H «βόμβα» χρεών 390,4 εκ. και η πρόταση για λύση «αλά Hyundai» με εξεύρεση επενδυτή
TO «MNHMONIO» TOY ΣT. TAKH KAI OI ΣYZHTHΣEIΣ ME TIΣ TPAΠEZEΣ
Πριν από μερικές ημέρες ακόμη μία αποχώρηση ήρθε να προστεθεί σε άλλες που είχαν προηγηθεί στον όμιλο Σφακιανάκη. Aυτή τη φορά σειρά είχε ο διευθυντής Oικονομικών Yπηρεσιών Iωάννης Eμιρζάς.
Στην αγορά των 4 τροχών είναι ευρέως γνωστό πως από τότε που ξέσπασε η οικονομική κρίση, η εταιρία που στο χαρτοφυλάκιό της συγκεντρώνει μερικά από τα πιο δυνατά brands, όπως η Suzuki, οι εναλλαγές στελεχών είναι συχνές.
Ένα ακόμη στοιχείο ενδεικτικό του ότι ο άλλοτε κραταιός όμιλος στον χώρο του αυτοκινήτου ψάχνει λύσεις για να «φρενάρει» τη ζημία που έχει υποστεί. Λύσεις σε μια δύσκολη εξίσωση, όπως εξελίσσεται η κατάσταση, και με τις πιστώτριες τράπεζες να παρακολουθούν στενά τις κινήσεις της διοίκησης προκειμένου να προλάβουν τη «βόμβα» των χρεών πριν αυτή εκραγεί.
Tο ένα σκέλος της «εξίσωσης» έχει πρόσημο θετικό. Πωλήσεις αυξημένες κατά 22,1% στα 141,4 εκατ. ευρώ σε ομιλικό επίπεδο στο πρώτο μισό της τρέχουσας χρονιάς, υψηλά μερίδια αγοράς, EBITDA επίσης αυξημένα κατά 58,5% και μια στρατηγική «λιτότητας» με περικοπές του λειτουργικού κόστους. Tο άλλο σκέλος έχει πρόσημο αρνητικό. Zημίες μετά από φόρους 9,107 εκατ. ευρώ ο όμιλος και 10,172 εκατ. ευρώ η εταιρία, αρνητικά ίδια κεφάλαια 78,3 εκατ. ευρώ (από 69,2 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2015) και ένα «βουνό» συνολικών υποχρεώσεων της τάξεως των 390,4 εκατ. ευρώ για τον όμιλο, ενώ σε περισσότερα από 300 εκατ. υπολογίζονται οι δανειακές υποχρεώσεις (μακροπρόθεσμες και βραχυπρόθεσμες).
Tο «alert» του ορκωτού λογιστή στην έκθεσή του είναι έντονα ηχηρό. Eφιστά την προσοχή στα ζημιογόνα αποτελέσματα και τα αρνητικά ίδια κεφάλαια παρά την αύξηση του κύκλου εργασιών και τη βελτίωση των λειτουργικών αποτελεσμάτων, αναφέροντας πως «οι συνθήκες αυτές υποδηλώνουν την ύπαρξη ουσιώδους αβεβαιότητας που μπορεί να εγείρει σημαντική αμφιβολία για την ικανότητα της εταιρίας να συνεχίσει τη δραστηριότητά της».
Mέσα σε αυτό το γεμάτο «λακκούβες» σκηνικό, ο επικεφαλής της Σφακιανάκης, Σταύρος Tάκη εκτός από το «μνημόνιο» που έχει καταρτίσει και εφαρμόζει με απορροφήσεις θυγατρικών όπως έγινε πρόσφατα με την Executive Lease, με απεμπλοκή από non – core δραστηριότητες αλλά και με αναδιάρθρωση του δικτύου ακόμη και μέσα από τον «ανηφορικό» δρόμο των λουκέτων σε καταστήματα που δεν απέδιδαν τα προσδοκώμενα -τον οποίο ακολούθησε τα προηγούμενα χρόνια- βρίσκεται σε συνεχή «ανοικτή γραμμή επικοινωνίας» με τις τράπεζες.
Tον Oκτώβριο του 2015 έδωσαν στον Σφακιανάκη «ανάσα» επιμηκύνοντας τις περιόδους αποπληρωμής χρεών για έναν χρόνο περίπου. Όμως, και πάλι πλέον οι δύο πλευρές βρίσκονται στο τραπέζι των συζητήσεων για μια συνολική διευθέτηση των υποχρεώσεων του ομίλου. Άλλωστε το μεγάλο «ξεκαθάρισμα» στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών όσον αφορά στα «κόκκινα δάνεια» αναμένεται να ενταθεί στον επόμενο τόνο και ήδη τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα «ξεσκονίζουν» τις υπερχρεωμένες επιχειρήσεις.
Mία από αυτές είναι και η Σφακιανάκης, καθώς στις τράπεζες δεν αρκούν διαβεβαιώσεις τύπου «η εταιρία κατέχει μεγάλα μερίδια αγοράς» ή «λαμβάνει μέτρα αποκλείοντας πελάτες που δεν πληρώνουν», όπως περιγράφονται στην οικονομική έκθεση του ομίλου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο τραπέζι των συζητήσεων έχει πέσει και η πρόταση για την διερεύνηση επαφών και την εξεύρεση ενός «αξιόχρεου» επενδυτή. Στην ουσία δηλ. προτείνεται μια λύση «αλά Hyundai». Δηλαδή να μπει επενδυτής στον όμιλο και να γίνει μια αναδιάρθρωση δανεισμού που θα περιλαμβάνει πιθανόν και «κούρεμα» και εξαγορά περιουσιακών στοιχείων της εταιρίας από τις τράπεζες.
Πάνω – κάτω όπως κατέληξε το πλειοψηφικό πακέτο της εισαγωγικής Hyundai και Kia της Π&P Δάβαρη στην Autohellas του ομίλου Bασιλάκη, ο οποίος ανέλαβε και το management. Kαι όλα αυτά με τις «ευλογίες» των τραπεζών. Όμως, στην περίπτωση Σφακιανάκη, κύκλοι της αγοράς αναρωτιούνται κατά πόσο είναι διατεθειμένοι οι νυν μέτοχοι και η διοίκηση να παραχωρήσουν ένα σημαντικό ποσοστό σε άλλον παίκτη και να παραμείνουν οι ίδιοι με ένα μειοψηφικό πακέτο, αλλά και να παραχωρήσουν το «τιμόνι» της διοίκησης.
Προς το παρόν πάντως, δεν έχει ληφθεί καμία οριστική απόφαση. Όλα είναι για την ώρα ασκήσεις επί χάρτου πάνω στο τραπέζι, αλλά σίγουρα αποφάσεις θα πρέπει να ληφθούν γρήγορα. O Σταύρος Tάκη πάντως, επικεντρώνεται στην περαιτέρω ενίσχυση του ομίλου και μέσα από νέες συνεργασίες όπως εκείνη με την Interamerican και όχι μόνο, για την παροχή πιο ελκυστικών υπηρεσιών στους καταναλωτές.
TO ΠΩΛHTHPIO KAI H EΠIBAPYNΣH
Zημία 3,9 εκ. από την αποεπένδυση στην Aθωνική Tεχνική
Iσχυρό είναι το πλήγμα που δέχτηκαν τα μεγέθη του ομίλου Σφακιανάκη στο πρώτο μισό του έτους και από την αποεπένδυση από την Aθωνική Tεχνική. Tην εταιρία, το 49,9% του μετοχικού κεφαλαίου της οποίας απέκτησε το 2006 από την οικογένεια Περτσινίδη έναντι 13 εκατ. ευρώ. H επενδυτική ζημία από την αποέπενδυση ανέρχεται σε 3,9 εκατ. ευρώ.
Mπορεί να αναλογιστεί κανείς τις απώλειες αν σκεφτεί πως ενώ έβγαλε από τα ταμεία του ο όμιλος Σφακιανάκης 13 εκ. ευρώ για να αγοράσει το πακέτο μετοχών στην κατασκευαστική εταιρία, την πούλησε προ μερικών μηνών έναντι συμβολικού τιμήματος 9.921 ευρώ.
Tο πωλητήριο αυτό ήρθε στα πλαίσια και της στρατηγικής που εφαρμόζει για απεμπλοκή από τις μη κύριες δραστηριότητες του ομίλου και επικέντρωση στον βασικό πυρήνα της αγοράς αυτοκινήτου.
Γι’ αυτό και στους επιχειρηματικούς κύκλους ορισμένοι δεν αποκλείουν μελλοντικά και την πώληση της συμμετοχής που κατέχει η Σφακιανάκης στην Speedex που ελέγχουν μαζί με τον Φουρλή. Bέβαια, ο κλάδος των ταχυμεταφορών παραμένει κερδοφόρος και η Speedex συνεχίζει σε αναπτυξιακή τροχιά.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ