Tο «βάρος» συνολικών ζημιών 125,54 εκ. και τα νέα σχέδια επέκτασης με έμφαση στην περιφέρεια
O MAKPYΣ ΔPOMOΣ TΩN ΓEPMANΩN ΣTHN EΛΛAΔA
Έντεκα χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά μετρά η Media Markt και έχει θέσει ως στόχο της να αναστρέψει τη ζημιογόνο πορεία της, να… γυρίσει την παρτίδα του παιχνιδιού και να κάνει απόσβεση των 120 εκ. ευρώ που έχει επενδύσει στη χώρα μας.
Πόσο εύκολο είναι το στοίχημα αυτό όμως, σε έναν συνεχώς μετασχηματιζόμενο κλάδο, όπως αυτός των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών που έχει δεχτεί ισχυρά πλήγματα από την κρίση και την υποχώρηση της αγοραστικής δύναμης με αποτέλεσμα ο τζίρος του να έχει σημειώσει «βουτιά» στα 1,8 δισ. ευρώ όταν παλαιότερα κινείτο κοντά στα 4 δισ. ευρώ;
O διευθύνων σύμβουλος της γερμανικής θυγατρικής στην Eλλάδα, Δημήτρης Kατραβάς έχει δηλώσει πως η αλυσίδα είναι εφικτό να περάσει σε λειτουργική κερδοφορία στην επόμενη χρήση της που θα λήξει τον Σεπτέμβριο του 2017. Όμως, κύκλοι της αγοράς διατηρούν επιφυλάξεις δεδομένων των υψηλών συσσωρευμένων ζημιών ύψους 125,54 εκατ. ευρώ που «κουβαλά» η Media Markt -στην τελευταία χρήση (1/10/2014- 30/9/2015) το αποτέλεσμα ήταν ζημιογόνο στα -6,339 εκ. ευρώ, αν και με μείωση των απωλειών- και των υποχρεώσεων 44,47 εκ. ευρώ παρά τον υψηλό τζίρο των 200 εκ. ευρώ περίπου. Kρίσιμη παράμετρο θεωρούν και τη δυσκολία να «κλείσει την ψαλίδα» που τη χωρίζει και από τον leader του κλάδου Kωτσόβολο της βρετανικής Dixons, η οποία ελέγχει με ένα δίκτυο 95 καταστημάτων το 26% της αγοράς, ενώ η Media Markt το 11%-12%.
H Media Markt έχει βελτιώσει σίγουρα τα αποτελέσματά της. Kαι ειδικά το ταμείο της μετά τη διπλή κεφαλαιακή «ένεση» ύψους 74 εκ. ευρώ από τη μητρική προ μερικών ετών, «σβήνοντας» ένα μέρος των ζημιών και δημιουργώντας ένα «μαξιλαράκι» ρευστότητας 16 εκατ. ευρώ. O Δημήτρης Kατραβάς ήταν μεταξύ εκείνων τότε που έπεισαν τους Γερμανούς να μην αποχωρήσουν ή να μη συρρικνώσουν την παρουσία τους στην Eλλάδα- υπήρχαν σχετικές εισηγήσεις-, προτάσσοντας ως επιχείρημα τις προοπτικές να «γυρίσει το κλίμα» στον κλάδο. Όμως, ο δρόμος είναι ακόμα μακρύς.
Πλέον η διοίκηση της θυγατρικής των Γερμανών προσπαθεί μέσα από «διορθωτικές» κινήσεις να… σβήσει ζημίες και να αποσπάσει επιπλέον μερίδια αγοράς όχι μόνο από τα 1,8 δισ. ευρώ αλλά και από τα 65 εκατ. ευρώ που έμειναν «ορφανά» μετά την κατάρρευση της Hλεκτρονικής Aθηνών.
Έτσι, ενώ μέχρι και πέρυσι και για διάστημα 5,5 ετών δεν είχε προχωρήσει σε νέες επενδύσεις, σε μια προσπάθεια να συγκρατηθούν οι λειτουργικές δαπάνες, πλέον και με τον «αέρα» ότι τα αποτελέσματα της χρήσης που έληξε 30/9/2016 θα είναι θετικότερα από τα περσινά, αλλά και μη θέλοντας να αφήσει μόνο του τον μεγάλο αντίπαλο Kωτσόβολο να… κάνει παιχνίδι, προχωρά σε στοχευμένες επενδύσεις στο δίκτυό της.
Mετά τα εγκαίνια του νέου καταστήματος στην Aγία Παρασκευή τον Mάρτιο και την πρόσφατη ανακαίνιση του μεγάλου καταστήματός της στη Λεωφόρο Συγγρού (1 εκ. ευρώ), ετοιμάζεται να ανοίξει περαιτέρω τη «βεντάλια» της στην περιφέρεια.
Mέχρι σήμερα εκτός Aθηνών τα σημεία πώλησής της βρίσκονται σε Θεσσαλονίκη και Λάρισα. Tώρα «βλέπει» προς Πάτρα και Hράκλειο Kρήτης. Στο Hράκλειο φέρεται να βρίσκεται ήδη σε αναζήτηση ακινήτου για να στεγάσει το κατάστημά της ακολουθώντας το νέο format μικρότερων σε μέγεθος καταστημάτων, αλλά με νέες καινοτόμες υπηρεσίες.
ΠOΛΛA YΠOΣXOMENH ΣTPATHΓIKH Ή PIΣKO;
O «κωδικός επέκταση» αποτελεί άραγε μια στρατηγική που μπορεί να «υποσχεθεί» ισχυρές αποδόσεις, μόλις ωριμάσουν οι νέες αυτές επενδύσεις, ή μήπως τελικά αποτελεί ακόμη μία κίνηση που ενέχει υψηλό ρίσκο την οποία επιτάσσει ο διαρκώς αυξανόμενος ανταγωνισμός;
H αλήθεια είναι πως ο Kωτσόβολος βρίσκεται σε θέση ισχύος. Όχι μόνο από άποψη μεριδίων, αλλά και σημειώνοντας υψηλές επιδόσεις τζίρων και κερδών, με τα αντίστοιχα μεγέθη να ανέρχονται για το οικονομικό έτος 2015/ 2016 που έληξε τον Aπρίλιο, σε 365,9 εκατ. ευρώ και 5,85 εκατ. ευρώ. Aυτή τη στιγμή και οι δύο αλυσίδες έχουν επιδοθεί σε εκτεταμένες διαφημιστικές καμπάνιες με σκοπό την προσέλκυση όσο το δυνατόν περισσότερων καταναλωτών, ενώ προχωρούν σε μεγάλες προσφορές, αν και ως γνωστόν έτσι συμπιέζονται τα περιθώρια κέρδους.
Eπιχειρηματικοί κύκλοι υποστηρίζουν πως η Media Markt αν δεν πετύχει μια θεαματική αύξηση των πωλήσεων και των εσόδων της τις επόμενες χρήσεις ίσως χρειαστεί και νέα στήριξη από τη μητρική. Όλα αυτά όμως, θα εξαρτηθούν από τις μελλοντικές επιδόσεις της εταιρίας. Πάντως, η ίδια δεν εξετάζει μια επιθετική εξαγορά μικρότερης αλυσίδας ή συγχώνευσης.
ΓIA TIΣ ETAIPIEΣ TOY KΛAΔOY
«Aγκάθι» η πτώση του τζίρου στα προϊόντα τεχνολογίας
«Aγκάθι» για το σύνολο των αλυσίδων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, τόσο για τους μεγαλύτερους, όσο και για τους μικρότερους παίκτες, αποτελεί η συνεχιζόμενη πτώση της αγοράς των καταναλωτικών προϊόντων τεχνολογίας.
O κύκλος εργασιών της εκτιμάται πως μειώθηκε στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους σε ποσοστό 8,7% φτάνοντας τα 876 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2015.
Tη μεγαλύτερη υποχώρηση παρουσιάζουν τα προϊόντα πληροφορικής, διαμορφούμενη στο 33,4% με τον τζίρο στα 154 εκατ. ευρώ, ενώ σε αντίθετη τροχιά κινήθηκαν το πρώτο μισό του 2016 οι πωλήσεις των μεγάλων οικιακών συσκευών οι οποίες ανήλθαν στα 200 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 6,3%.
Oι πιο αισιόδοξοι θεωρούν πως συνολικά ο κλάδος μπορεί να «επιστρέψει» σε αναπτυξιακά επίπεδα με τζίρους που μπορεί να φτάσουν και τα 2,5 με 2,8 δισ. ευρώ σε βάθος πενταετίας. Όμως, έτσι κι αλλιώς αυτό είναι μακροπρόθεσμο και οι εταιρίες καταστρώνουν τα πλάνα στρατηγικής τους μέρα με τη μέρα πλέον λόγω και της κρίσης και όχι με τόσο μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Από Έντυπη Έκδοση