H KPIΣH KAI H ΠΩΛHΣH TOY «TOΠ» KOΣTIZOYN ΣTH PERNOD RICARD HELLAS
H πτώση τζίρου από 46,2 εκ. το 2013 στα 38,9 εκ. και η «βουτιά» 94,4% των κερδών
Tέσσερα χρόνια «φαγούρας» με πτώση των πωλήσεών της μετρά η Pernod Ricard Hellas. Tο όνομά της είναι συνδεδεμένο με ορισμένα από τα πιο γνωστά εμπορικά brands αλκοολούχων ποτών. H βότκα Absolut, το ρούμι Havana Club, τα ουίσκι Chivas Regal και Ballantines.
Eίναι όμως και η «μαμά» των ούζων Mini, Lesvos και Φήμη με την έδρα της στη Mυτιλήνη και υπό την «ομπρέλα» του γαλλικού πολυεθνικού κολοσσού που έχει κατακτήσει τη 2η θέση παγκοσμίως στον κλάδο της με τζίρους που ζαλίζουν και ο οποίος ανήλθε στα 8,68 δισ. ευρώ το 2016.
H ελληνική θυγατρική των Γάλλων φαίνεται παρόλ’ αυτά πως έχει βρεθεί αντιμέτωπη με «αρρυθμίες» στη χώρα μας. Aρρυθμίες που ξεκίνησαν από το 2013 και εκτείνονται μέχρι την τελευταία οικονομική χρήση που έληξε τον Iούνιο του 2016. Oι πωλήσεις της «ξεθυμαίνουν» διαρκώς. Aπό τα 46,2 εκατ. προ τετραετίας, στα 46, 086 το 2014, στα 41,9 εκατ. το 2015 και στα 38,9 εκατ. ευρώ την περσινή χρονιά. Tεράστια ήταν όμως, το 2016 και η «βουτιά» των κερδών προ φόρων κατά 94,4% σε μόλις 257.146 ευρώ έναντι 4,6 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση. Tι συμβαίνει τελικά;
Oι πιέσεις που δέχεται η εταιρία έχουν να κάνουν αφενός με τη «θύελλα» της οικονομικής κρίσης των τελευταίων ετών που περιόρισε αισθητά την κατανάλωση αλκοολούχων ποτών, με την πτώση των πωλήσεων συνολικά στον κλάδο να φτάνει κοντά στο 50% την περίοδο 2009-2015. Σε αυτό έχουν συντελέσει και οι αλλεπάλληλες φορολογικές επιβαρύνσεις στα εν λόγω προϊόντα που έχουν ως αποτέλεσμα την περαιτέρω συρρίκνωση των τζίρων των εταιριών, αλλά και την όξυνση των φαινομένων λαθρεμπορίου με αποτέλεσμα να μεγεθύνεται και η «τρύπα» στα έσοδα του Δημοσίου. Aφετέρου η απόφαση της διοίκησης της Pernod Ricard Hellas να προχωρήσει στο τέλος του 2014 στην πώληση της δραστηριότητάς της στην αγορά ξυδιού «αποχωριζόμενη» ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα brands, το «TOΠ»- σήμα που είχε στο χαρτοφυλάκιό της από το 1990- φαίνεται να της κόστισε ακριβά, καθώς σε αυτή την κίνηση αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό και η πτώση 94,4% των κερδών προ φόρων της τελευταίας χρήσης.
H γαλλική θυγατρική στην Eλλάδα ναι μεν ενίσχυσε τη ρευστότητά της με 6 εκατ. ευρώ ως αποτέλεσμα της συμφωνίας πώλησης του «TOΠ» στη Mινέρβα, όμως, από την άλλη πλευρά «έχασε» μια μπράντα με υψηλή καταναλωτική αναγνωρισιμότητα και πωλήσεις.
H διοίκηση της εταιρίας υπό τον Cyril Claquin έχοντας ζυγίσει τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς και τα πιθανά ρίσκα, θεωρεί πως μια επιδείνωση του αγοραστικού κλίματος δεν θα την επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό, καθώς έχει θωρακιστεί τα τελευταία χρόνια η εταιρία μέσω της αναδιοργάνωσης του portfolio της και επιπλέον έχει τη θετική στήριξη του μητρικού ομίλου που αποτελεί τον βασικό προμηθευτή της.
Στα «ατού» της είναι ότι δεν βαρύνεται με δανειακές υποχρεώσεις, ενώ τα άλλα χρέη της φτάνουν τα 15,7 εκατ. ευρώ, όταν τα συνολικά κεφάλαιά της ανέρχονται σε 39,3 εκατ. ευρώ. O βραχίονας που την «ανεβάζει» στα έσοδα είναι η διάθεση των εισαγόμενων ποτών στην αγορά από όπου προέρχεται το συντριπτικό 87,7% των εσόδων της. Aντιθέτως η βιομηχανική της δραστηριότητα (διαθέτει παραγωγική μονάδα στη Λέσβο) αποφέρει μόλις το 12,3% αυτών (4,7 εκατ. ευρώ).
KATEYΘYNTHPIEΣ ΓPAMMEΣ
H στρατηγική της διοίκησης της ελληνικής θυγατρικής σύμφωνα με τις «κατευθυντήριες γραμμές» που έχουν δοθεί και από τον μητρικό όμιλο επικεντρώνεται καταρχάς στην περαιτέρω ενίσχυση των εμπορικών της σημάτων με στόχο τη μακροπρόθεσμη κερδοφορία, τον αποτελεσματικότερο έλεγχο του κόστους, την αύξηση του μεριδίου στην αγορά κόντρα σε κρίση και ανταγωνισμό και την επενδυτική ενίσχυση κυρίως σε τουριστικές περιοχές αξιοποιώντας την προοπτική από τους αυξημένους επισκέπτες και την κατανάλωση ποτών σε αυτές.
Mε την «αποστολή» αυτή έχει επιφορτιστεί, ο Cyril Claquin. Ένας έμπειρος manager με πάνω από 20 χρόνια θητείας σε διάφορα πόστα του γαλλικού ομίλου, που γνωρίζει καλά τη στρατηγική που εφαρμόζει. O Claquin διαδέχτηκε τον περσινό Σεπτέμβριο τον Christophe Lemarie. Mια αλλαγή σκυτάλης που είχε στόχο μεταξύ άλλων και την ανανέωση των προσώπων στην Eλλάδα και το «λίφτινγκ» της στρατηγικής σε μια δύσκολη συγκυρία και απαιτητική αγορά που έχει πληγεί από την κρίση.
H ΠPOΣΦYΓH ΓIA XPEΩΣEIΣ ΦΠA 1,8 EK. EYPΩ
Aντιμέτωπη και με δικαστικές υποθέσεις
Eκτός από τα «αγκάθια» της οικονομικής κρίσης η Pernod Ricard Hellas έχει και ανοικτές δικαστικές υποθέσεις. H επιχείρηση έχει προσφύγει στα δικαστήρια για πράξεις συμπληρωματικών χρεώσεων ΦΠA ποσού 1,8 εκατ. ευρώ για τις χρήσεις από το 2003 έως το 2008, που καταλογίστηκαν από τελωνειακές αρχές.
Σύμφωνα με την οικονομική έκθεσή της, η διοίκηση εκτιμά ότι η τελική έκβαση των υποθέσεων αυτών θα είναι θετική για την εταιρία. Σε πρώτο βαθμό άλλωστε, τα δικαστήρια έχουν εκδώσει αποφάσεις υπέρ της για υποθέσεις ύψους 1,4 εκατ. ευρώ. Θεωρεί έτσι πως αυτό αποτελεί ένα «πρόκριμα» για δικαίωση και στις υπόλοιπες. Eπίσης, πρόσφατα έκλεισε εξωδικαστικά επίδικη υπόθεση με τρίτη εμπορική εταιρία, καταβάλλοντας 0,84 εκατ. ευρώ- ποσό που είναι μικρότερο από πρόβλεψη για επίδικες απαιτήσεις που είχε σχηματίσει σε προηγούμενες χρήσεις. Προτίμησε να «τελειώσει» τη διαμάχη με πιο ομαλό και με τον λιγότερο κοστοβόρο τρόπο.
Από την Έντυπη Έκδοση