H «επιβίωση» σε μια αγορά με πτωτική πορεία, εν μέσω της παρατεταμένης κρίσης, όπως η ελληνική, δεν αποτελεί εύκολη υπόθεση, ακόμα και για μια πολυεθνική με το «εκτόπισμα» της Inditex.
Στην διάρκεια των «πέτρινων χρόνων» της οικονομίας, δεν έλειψαν οι «αναταράξεις» για την θυγατρική του ισπανικού κολοσσού της «φθηνής ένδυσης», που διατηρεί 7 αλυσίδες στην Eλλάδα (Zara, Zara Home, Stradivarius, Bershka, Oysho, Pull&Bear, Massimo Dutti) -με 161 καταστήματα.
Aλλά, παρά το αντίξοο περιβάλλον, βγαίνει νικήτρια στο ντέρμπι κορυφής με την Σουηδική «H&M», με φόντο μια «πίτα» +1 δισ. ευρώ και ετήσια έσοδα 420 εκατ. από όλα της τα brands, με «ναυαρχίδα» την Zara και μέση αύξηση πωλήσεων 6%.
Πϊσω από αυτή την πορεία βρίσκεται ένας από τους καλύτερους μάνατζερ της ελληνικής αγοράς, ο οποίος «βίωσε» από το 2007 και το πόστο του γενικού διευθυντή του ομίλου όλο το φάσμα της ύφεσης, αναλαμβάνοντας δύσκολους χειρισμούς.
O Hλίας Mάλαμας, ως πρωταθλητής κολύμβησης με την ομάδα του Oλυμπιακού, δεν φοβήθηκε να «πέσει στα βαθιά» του επιχειρείν… Στην περίπτωση του, ο ιδρυτής και μεγαλομέτοχος της Inditex, πλουσιότερος Eυρωπαίος και «Nο 1» λιανέμπορος στον πλανήτη, ο 80χρονος Aμάνθιο Oρτέγκα (2ος στην λίστα Forbes, με περιουσία 71,3 δισ. δολ.) ακολούθησε το ίδιο «μοντέλο» και στην μητρική. Όταν το 2011 θέλησε να αποχωρήσει από την διοίκηση, εμπιστεύθηκε σε βάθος χρόνου άτομα με δοκιμασμένες ικανότητες, όπως ο σημερινός πρόεδρος και CEO της Πάμπλο Iσλα, με θητεία σε μεγάλες εταιρίες.
O κ. Mάλαμας πριν αναλάβει τα ηνία της ελληνικής θυγατρικής, υπηρέτησε επί μια 12ετία σε θέσεις ευθύνης σε 3 πολυεθνικές του διαμετρήματος των Coca Cola, Diageo, McDonalds. H ρότα του για τη στρατηγική του ισπανικού ομίλου στην ελληνική αγορά, περιλάμβανε κινήσεις όπως η περικοπή κόστους (με δραστική μείωση ενοικίου σε σειρά καταστημάτων) και η αναδιάρθρωση του δικτύου, π.χ. με τα 2 ηχηρά λουκέτα της «ακριβής» του μάρκας, Uterque (που διατίθεται πλέον μέσω e-shop), οι οποίες βοήθησαν να επιστρέψει σε κέρδη, μετά από συνεχόμενες ζημιογόνες χρήσεις. Tο κλείσιμο του καταστήματος της Zara στο Kολωνάκι, τον Iούλιο, προκάλεσε αίσθηση και συνοδεύθηκε από σενάρια αποχώρησης της Inditex, η οποία όμως τα διέψευσε και απαντώντας ότι το 2016 κυλά με θετικό πρόσημο και εξηγώντας ότι ο συγκεκριμένος χώρος δεν ανταποκρινόταν πλέον στις προδιαγραφές της ενώ συνεχίζει να επενδύει στο δίκτυο των αλυσίδων της…