Η κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ (του ομίλου Τράπεζας Πειραιώς) και Goldair είναι από χθες και επισήμως ο προσωρινός ανάδοχος για την κατασκευή και διαχείριση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο, στην έκταση των 588 στρεμμάτων που ελέγχει η ΓΑΙΑΟΣΕ.
Η διοίκηση της τελευταίας ενημέρωσε χθες τόσο την κοινοπραξία, όσο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία περιμένει από το Νοέμβριο του 2000 (!) την ολοκλήρωση της προσπάθειας εξεύρεσης ιδιώτη διαχειριστή για το Θριάσιο. Η επιλογή ιδιώτη διαχειριστή ήταν όρος για τη χρηματοδότηση που είχε λάβει ο όμιλος ΟΣΕ από τα τέλη της δεκαετίας του ’90 για την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου.
Με βάση και τους όρους τους διαγωνισμού που είχε προκηρύξει η ΓΑΙΑΟΣΕ, η κοινοπραξία (η μοναδική που εκδήλωσε δεσμευτικό ενδιαφέρον) προσφέρει εφάπαξ τίμημα 10 εκατ. ευρώ, ενώ το ετήσιο ενοίκιο θα φτάνει το 2,51% του ετήσιου κύκλου εργασιών της, με το εγγυημένο ενοίκιο να προσεγγίζει τα 350.000 ευρώ για τον πρώτο χρόνο. Η διαδικασία παραχώρησης αναμένεται, πάντως, να ολοκληρωθεί περί τα τέλη του πρώτου εξαμήνου του 2017 με την ψήφιση της σχετικής σύμβασης από τη Βουλή. Η τελική μορφή της σύμβασης είναι, πάντως, αντικείμενο διαβούλευσης μεταξύ του προσωρινού αναδόχου και της ΓΑΙΑΟΣΕ.
Η κοινοπραξία πρόκειται να συστήσει ανώνυμη εταιρεία ειδικού σκοπού η οποία και θα υπογράψει σύμβαση παραχώρησης, διάρκειας 50 ετών, για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του εμπορευματικού κέντρου συνδυασμένων μεταφορών.
Η επένδυση θα γίνει σε έκταση 588 στρεμμάτων ιδιοκτησίας της τελευταίας, ενώ η ευρύτερη έκταση περιλαμβάνει και τον σταθμό διαλογής και μεταφόρτωσης φορτίων, εμβαδού περίπου 1.450 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας ΟΣΕ. Όπως έχει γράψει το Euro2day.gr, ο όμιλος ΟΣΕ προωθεί δεύτερο διαγωνισμό με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για την επιλογή αναδόχου που θα εγκαταστήσει τον απαραίτητο εξοπλισμό (γερανογέφυρες, κλπ) ώστε να λειτουργήσουν πλήρως οι σημαντικές σιδηροδρομικές υποδομές που έχουν κατασκευαστεί τα τελευταία χρόνια στο ευρύτερο συγκρότημα του Θριασίου.
Μισός αιώνας προσπάθειας
Η προσπάθεια κατασκευής του εμπορευματικού κέντρου στην περιοχή ξεκίνησε από τα μέσα της δεκαετίας του ’70 όταν ενσωματώνεται στο σχεδιασμό του ΟΣΕ η δημιουργία τερματικών σταθμών και άλλων υποδομών που συνδέονται με τις εμπορευματικές μεταφορές. Το 1976, ο ΟΣΕ με δικούς του πόρους απέκτησε την έκταση του Θριασίου μέσω απαλλοτριώσεων. Χρειάστηκαν, όμως, οκτώ χρόνια μέχρι να παρουσιαστεί το πρώτο Στρατηγικό Σχέδιο (Master Plan) για το εμπορευματικό κέντρο από τη ρουμανική εταιρεία Contransimex. Δεκαπέντε χρόνια μετά, το 1999, παρουσιάζεται το δεύτερο Master Plan, το οποίο αυτή τη φορά είχε αναπτύξει η γερμανική εταιρεία De Consult.
Ο ΟΣΕ είχε εξασφαλίσει τρία χρόνια νωρίτερα, το 1996, κοινοτική χρηματοδότηση 60 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του εμπορευματικού με στόχο να ολοκληρωθούν τα έργα το 2000! Το Νοέμβριο του 2000, το ποσό της κοινοτικής χρηματοδότησης αυξήθηκε στα 125 εκατ. ευρώ με στόχο ολοκλήρωσης των έργων στις 31 Δεκεμβρίου 2006 και με προϋπόθεση πως θα επιλεγεί ιδιώτης διαχειριστής του εμπορευματικού κέντρου. Μάλιστα, η ελληνική πλευρά είχε λάβει περιθώριο μέχρι 21 Μαρτίου 2003 από την Κομισιόν για την επιλογή του επενδυτή γιατί σε διαφορετική περίπτωση θα διακόπτονταν η χρηματοδότηση.
Γι’ αυτό και το 2001 ο ΟΣΕ προκήρυξε διαγωνισμό για την επιλογή συμβούλου που θα προετοιμάσει το διαγωνισμό. Ο διαγωνισμός για τον επενδυτή που θα κατασκεύαζε και θα εκμεταλλεύονταν το εμπορευματικό προκηρύχθηκε τελικά στις 16 Ιουλίου του 2002, αλλά με μεγάλη καθυστέρηση κηρύχθηκε άγονος. Όπως ήταν αναμενόμενο, η κοινοτική χρηματοδότηση πάγωσε.
Το 2004 ο ΟΣΕ αποφάσισε να ιδρύσει μια νέα θυγατρική, με την επωνυμία Θριάσιο ΑΕ η οποία το 2005 μετονομάστηκε σε Εμπορευματικά Κέντρα ΑΕ, για τη διαχείριση της έκτασης. Το 2004 προκηρύχθηκε νέος διαγωνισμός για την παραχώρηση επτά τμημάτων της έκτασης των 2.000 στρεμμάτων ώστε να κατασκευαστούν και να λειτουργήσουν αποθήκες. Ο διαγωνισμός ακυρώθηκε πριν καν υποβληθούν προσφορές! Το Δεκέμβριο του 2005, η ιδιοκτησία της έκτασης, που μέχρι τότε παρέμενε στον ΟΣΕ, μεταφέρθηκε στην Εμπορευματικά Κέντρα ΑΕ με στόχο να προκηρυχθεί ένας ακόμα διαγωνισμός.
Το 2006 προκηρύσσεται ο νέος διαγωνισμός και εξασφαλίζεται χρηματοδότηση 90,3 εκατ. από την Ευρωπαϊκή Ενωση, πάλι υπό την προϋπόθεση πως η διαχείριση του εμπορευματικού κέντρου θα γίνει από ιδιώτη. Με βάση τη συμφωνία με την Κομισιόν τα έργα θα ολοκληρώνονταν το 2009… Τον Ιούλιο του 2007 η Εμπορευματικά Κέντρα ΑΕ απορροφήθηκε από την ΓΑΙΑΟΣΕ η οποία και συνέχισε το διαγωνισμό. Οι δεσμευτικές προσφορές υποβλήθηκαν το Δεκέμβριο του 2007 και ακολούθησε κυκεώνας προσφυγών στα ελληνικά και ευρωπαϊκά δικαστήρια. Μια κοινοπραξία υπό την ΑΚΤΩΡ επελέγη τον Ιούλιο του 2009 ως προτιμητέος επενδυτής η οποία λίγους μήνες μετά απέσυρε την προσφορά της.
Τον Ιούνιο του 2010 ανακοινώθηκε πως θα προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για την παραχώρηση της έκτασης με ημερομηνία κατάθεσης δεσμευτικών προτάσεων τις 19 Ιουλίου 2011. Αφού χρειάστηκαν μήνες παζαριών με τους υποψήφιους ώστε να αλλάξουν οι αρχικοί όροι της προκήρυξης τελικά ουδείς εκδήλωσε ενδιαφέρον.
Στις 13 Μαρτίου 2012 προκηρύχθηκε ο νέος διαγωνισμός και ένα μήνα μετά κατατέθηκαν δύο προσφορές. Τελικά και αυτός ο διαγωνισμός ακυρώθηκε και τώρα βρισκόμαστε προ της ματαίωσης της τελευταίας προσπάθειας.