικά το ενδεχόμενο να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας.
Συγκεκριμένα, το 35,09% απάντησε “ναι”, το 35,09% “ίσως” και το 29,82% “όχι”, με τις θέσεις πλήρους απασχόλησης να κερδίζουν και πάλι το στοίχημα σε ποσοστό 85% σε σχέση με τις θέσεις μερικής απασχόλησης που φτάνουν μόλις το 15%.