Αμείωτο το ενδιαφέρον για τον ελληνικό Διαχειριστή – Απόλυτα σύμφωνος προς τις κοινοτικές οδηγίες θα πρέπει να είναι ο νέος διαγωνισμός
Το πλαίσιο του νέου διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση του 66% του ΔΕΣΦΑ συγκεκριμενοποίησε η Κομισιόν, ώστε οι όροι και οι προϋποθέσεις της διάθεσης να συντάσσονται πλήρως προς τις κοινοτικές οδηγίες σχετικά με τις αποκρατικοποιήσεις εταιρειών διαχείρισης δικτύων φυσικού αερίου.
Με την χθεσινή τοποθέτηση του Ευρωπαίου επιτρόπου για την Ενέργεια Μιγκέλ Κανιέτε, μετά την συνάντησή του με τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη [βλ. σχετικά: Σταθάκης: Αναβαθμισμένος ο ελληνικός ρόλος στο Ενεργειακό], είναι πλέον σαφές ότι επιτρέπεται η πώληση του 66% μόνον σε διαχειριστή δικτύου που ικανοποιεί τους όρους λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).
Στην παρούσα φάση και υπό την χρονική πίεση για την ολοκλήρωση της τρέχουσας αξιολόγησης, η ελληνική πλευρά πρέπει τάχιστα να συζητήσει τις λεπτομέρειες της διαδικασίας και τους όρους του διαγωνισμού με τους εκπροσώπους των Θεσμών, ώστε η όλη διαδικασία να ολοκληρωθεί εντός του τρέχοντος έτους και να μικρύνει η «μαύρη τρύπα» των εσόδων μέσω αποκρατικοποιήσεων.
Υπενθυμίζεται ότι το υπό διάθεση 66% του διαγωνισμού του ΔΕΣΦΑ αφορά στο 31% που κατέχει το Ελληνικό Δημόσιο και το διαχειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ, και στο 35% που ελέγχεουν τα ΕΛΠΕ.
Οι «μνηστήρες»
Αμείωτο παραμένει το ενδιαφέρον της ιταλικής SNAM και της βελγικής Fluxys για το ποσοστό διάθεσης του ΔΕΣΦΑ, ενώ στο παραπάνω «ντουέτο» έρχεται να προστεθεί και το ενδιαφέρον της ισπανικής Enagaz και της ρουμανικής Transgaz.
Η είσοδος των δύο τελευταίων στο deal για τον ΔΕΣΦΑ σημειώθηκε καθώς η ιταλική SNAM διαπραγματευόταν με την αζερική Socar για την απόκτηση του 17%, ώστε τελικά στους Αζέρους να περάσει ο έλεγχος ποσοστού μικρότερου από το 50%, όπως απαιτούσε η Κομισιόν.
Άλλωστε τυχόν συμφωνία του ΔΕΣΦΑ με την βουλγαρική Bulgartransgaz, αλλά και επίτευξη άλλων συμφωνιών μεταξύ διαχειριστριών εταιρειών από Βουλγαρία, Ρουμανία και Ουκρανία, ουσιαστικά θα αναβαθμίσουν την σπουδαιότητα του ΔΕΣΦΑ στον τομέα της ασφαλούς διακίνησης φυσικού αερίου στην ευρύτερη περιοχή.